Elintarvikkeiden vienti

Elintarviketurvallisuus Suomessa 2024 / Osa 4 Elintarvikkeiden vienti

Osa 1: Yhteenveto
Osa 2: Yleistä elintarviketurvallisuudesta
Osa 3: Elintarvikealan toiminnan valvonta 
Osa 4: Elintarvikkeiden vienti 
Osa 5: Valvonta- ja seurantaohjelmat 
Osa 6: Kaupan pitämisen vaatimustenmukaisuuden ja nimisuojatuotteiden valvonta 
Osa 7: Elintarviketurvallisuuden painopisteet 

Yhteenveto

Elintarvikeviennin arvo kasvoi vuoden 2024 aikana viisi prosenttia edeltävään vuoteen verrattuna ja oli kokonaisuudessaan 2,2 miljardia euroa. Siten elintarvikeketjun monivuotisen kansallisen valvontasuunnitelman tavoite viennin arvon kasvusta saavutettiin. EU:n ulkopuolelle suuntautuvan viennin osuus viennin kokonaisarvosta oli noin viidesosa ja tärkeimpiä kohdemaita olivat Kiina, Norja, Yhdysvallat, Etelä-Korea, Iso-Britannia ja Japani. Useita viikkoja kestänyt satama-alan lakko haittasi kolmasmaavientiä keväällä 2024.

Ruokavirasto jatkoi Kiinan, Euraasian talousliiton ja Yhdysvaltojen edellyttämien vientivalvontajärjestelmien ylläpitoa. Kaikkien järjestelmien piiriin kuuluvien vientilaitosten todettiin täyttävän niille asetetut vaatimukset ja monivuotisessa valvontasuunnitelmassa asetettu tavoite (100 %) täyttyi. Kiina hyväksyi syksyllä 2024 suomalaisen siipikarjanlihan tuonnin ja Kiinan erityisvaatimusten valvonta aloitettiin siipikarjanlihan vientilaitoksissa. Euraasian talousliiton vientivalvonnan keventämistä jatkettiin ja Ruokavirasto ryhtyi myös arvioimaan järjestelmän ylläpitämisen jatkoa ja tarpeellisuutta.

Monivuotisen valvontasuunnitelman tavoitteena on myös myönnettyjen virallisten vientitodistusten määrän kasvu. Tavoitetta ei saavutettu, sillä virallisia vientitodistuksia myönnettiin elintarvikeketjun tuotteille vuonna 2024 vähemmän (2123 kpl) kuin edeltävänä vuonna (2421 kpl). Tähän on voinut vaikuttaa mm. erilaisiin todistusmalleihin ja -käytäntöihin siirtyminen. Ruokaviraston ylläpitämässä vientitodistusten hallinnointiin tarkoitetussa eCert-järjestelmässä otettiin käyttöön uusia sähköisiä todistusmalleja ja järjestelmässä myönnettyjen todistusten osuus kasvoi. Myös Euroopan komission TRACES-järjestelmässä myönnettiin enemmän todistuksia kuin edeltävänä vuonna.

Elintarvikeviennin ylläpitoa ja markkinoillepääsyn edistämistä jatkettiin aktiivisesti myös muihin EU:n ulkopuolisiin maihin.

Viralliset vientitodistukset

Virallisia EU:n tai Suomen ja viennin kohdemaiden välisesti sovittuja vientitodistuksia myönnettiin vuonna 2024 vientiin EU:n ulkopuolisiin maihin yhteensä 2123. Kokonaismäärä laski edeltäviin vuosiin verrattuna (taulukko 4.1). Eläinterveys- ja terveystodistuksia myönnettiin vientiin Ruokaviraston eCert- ja Euroopan komission TRACES-järjestelmissä, ja lisäksi myönnettiin turvapaperille painettuja kansallisesti sovittuja vientitodistuksia (kuva 4.1). Vaikka turvapaperitodistuksia myönnettiin edeltävää vuotta vähemmän, muutos ei näkynyt elintarvikeviennin kokonaisarvossa tai määrässä. Todistusten määrään on voinut vaikuttaa mm. erilaisiin todistusmalleihin ja -käytäntöihin siirtyminen. Turvapaperitodistuksia on siirretty sähköisiksi eCert-todistuksiksi.

