Tietoa hygieniapassitestaajille

Ruokaviraston hyväksymien hygieniapassitestaajien yhteydenpitokanavat Ruokavirastoon:

Huom! On tärkeää, että testaaja huolehtii itse, että yhteystiedot Kysymyspankissa ovat ajan tasalla. Vanhentuneet tai väärät tiedot johtavat Kysymyspankin käyttäjätunnusten tilapäiseen lukitsemiseen asian selvittämisen ajaksi. Jos tunnukset on tilapäisesti lukittu, eikä pääse Kysymyspankkiin, kannattaa lähettää asiasta sähköposti osoitteeseen hygieniapassi@ruokavirasto.fi.  

HUOM! Kesän aukioloajat

Hygieniapassi Asiakaspalvelu (palvelupuhelin ja sähköposti hygieniapassi@ruokavirasto.fi) ei päivystä 6.7 - 17.7.2020 (vkot 28-29).

Hygienpass Kundservice (servicenummer och e-post hygieniapassi@ruokavirasto.fi) har inte jour 6.7 - 17.7.2020 (vkot 28-29).

Hygiene passport Customer service (service phone and e-mail hygieniapassi@ruokavirasto.fi) is not on call service 6.7 - 17.7.2020 (vkot 28-29).

HUOM! Ruokavirasto lähettää hygieniapassitestaajalle kuulemiskirjeen testaajan oikeuksien peruuttamisesta, jos testaaja ei ole järjestänyt hygieniapassitestejä tai myöntänyt hygieniapasseja yli kolmeen vuoteen!

Ruokaviraston hyväksymiä hygieniapassitestaajia on tällä hetkellä yli 2000 henkilöä, jotka toimivat eri puolella Suomea. Ruokavirasto seuraa hygieniapassitestaajien toimintaa. Jos testaaja ei ole järjestänyt hygieniapassitestejä tai myöntänyt hygieniapasseja yli kolmeen vuoteen, tulee Ruokavirasto lähettämään testaajalle kuulemiskirjeen testaajan oikeuksien peruuttamisesta (elintarvikelaki 28 §). On erittäin tärkeää, että hygieniapassitestaaja pitää yhteystietojaan ajan tasalla, jotta kuulemiskirje menee oikeaan osoitteeseen. Kuulemiskirje lähetetään testaajalle ensisijaisesti sähköpostilla. Jos sähköposti ei toimi, lähetetään kuulemiskirje postikirjeenä. Postikirje lähetetään ensisijaisesti testaajan kotiosoitteeseen. Jos kuulemiskirjeet palautuvat Ruokavirastoon esimerkiksi virheellisen tai tuntemattoman osoitteen vuoksi, tekee Ruokavirasto päätöksen testaajan oikeuksien peruuttamisesta.

Hygieniapassitestaajan oikeudet perutaan seuraavissa tapauksissa:

  • testaaja vastaa kuulemiseen ja ilmoittaa, ettei halua jatkaa testaajan toimintaa
  • testaaja ei vastaa kuulemiseen
  • testaajaa ei tavoiteta (kuuleminen palautuu Ruokavirastoon)

Kaikkien hygieniapassitestaajien, joilta on peruutettu testaajan oikeudet, päätökset ovat saatavilla Ruokavirastosta.

Mahdollisen vastineen kuulemiseen voi toimittaa joko sähköpostitse tai kirjepostina Ruokaviraston kirjaamoon. Ohjeet löytyvät kuulemiskirjeestä.

Mikäli ette enää aio ja/tai ette ole tähän mennessä järjestäneet hygieniapassitestejä ja myöntäneet hygieniapasseja ja haluatte luopua testaajan oikeuksista, tehkää asiasta ilmoitus Ruokavirastoon. Ilmoitus tulee tehdä kirjallisesti omia henkilökohtaisia ja Ruokavirastosta saatuja tunnuksia käyttäen testaajien Kysymyspankissa kohdassa YHTEYDENPITO - Ilmoitukset. Ruokavirasto tekee kirjallisen ilmoituksen perusteella päätöksen testaajan oikeuksien peruuttamisesta.

Samalla, kun teidät on hyväksytty hygieniapassitestaajaksi, teille on annettu hygieniapassitestaajien Kysymyspankkia varten käyttäjätunnus ja salasana. Jos tunnukset eivät toimi tai olette kadottaneet ne, olkaa hyvä ja laittakaa asiasta sähköposti osoitteeseen hygieniapassi@ruokavirasto.fi tai ottakaa puhelimitse yhteyttä Hygieniapassi asiakaspalvelupuhelimeen 029 5300 402 tiistaisin klo 9-12.

 

 

 

Sivu on viimeksi päivitetty 3.6.2020