Private label -tuotteet tukevat tuotannon tehokkuutta, mutta tuovat myös haasteita tavarantoimittajille
3.11.2025
Elintarvikemarkkinavaltuutetun kyselyn mukaan suomalaiset yritykset kokevat, että private label -tuotteiden valmistus tukee ennen kaikkea tuotannon tehokkuutta ja kapasiteetin käyttöä, mutta sillä on myös kielteisiä vaikutuksia yritysten taloudelliseen kannattavuuteen. Kyselyn tavoitteena oli saada ajantasaista tietoa private label -tuotteisiin liittyvistä käytännöistä ja tunnistaa mahdollisia kehitystarpeita elintarvikemarkkinoilla.
Vastaajat nostivat keskeisiksi private label -tuotteisiin liittyviksi haasteiksi alhaiset katteet, kustannuspaineet sekä epäreiluiksi koetut kilpailutus- ja neuvottelukäytännöt. Yli puolet private label -tuotteita valmistaneista yrityksistä arvioi, että yhteistyön riskit eivät jakaudu tasapuolisesti tilaajan ja valmistajan välillä, ja vain 17 % piti riskienjakoa oikeudenmukaisena.
Erityistä kritiikkiä saivat kilpailutusprosessit: vain 23 % piti niitä reiluina ja tasapuolisina, ja 62 % katsoi ne suunnatuiksi vain tietyille toimittajille. Private label -tuotteiden yleistymisen koetaan lisäksi vaikuttavan valmistajien omiin brändituotteisiin luoden hintapaineita ja vähentäen hyllytilaa. Osa vastaajista myös koki, että heidän brändituotteitaan oli kopioitu private label -tuotteiksi. Tilausmäärien ennustettavuus on rajallista, sillä noin 46 % vastaajista kertoi, että pystyy ennustamaan private label -tuotteiden tilausvolyymeja korkeintaan puoleksi vuodeksi eteenpäin ja 42 % korkeintaan vuodeksi eteenpäin.
Yritysten koko ja toimiala vaikuttavat merkittävästi kokemuksiin. Erot kokemuksissa korostavat tarvetta räätälöidyille toimenpiteille, kuten sääntelyn kehittämiselle, yhteistyön vahvistamiselle, läpinäkyvyyden lisäämiselle, riskinjaon tasapuolistamiselle sekä kilpailu- ja neuvottelukäytäntöjen selkeyttämiselle ja oikeudenmukaisuuden lisäämiselle.
”Kyselyn tulokset tukevat aiempaa käsitystä siitä, että private label -tuotteet eivät ole yksiselitteisesti hyvä tai huono asia elintarvikeketjun toimivuuden kannalta. Keskeisimpinä haasteina kyselyn tuloksista nousevat esiin kilpailutusprosessit, tuotantomäärien rajallinen ennustettavuus sekä yhteistyön riskinjakoon liittyvät kysymykset. Viranomaistoiminnan kannalta merkittävää on myös havainto siitä, että yritykset toivovat valvontaviranomaisen tukevan markkinoiden reilua ja avointa toimintaa”, elintarvikemarkkinavaltuutettu Jarno Sukanen summaa kyselyn tuloksia.
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto valmistelee kyselyn tulosten perusteella suosituksia, joiden tarkoituksena on tukea osapuolten välistä reilua ja ennakoitavaa yhteistyötä. Suositusten tavoitteena on luoda private label -tuotteita koskeviin kauppatapoihin selkeitä suuntaviivoja epäselviksi koettuihin tilanteisiin sekä edistää käytäntöjä, joissa sopimusosapuolten vastuut ja riskit jakautuvat selkeästi sekä oikeudenmukaisessa suhteessa kummankin osapuolen vaikutusmahdollisuuksiin. Suositukset julkaistaan vuoden 2026 aikana.
Tutustu private label -selvityksen tuloksiin täällä
Lisätiedot
Jarno Sukanen
elintarvikemarkkinavaltuutettu
jarno.sukanen(at)etmv.fi
029 520 4752
Kyselyn tiedonkeruun toteutti Kantar Agri ajalla 12.5.–6.6.2025. Kysely lähetettiin noin sadalle liha-, juoma- ja meijerialan toimijalle, ja siihen saatiin yhteensä 32 vastausta.