Toimita viimeistään 31.3.2022 tiedot saamasi tuen vaikutuksista yritystoimintaasi, jos sait viime vuonna maaseudun yritysten tai alkutuotannon väliaikaista tukea koronaviruspandemian aiheuttamiin talousvaikeuksiin. Riittää, että vastaat Hyrrä-asiointipalvelussa kolmeen kysymykseen, joilla kartoitamme yritystoimintasi selviytymistä, jatkumista ja mahdollista muuttumista.
Näin toimitat tiedot
- Kirjaudu Hyrrä-asiointipalveluun osoitteessa https://hyrra.ruokavirasto.fi. Valitse Hyrrän etusivulta ”Asioi organisaation tai maatilan puolesta”. Kirjaudu Hyrrään henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla (HST-kortti). Jos sinulla on yrityksesi asiointi- ja nimenkirjoitusoikeus kaupparekisterissä tai YTJ:ssä, voit asioida suoraan Hyrrä-asiointipalvelussa yrityksesi nimissä ilman erillisiä valtuutuksia. Jos haluat valtuuttaa hakemuksen tekijäksi sellaisen henkilön, jolla ei ole yrityksesi nimenkirjoitusoikeutta, tee valtuutukset Suomi.fi-palvelussa. Ohjeet valtuutuksen tekemiseen
- Valitse vasemmasta yläreunasta kohta Hankkeet.
- Avautuvalla sivulla näet tukihakemuksesi. Klikkaa Avaa.
- Valitse vasemmasta reunasta kohta Seurantatiedot.
- Vastaa kysymykseen, joka koskee yrityksesi selviytymistä koronan tuomista talousvaikeuksista. Valitse alasvetovalikon vaihtoehdoista parhaiten yrityksesi tilanteeseen sopiva vaihtoehto. Kirjoita tekstikenttään lyhyt kuvaus tuen käytöstä. Käytitkö tuen hankesuunnitelmassa esittämiisi kustannuksiin?
- Vastaa kysymykseen, joka koskee yritystoimintasi jatkumista vuonna 2022. Valitse alasvetovalikon vaihtoehdoista sopivin vaihtoehto. Kirjoita halutessasi lisätietoja tekstikenttään.
- Viimeinen kysymys koskee yritystoimintasi jatkumista ennallaan, loppumista tai muuttumista. Valitse alasvetovalikon vaihtoehdoista sopivin vaihtoehto. Jos yritystoimintasi on olennaisesti muuttunut, kuvaa tekstikentässä muutoksia.
- Halutessasi voit antaa lisäselvitystä tai täydentää vastaustasi liitteen muodossa kohdassa Muu liite (asiakas).
- Kun olet vastannut kysymyksiin, klikkaa Tallenna. Tämän jälkeen näet tietojen tallennuspäivän. Tiedot on toimitettu ja voit kirjautua ulos Hyrrä-asiointipalvelusta.
Eikö kirjautuminen Hyrrään onnistu?
Jos kirjautuminen Hyrrä-asiointipalveluun ei onnistu, syynä voi olla jokin seuraavista tilanteista:
- Tarkista, että valitset etusivulta kohdan ”Asioi organisaation tai maatilan puolesta”. Kirjaudu sitten Hyrrään henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla (HST-kortti).
- Jos hoidit yrityksen sähköistä asiointia viime vuonna Katso-tunnisteella, tarvitset Hyrrään Suomi.fi-valtuutuksen voidaksesi hoitaa yrityksen asioita asiointipalvelussa. Katso-tunnisteet eivät enää toimi Hyrrä-asiointipalvelussa. Vain se henkilö, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus, voi asioida sähköisesti yrityksen nimissä ilman valtuutuksia. Ohjeet valtuutuksen tekemiseen
- Jos sinulla on yrityksesi nimenkirjoitusoikeus, mutta kirjautuminen ei onnistu, kyse voi olla siitä, että yrityksen tiedot eivät ole ajan tasalla kaupparekisterissä (www.prh.fi) tai YTJ:ssä (tietopalvelu.ytj.fi). Ota tässä tapauksessa yhteys rekisterien ylläpitoon ja korjaa ensin rekisterien tiedot oikeiksi.