Safe2Eat-kampanja kannustaa turvallisiin elintarvikevalintoihin

8. toukokuuta 2024

Kuva sushisetistä ja käsissä olevista syömäpuikoista

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA kampanjoi kumppaneineen kuluttajien tietoisuuden lisäämiseksi elintarviketurvallisuudesta. Safe2Eat-nimellä uudelleen brändätty kampanja toteutetaan nyt neljättä kertaa ja mukana on 17 EU-maata. Tavoitteena on voimaannuttaa kuluttajia tekemään turvallisia elintarvikevalintoja sekä lisätä tietoisuutta ja luottamusta tieteeseen perustuvaan EU:n elintarviketurvallisuusjärjestelmään.

EFSA julkaisi viime vuonna markkinatutkimusyhtiö IPSOSin kanssa toteutetun kyselyn, josta ilmeni, että lähes 70 prosenttia eurooppalaisista on kiinnostunut elintarviketurvallisuudesta, mutta jopa 60 prosenttia kokee aiheeseen liittyvän tiedon liian tekniseksi ja vaikeasti ymmärrettäväksi.

Safe2Eat-kampanaja pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen viestimällä elintarviketurvallisuudesta selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta kuluttajat voisivat tehdä hyvin perusteltuja ja turvallisia valintoja ruoankulutuksessaan. 

Kampanjassa käsiteltäviä aiheita ovat mm. elintarvikeperäiset sairaudet, asianmukaiset elintarvikkeiden käsittelytekniikat, elintarviketiedot ja pakkausmerkinnät sekä ruokahävikin vähentämisen edistäminen. Kampanjassa korostetaan myös tasapainoisen ruokavalion merkitystä, ravintolisien turvallisuutta sekä tarvetta osoittaa tieteellisesti elintarvikkeiden terveysväittämät. Niin ikään pyritään lisäämään tietoisuutta elintarvikelisäaineiden ja uusien elintarvikkeiden turvallisuudesta sekä ruoka-allergeenien esiintymisestä.

Somessa kampanja näkyy aihetunnisteella #Safe2EatEU.

Ruokavirasto oli mukana EFSA:n kampanjassa toissa vuonna, jolloin kampanja kulki nimellä #EUChooseSafeFoods.

Lue lisää:

Safe2Eat-kampanja (EFSA:n nettisivuilla)