Taulukko 4.1. Vuosina 2022–2024 myönnettyjen virallisten vientitodistusten kokonaismäärä

Vuosina 2022–2024 myönnettyjen virallisten vientitodistusten kokonaismäärä
Vuosi 2022 2023 2024
Vientitodistukset (kpl) 2489 2421 2123

Ruokaviraston ylläpitämässä eCert-järjestelmässä myönnettyjen todistusten määrä on kasvanut tasaisesti. Vuonna 2024 virallisista vientitodistuksista 40 % (859 kpl) myönnettiin eCert-järjestelmässä. Järjestelmässä oli toimijoiden käytössä 42 vientitodistusmallia eri kohdemaihin. Vuoden aikana eCert-järjestelmässä otettiin käyttöön kuusi uutta todistusmallia:

  • Argentiina: sian siemenneste
  • Dominikaaninen tasavalta: kuumennetut lihatuotteet
  • Etelä-Afrikka: jäädytetty sianliha
  • Qatar: kalastustuotteet
  • Vietnam: sianliha ja sianlihatuotteet
  • Vietnam: siipikarjanliha ja siipikarjanlihatuotteet

Näiden lisäksi järjestelmään siirrettiin kaksi jo aiemmin käytössä ollutta todistusmallia.

Vuosina 2022–2024 myönnettyjen virallisten eCert-, TRACES- ja turvapaperivientitodistusten määrät

Kuva 4.1. Vuosina 2022–2024 myönnettyjen virallisten eCert-, TRACES- ja turvapaperivientitodistusten määrät

Vientivalvontajärjestelmät

Kiina

Maitotuotteiden ja sianlihan viennin ylläpito Kiinaan edellyttää viranomaisilta jatkuvaa työtä, kuten auditointeja, raportointia ja vientivaatimusten seuraamista. Ruokavirasto suoritti vuonna 2024 seitsemän suunnitelman mukaista auditointia Kiinan-vientiin hyväksytyissä maito- ja liha-alan laitoksissa sekä varastolaitoksissa. Paikalliset valvojat tekivät säännöllisesti Kiinan vaatimusten mukaista vientivalvontaa laitoksissa Oiva-tarkastusten yhteydessä. Kiinan erityisvaatimuksia arvioitiin 90 tarkastuksella vuonna 2024 (taulukko 4.2). Vientilaitokset täyttivät Kiinan asettamat vaatimukset. Kiinan erityisvaatimusten valvonta aloitettiin loppuvuonna myös siipikarjanlihalaitoksissa.

Vuoden 2024 aikana Ruokavirasto ohjasi siipikarjanlihalaitoksia rekisteröintihakemusten laatimisessa Kiinaan. Kiinan viranomainen teki siipikarjanlihaa valmistaviin laitoksiin etäauditoinnin, jonka Ruokavirasto järjesti. Vuoden loppupuolella Kiinan viranomainen hyväksyi siipikarjanlihan tuonnin Kiinaan kahdesta suomalaisesta siipikarjanlihan tuotantolaitoksesta, mikä mahdollisti viennin aloittamisen.

Ruokavirasto osallistui vientiä edistävien sopimusten valmisteluun. Vuonna 2024 solmittiin Suomen ja Kiinan välinen yhteistyösopimus elintarvikeketjun tuotteiden tuontia ja vientiä koskien sekä vientiehtosopimus prosessoidun eläinperäisen proteiinin ja rasvan viennistä Kiinaan. Lisäksi tehtiin yhteistyösopimus äidinmaidonkorvikkeiden vientiin liittyen sekä sopimus yhteistyöstä luomuelintarvikkeita koskien. Ruokavirasto edisti myös maltaiden markkinoillepääsyä järjestämällä Suomessa Kiinan viranomaisen auditoinnin.

