Ravintolat ja kaupat

27.3.2020

Voiko COVID-19-koronavirus tarttua pintojen tai ottimien välityksellä? 

Virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa. Virus voi säilyä pinnoilla ja tartunta on mahdollinen myös kosketustartuntana käsien kautta sairastuneen henkilön ysköksistä saastuneiden pintojen, kuten kahvojen tai elintarvikeottimien kautta. Tätä ei kuitenkaan pidetä tärkeimpänä tartuntareittinä. Siivouksen tehostamisesta asiakastiloissa voit lukea lisää Työterveyslaitoksen internetsivuilta.

Asiakastilat

Asiakkaiden koskemat pinnat (esim. ovenkahvat, kaiteet, tuolit ja pöytäpinnat, maksupäätteet sekä WC- ja pesutilat) tulee puhdistaa huolellisesti ja mahdollisimman usein. Asiakastiloissa puhdistustiheyttä on lisättävä erilaisiin painikkeisiin ja kahvoihin, joihin asiakkaat koskettavat.

Ottimet ja elintarvikkeiden irtomyynti

Erityistä huomiota pitäisi kiinnittää asiakkaiden käytössä oleviin ottimiin, joita käytetään esim. irtomyyntipisteissä. Ottimia suositellaan vaihdettavan ja pestävän tihennetysti. Mahdollisuuksien mukaan tulee suosia kertakäyttöisiä tai jokaisen käyttökerran jälkeen pesuun laitettavia ottimia. Käytössä olevia tarjoiluastioita ja -koneita tulee puhdistaa tehostetusti. Myyntipisteen läheisyydessä olisi myös hyvä olla mahdollisuus käsien desinfiointiin.

Kaupoissa ja irtomyyntipisteissä tulisi kiinnittää erityistä huomiota henkilökunnan ja asiakkaiden käsihygieniaan ja viestiä sen tärkeydestä. Harkinnan mukaan voidaan irtomyyntituotteiden osalta siirtyä palvelumyyntiin, pakata tuotteet asiakkaalle valmiiksi tai keskeyttää tuotteiden myynti irtona.

Kunnan elintarvikevalvonta tai toimiala voivat antaa näitä ohjeita täydentävää ohjeistusta tai suosituksia tilanteen ja harkintansa perusteella.

Saako irtokarkkeja pussittaa myymälätiloissa?

Irtokarkkien pussittaminen valmiiksi annospusseiksi on sallittua elintarvikemyymälässä. Pussittamisen voi tehdä elintarvikealan työntekijä, esim. myymälän henkilökunta tai karkkivalmistajan työntekijä. Toiminnassa tulee ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • sisällytä toiminta omavalvontaan
  • muista hyvä käsihygienia
  • pussita irtokarkit puhtailla välineillä myymälän takatilassa
  • pussita irtokarkit sellaisista karkkilaatikosta, jotka eivät vielä ole olleet irtomyyntipisteessä asiakkaiden ulottuvilla
  • huolehdi allergeenien hallinnasta
  • kun pakkaat karamelleja välittömään myyntiin myynnin nopeuttamiseksi ja helpottamiseksi, ilmoita karamellien pakkauksessa seuraavat tiedot: elintarvikkeen nimi, ainesosat, alkuperämaa (jos valmistusmaa muu kuin Suomi) sekä tarvittavat käyttö- ja säilytysohjeet. Tiedot on mahdollista ilmoittaa myös suullisesti, jos irtotuotteiden läheisyydessä olevassa plakaatissa tai muulla vastaavalla tavalla ilmoitetaan, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta.
  • kun pakkaat karamelleja ei-välittömään myyntiin, silloin karamelleista tulee ilmoittaa ostajalle kaikki pakolliset tiedot.

Mitä tulee huomioida, jos ravintolasta toimitetaan esim. lounasruokaa tai muita aterioita jäähdytettynä ja pakattuna kauppaan myyntiin tai myytäväksi kaupan palvelutiskistä?

