Laskut kuluttajille välittyvät 1.12.2020 alkaen Suomi.fi-palvelun kautta

20. marraskuuta 2020

Valtion kirjanpitoyksiköiden tulee tarjota kuluttajille yleisesti käytössä olevia turvallisia laskun vastaanottokanavia. Tällaisia ovat mm. e-lasku sekä Suomi.fi-viestit-palvelun kautta välitetty lasku. Ruokaviraston kaikki paperilla lähtevät myyntilaskut välitetään 1.12.2020 alkaen Suomi.fi-viestit-palvelun kuluttajan sähköiseen postilaatikkoon tai postilaatikon puuttuessa tulostuspalveluun.

Sujuvaa laskutusasiointia varten kuluttaja-asiakas tarvitsee käyttöönsä Suomi.fi-viestit-palvelun. Laskujen välitys Suomi.fi-viestit-palveluun tapahtuu henkilötunnuksen perusteella. Kuluttajan e-laskun välittäminen on mahdollista vain, jos laskuaineistossa on henkilötunnus. Henkilötunnuksen välityksessä käytetään aina suojattua yhteyttä osapuolien välillä eikä henkilötunnus tulostu laskulle.

Saat Suomi.fi-viestit-palvelun käyttöösi kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja antamalla viranomaisille luvan sähköiseen viestintään. Laskujen lisäksi saat myös viranomaisten päätökset, ohjeet ja muut tiedonannot sähköisesti Suomi.fi-verkkopalveluun.

Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöösi:

  • Kirjaudu Suomi.fi-verkkopalveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla (henkilö- tai organisaatiokortti, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti) osoitteessa suomi.fi/
  • Siirry kohtaan ”Viestit” sivun yläreunasta löytyvän valikon kautta. Anna suostumus viestien vastaanottamiseen sähköisesti, ja kirjaa palveluun yhteystiedot, joihin haluat saada tiedon viestin saapumisesta. Jos olet aiemmin käyttänyt Kansalaisen asiointitiliä, sinulta ei pyydetä suostumusta uudelleen.
  • Halutessasi voit keskeyttää sähköisten viestien vastaanottamisen, jolloin saat viranomaisten yhteydenotot paperipostitse.
  • Ota käyttöön suomi.fi-viestit

Tarvitsetko apua? Kansalaisneuvonta auttaa: www.kansalaisneuvonta.fi

Lisätietoja:
talous@ruokavirasto.fi