Euraasian talousliitto

Ruokavirasto kevensi edelleen Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmää vuonna 2024 vähentämällä viennin Oiva-arviointirivejä 11 rivistä 6 riviin toimintoja yhdistämällä ja karsimalla tarkastettavien asioiden määrää.

Euraasian talousliiton maiden ja erityisesti Venäjän viennin merkityksen väheneminen johtivat siihen, että Ruokavirasto ryhtyi arvioimaan Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmän ylläpitämisen jatkoa ja tarpeellisuutta. Tästä sekä resurssisyistä johtuen Ruokavirasto ei tehnyt suunnitelmansa mukaisia auditointeja Euraasian talousliiton vientiin hyväksytyissä laitoksissa vuonna 2024.

Paikalliset valvojat tekivät vuonna 2024 vientitarkastuksia 20 laitokseen, jotka valmistivat tai varastoivat Armeniaan, Kirgisiaan, Kazakstaniin, Valko-Venäjälle tai Venäjälle vietäviä tuotteita ja joilla oli Venäjän viranomaisen vientihyväksyntä. Euraasian talousliiton erityisvaatimuksia tarkastettiin yhteensä 58 Oiva-tarkastuksella (taulukko 4.2). Vientivalvontajärjestelmään kuuluneet ja aktiivisesti vieneet laitokset täyttivät vaatimukset.

Taulukko 4.2. Viennin Oiva-tarkastuskäyntien kokonaismäärät (kpl) Kiinan ja Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmiin kuuluvissa laitoksissa

Viennin Oiva-tarkastuskäyntien kokonaismäärät kpl Kiinan ja Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmiin kuuluvissa laitoksissa
Vientivalvontajärjestelmä 2022 2023 2024
Euraasian talousliitto 126 72 58
Kiina 95 91 90

Kiinan ja Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmiin kuuluvissa laitoksissa yli 99 % tarkastetuista viennin Oiva-arviointiriveistä sai arvion A tai B, kun huomioidaan kaikki viennin Oiva-tarkastukset (kuva 4.2). D-arvioita ei annettu lainkaan vuonna 2024. Korkea A- ja B-arvioiden osuus kertoo vientilaitosten korkeasta tasosta.

 

Viennin Oiva-arviointirivien arviojakauma (%) Kiinan ja Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmiin kuuluvissa laitoksissa vuosina 2022–2024.

Kuva 4.2. Viennin Oiva-arviointirivien arviojakauma (%) Kiinan ja Euraasian talousliiton vientivalvontajärjestelmiin kuuluvissa laitoksissa vuosina 2022–2024. Yhdysvaltojen vientivalvontajärjestelmän mukaista valvontaa ei tehdä Oiva-tarkastuksina, vaan Ruokaviraston erillisen ohjeistuksen mukaisesti.

Yhdysvallat

Ruokavirasto auditoi Yhdysvaltoihin sianlihaa vieviä laitoksia ja niiden viranomaisvalvontaa säännöllisesti. Suunnitelman mukaisia vientivalvontajärjestelmän auditointeja tehtiin yhteensä 10. Paikalliset valvojat valvoivat vientilaitoksissa säännöllisesti vientiehtojen täyttymistä Ruokaviraston ohjeistuksen mukaisesti. Yhdysvaltojen viranomainen suoritti vuonna 2024 ylläpitoauditoinnin sianlihaa vievissä laitoksissa. Ruokavirasto huolehti auditoinnin järjestelyistä.

Kaikki vientilaitokset täyttivät niille asetetut vaatimukset ja vientiehdot, ja sianlihan vienti voi jatkua entiseen tapaan kaikista Yhdysvaltain vientiin hyväksytyistä laitoksista.