  • Jos elintarvikehuoneiston toiminta muuttuu, niin tutustu seuraaviin Ruokaviraston ohjeisiin ja ota yhteyttä oman kuntasi elintarvikevalvontaan
  • Poikkeusaikana ravintolasta saa toimittaa ruoka-annoksia/ruokaa pakattuna kauppoihin myytäväksi ilman määrärajoituksia
  • Toiminnassa on kiinnitettävä erityistä huomiota lämpötilanhallintaan:
    • Jos ruoka toimitetaan kauppaan kylmänä, on ruoka jäähdytettävä ravintolassa neljässä tunnissa + 6 asteeseen ja kylmäketjun on säilyttävä kuluttajalle asti
    • Jos ruoka toimitetaan kauppaan kuumana, pitää ruoan lämpötilan pysyä kuluttajalle asti koko ajan vähintään + 60 asteessa
  • Huomioitavaa pakkausmerkinnöistä:
    • Jos ruoka myydään kuluttajille valmiiksi pakattuina annoksina, tulee pakkauksissa olla kaikki pakolliset elintarviketiedot ravintoarvotietoja lukuun ottamatta. Allergeenit tulee olla hyvin korostettuna merkitty.
    • Tuotteiden myyntiajat on syytä pitää lyhyinä, jos ravintola ei ole teettänyt säilyvyystutkimuksia.
    • Jos ruoka myydään kuluttajille kaupan palvelutiskistä kaupan henkilökunnan annostelemana, riittää minimissään, että palvelumyyntipisteen läheisyydessä on kyltti ”kysy allergeeneista ja muista tiedoista henkilökunnalta”. Kaupan pitää tällöin osata kertoa kuluttajalle elintarvikkeen nimi, ainesosat, allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet, alkuperämaa tarvittaessa sekä käyttö- ja säilytysohjeet.
  • Huomioitavaa pakkausmateriaaleista
    • Pakkausmateriaaliksi tulee valita elintarvikekosketukseen soveltuvia materiaaleja. Niiden pakkausmerkinnöissä voi olla esim. malja-haarukka symboli kertomassa elintarvikesopivuudesta tai elintarvikekäytöstä on kerrottu pakkausmateriaalin nimessä tai muualla pakkausmerkinnöissä sanallisesti.
    • Pakkausmateriaalit tulee säilyttää suojattuna ja puhtaassa tilassa.

Voiko ravintola kuljettaa ruokia asiakkaille yksityiskäytössä olevalla autolla?

Ravintola voi käyttää ruoan kuljetukseen yksityiskäytössä olevaa autoa, kunhan siitä ei aiheudu riskiä elintarvikkeille. Ruoka on kuljetuksen ajaksi pakattava puhtaisiin kuljetuslaatikoihin tai astioihin. Jos kuljetetaan kylmä- tai kuumasäilytystä vaativaa ruokaa, kuljetukseen on hyvä käyttää puhdasta esim. styroxlaatikkoa tai kylmälaukkua siten, että ruoan lämpötila säilyy oikeana myös kuljetuksen ajan. Tila, jossa kuljetuslaatikot ja -astiat ovat kuljetuksen aikana olisi lisäksi suositeltavaa suojata puhtaalla alustalla esim. suojaliinalla, pressulla tai vastaavalla.

Kuinka henkilökunnan tulee ottaa huomioon hygienia työskennellessään elintarvikehuoneistossa?

Käsihygienia

Huolellinen ja riittävän usein tapahtuva käsienpesu vedellä ja saippualla on elintarvikehuoneistossa työskennellessäsi erityisen tärkeää. Vältä koskettelua kasvojen alueelle. Pesethän kädet myös aina yskimisen, aivastamisen tai niistämisen jälkeen.  Noudatathan Ruokaviraston ohjeita käsienpesusta. Sekä tutustu myös THL:n käsienpesuohjeistukseen.

