Krav på hygienkompetens

Livsmedelsverket utfärdar närmare bestämmelser om hygienkompetens i enlighet med livsmedelslagen (Livsmedelsverkets bestämmelse om hygienkompetens 11/2019). Dessa bestämmelser är till exempel föreskrifter om grunderna för hygienpasstestet, dess uppläggning och anordnande samt om bedömning av resultaten i hygienpasstestet. Hygienpasstestet är utarbetat så, att det förutsätter livsmedelshygienisk kompetens inom följande delområden:

1. Baskunskaper i mikrobiologi och om förorening av livsmedel (kontaminering)

Personen känner till

  • hurudana mikrobiologiska, kemiska och fysikaliska riskfaktorer som förknippas med livsmedel.
  • vad mikrober är och var sådana förekommer.
  • vilka skador som mikrober kan förorsaka i arbete med livsmedel.
  • hur mikrober kan utnyttjas vid tillverkning av livsmedel.
  • hur det går att inverka på mikroberna med hjälp av exempelvis temperatur, surhet, fuktighet, syre och livsmedlets konsistens.
  • hur mikrober kan kontaminera ett livsmedel.
  • hur ett livsmedel kan förorenas kemiskt eller fysikaliskt.
  • vad som avses med lättfördärvliga livsmedel.
  • vad kontaminering (förorening) av och förskämning av livsmedel betyder.

2. Matförgiftningar, hygieniska arbetsmetoder

Personen känner till

  • vilka riskfaktorer som är förknippade med matförgiftningar.
  • hur man ska agera i fall av matförgiftning.
  • vilka som är livsmedelsföretagarens/den enskilda arbetstagarens skyldigheter då matförgiftning misstänks.
  • vilka som är myndighetens skyldigheter vid misstänkt matförgiftning.
  • hur matförgiftningar ska förebyggas och undvikas i arbetet.
  • vilka som är de vanligaste sjukdomsalstrarna som orsakar matförgiftningar.
  • vilka de allmänfarliga smittsamma sjukdomarna är.
  • under vilka förhållanden som mikrober som orsakar matförgiftningar kan leva och föröka sig.

Personen kan

  • identifiera riskfaktorer då det gäller råvaror och andra produkter.
  • hantera och förvara råvaror, halvfabrikat och färdiga produkter på rätt sätt i varje skede av livsmedelskedjan.
  • tillverka, upphetta, kyla ned och frysa in livsmedel på rätt sätt.
  • hantera livsmedel på ett sådant sätt att risken för efterkontaminering är så liten som möjligt.
  • förstå betydelsen av att livsmedel hanteras på rätt sätt.
  • och vet hurudana arbetsrutiner som ska följas för att livsmedelshygienen ska vara god.

3. Personlig hygien

Personen kan

  • klä sig på ett sådant sätt som arbete med livsmedel förutsätter.
  • sköta sin personliga hygien och hålla händerna rena så att varken livsmedlen eller de ytor som livsmedlen kommer i kontakt med förorenas.
  • arbeta i enlighet med hygienbestämmelserna i lagstiftningen som gäller vid arbete med livsmedel..

4. Renhållning

Personen

  • förstår betydelsen av renhållning och avfallshantering vid arbete med livsmedel.
  • följer arbetsplatsens städplan.
  • kan uppskatta om rengöringsåtgärderna är tillräckliga.
  • håller arbetsmiljön tillräckligt ren.

5. Egenkontroll

Personen

  • förstår principen för egenkontroll och egenkontrollens betydelse.
  • kan utföra egenkontroll i sitt arbete.
  • vet vilka riskfaktorer som är förknippade med livsmedel.
  • vet vilka personer som är särskilt känsliga för risker förknippade med livsmedel.
  • vet hur riskfaktorer i anknytning till livsmedel kan förebyggas.

6. Lagstiftning, myndigheter

Personen vet

  • vad livsmedelshygien är.
  • vad man försöker uppnå med livsmedelshygien.
  • varför hygienkompetens behövs.
  • vad som avses med livsmedelshygienisk kompetens.
  • vilka allmänna krav som lagstiftningen ställer på hantering av livsmedel.
  • vilka lagar som reglerar livsmedel och hanteringen av livsmedel.
  • vilka myndigheter som ansvarar för livsmedelstillsynen.