Vid import från länder utanför EU gör företaget (importör eller hans representant) en förhandsanmälan till den veterinära gränskontrollstationen om de partier som ska importeras genom att fylla i det gemensamma veterinära införseldokumentet, det så kallad CVED-dokumentet (Common Veterinary Entry Document), för både produkter och levande djur.
Den som använder programmet kommer åt att fylla i CVED-dokumentet efter att ha registrerat sig som TRACES-användare och genom att göra så som programmet kräver. I TRACES används ett CVED-dokument för levande djur (Kommissionens förordning (EG) Nr 282/2004), ändrad genom Kommissionens förordning (EG Nr 585/2004) och ett CVED-dokument för produkter, vilket trädde i kraft 1.3.2004 (Kommissionens förordning (EG) Nr 136/2004). När den första sidan av CVED har fyllts i kan användaren med hjälp av programmet skicka en förhandsanmälan till gränsveterinären. Hälsointygen sänds till gränskontrollstationen i pappersform liksom tidigare.
I frågor gällande TRACES-programmet, ta kontakt med den veterinära gränskontrollstationen i Helsingfors hamn, tfn. +35840 146 7551 eller marko.saarikoski@ruokavirasto.fi
Användning av TRACES-programmet vid import från länder utanför EU
I TRACES-programmet fylls del 1 i för både produkter och djur för alla partier från länder utanför EU
- Programmet innehåller också hälsointygsmodeller, som man får fram genom att på startsidan välja ”empty certificate”. Det är säkrast att be Livsmedelsverket verifiera hälsointygsmodellerna, åtminstone innan första import.
- Kommissionen upprätthåller en fil med ”Vanliga frågor – Frequently asked questions (FAQ)”. Man har tillgång till dem från TRACES-programmet utan att behöva logga in till programmet, om man klickar på ”information” i övre högra hörnet och sedan på ”library”.
- Användarinstruktioner finns på Kommissionens webbsidan (på engelska).
- Mer information om övningsprogrammet på "TRACES-övningsprogram".