Vastustuskyky

Elintarvikkeiden kaupallisessa viestinnässä saa käyttää vain hyväksyttyjä terveysväitteitä tai ns. odotuslistalla olevia terveysväitteitä

Tällä hetkellä vastustuskykyyn on hyväksytty alla olevat terveysväitteet:

  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
    • A-vitamiini
    • B6-vitamiini
    • B12-vtamiini
    • C-vitamiini
    • D-vitamiini
    • Folaatti
    • Kupari
    • Rauta
    • Seleeni
    • Sinkki
  • C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen
  • D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa lapsilla.

Väitteitä on luvallista käyttää niiden elintarvikkeiden markkinoinnissa, joissa on terveysväitteen käytön ehtojen edellyttämä määrä kyseistä ravintoainetta.

Virallisen hyväksytyn sanamuodon lisäksi terveysväitteestä on Ruokaviraston näkemyksen mukaan mahdollista käyttää myös kansanomaisempaa sanamuotoa ”vahvistaa vastustuskykyä”. Elintarvikkeiden kaupallisessa viestinnässä ei kuitenkaan saa käyttää voimakkaampia terveysväitteitä kuin kyseisille ravintoaineille on hyväksytty.

Ns. kasviperäisten aineiden odotuslistalla on myös immuunijärjestelmään liittyviä väitteitä. Niitä on laillista käyttää toistaiseksi. Ei kuitenkaan lääkkeellisiä väitteitä, vaikka niitä olisikin odotuslistalla! Lisätietoa ns. kasviperäisten aineiden odotuslistasta Ruokaviraston sivuilla.

 

Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi on kiellettyä

Elintarvikealan toimijat eivät saa menekin edistämistarkoituksessa esittää, viitata tai muuten antaa kuvaa, että toimijan valmistamilla, markkinoimilla tai jakelemilla elintarvikkeilla tai niiden ainesosilla olisi lääkkeellisiä vaikutuksia tai terveysvaikutuksia, joita kyseisestä elintarvikkeesta ei saa esittää. Tämä koskee kaikkea kaupallista viestintää, eli pakkausmerkintöjen lisäksi elintarvikkeiden markkinointia ja mainontaa kaikissa muodoissa sekä kaikissa viestintäkanavissa.

Elintarvikealan toimijat eivät saa jakaa tutkimuksia, raportteja tai muita julkaisuja, joiden kautta luodaan mielikuvaa, että yrityksen valmistamilla, markkinoimilla tai jakelemilla elintarvikkeilla tai niiden ainesosilla olisi lääkkeellisiä vaikutuksia. Esimerkiksi viittaukset viruksiin, tulehduksiin, epidemiaan, yms. ovat kiellettyä lääkkeellistä markkinointia. Lisätietoa lääkkeellisestä markkinoinnista Ruokaviraston sivuilla.

Sivu on viimeksi päivitetty 7.4.2020