Muistathan, että elintarvikkeisiin, ruoan valmistusvälineisiin ja tarjoiluastioihin kosketaan vain puhtain, tervein käsin.

Kertakäyttökäsineiden käyttö elintarviketyössä

Suojakäsineiden tarkoitus on suojata elintarvikkeita käsien kautta leviävältä lialta ja mikrobeilta. Usein näkee suojakäsineitä käytettävän käsien suojaamiseen elintarvikkeilta. Jos suojakäsineitä käytetään, on niitä käytettävä hygieenisesti ja ne on vaihdettava riittävän usein erityisesti ristikontaminaation välttämiseksi. Suojakäsineiden käyttö erityisesti pakkaamattomien elintarvikkeiden käsittelyssä on välttämätöntä, jos käsissä on tulehtuneita haavoja, käytetään rakennekynsiä tai koruja. Suojakäsineiden käytöstä huolimatta kädet on pestävä säännöllisesti.

 

Jos tuttujen kertakäyttöhansikkaiden saatavuudessa ilmenee haasteita ja vaihdat tuotetta, muista tarkistaa että myös uudet kertakäyttöhanskat soveltuvat aiottuun elintarvikekäyttöön. Kertakäyttöhansikkaiden sopivuus aiottuun käyttöön tulee varmistaa erityisesti, jos niillä käsitellään rasvaisia ja/tai lämpimiä ruokia. Hanskojen pakkauksessa on yleensä kerrottu tekstillä tai osoitettu malja-haarukka symbolilla, voiko hanskoja käyttää elintarvikekosketuksessa. Niissä pitäisi olla myös mainittuna, jos elintarvikekäytölle on olemassa jotain rajoituksia, kuten esim. kosketukseen tulevan elintarvikkeen ominaisuuksiin tai kosketusaikaan liittyen. Lainsäädäntö edellyttää, että vinyylimuovihanskojen, jotka eivät sovellu kosketukseen rasvaisten elintarvikkeiden kanssa, pakkauksessa on oltava lause ”ei sovellu kosketukseen rasvaisten elintarvikkeiden kanssa” tai vastaavan sisältöinen teksti. Koska kuitenkin on huomattu, että vinyylihanskojen pakkausmerkinnöissä on tältä osin paljon puutteita, pitää asia tarvittaessa varmistaa hanskojen toimittajalta.

Henkilökunnan perehdytys

Elintarvikkeiden tuotannossa on aina noudatettava hyvää elintarvikehygieniaa, jolla varmistetaan elintarvikkeiden turvallisuus, terveellisyys ja puhtaus. Sairaana ei saa tulla töihin, vaikka flunssan oireet olisivatkin vain vähäiset. Koko henkilökuntaa on hyvä muistuttaa hygieenisistä työtavoista. Mahdollinen sijaistyövoima on myös perehdytettävä hygieenisiin työtapoihin. Työntekijöiden terveydentilaan liittyvästä ohjeistuksesta vastaa terveydenhuolto.

Lisätietoa hygieenisistä työtavoista

Miten toimitaan, jos ravintola suljetaan henkilökunnan koronatartunnan vuoksi?

Milloin ulkomailta palaava elintarviketyöntekijä voi mennä ravintolaan töihin?

Valtioneuvoston päätöksen mukaan ulkomailta palaavat suomalaiset ja Suomessa pysyvästi asuvat henkilöt ohjataan kahden viikon karanteenia vastaaviin olosuhteisiin.  Ulkomailta palaavien tulee sopia työhön paluunsa ajankohdasta ja kahden viikon poissaolosta yhdessä työnantajansa kanssa.

Lisätietoa Työterveyslaitoksen sivuilta

Ulkomailta palaavan ravintolatyöntekijän tulee siis olla poissa ravintolatyöstä kaksi viikkoa Suomeen paluun jälkeen.