Elintarvikemarkkinavaltuutetun selvitys: liha-alalla epäterveitä kauppatapoja ja elintarvikemarkkinalain vastaista toimintaa

14.3.2024

Liha-alan tuotteiden kaupassa ilmenee epäterveitä kauppatapoja ja elintarvikemarkkinalain vastaista toimintaa, selviää elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston syksyllä 2023 toteuttamasta kyselystä. Kyselyllä selvitettiin, noudatetaanko liha-alan kaupassa reiluja kauppatapoja sekä sitä, onko elintarvikemarkkinalailla ollut vaikutusta ketjun toimintaan.

Kyselyn vastauksista ilmenee, että liha-alan kaupassa eniten ongelmia esiintyy maksuajoissa, jonka mainitsi ongelmaksi 46 prosenttia kyselyyn vastanneista. Toiseksi suurimmaksi ongelmaksi koettiin ehtojen yksipuoliset muutokset. Ehtojen yksipuolista muuttamista piti ongelmana 37 ja tilausten peruutuksia 33 prosenttia kaikista vastaajista. Ongelmat liha-alan tuotteiden kaupassaOngelmien esiintyminen elintarvikemarkkinalain kieltoihin liittyen

Maksuaikojen osalta suurimmaksi ongelmaksi koettiin tuotteiden maksamatta jättäminen sopimusten mukaisten maksuaikojen puitteissa, jonka koki ongelmaksi 65 prosenttia vastaajista. Etenkin pienet yritykset kokivat sopimusten mukaisten maksuaikojen noudattamatta jättämisen ongelmaksi muita yrityksiä useammin.

Ehtojen yksipuolisiin muutoksiin liittyen suurimmaksi ongelmaksi vastaajat kokivat sen, että ostaja sanelee ehdot ja muuttaa sopimuksen ehtoja yksipuolisesti. Vastaajat kokivat, että tavarantoimittajan on suostuttava ehtoihin, sillä pelkona on riski keskinäisen kaupan supistumisesta. Yksipuolisia ehtojen muutoksia tehdään vastausten mukaan erityisesti maksuaikoihin tai hintoihin liittyen.

Erityisesti pienet yritykset kokivat tilausten peruutukset ongelmaksi muita useammin. Vastausten mukaan tilausmääriin tehdään muutoksia tai jopa koko tilaus perutaan liian lähellä toimituspäivää. Puolestaan kaupalliset kostotoimet olivat muita useammin suurten yritysten kokema ongelma. 

Elintarvikemarkkinalaki tunnettiin vastaajien keskuudessa hyvin, sillä 75 prosenttia vastaajista tiesi laista. Kuitenkin vain hieman yli puolet vastaajista tiesivät, että Suomessa toimii elintarvikemarkkinavaltuutettu. Mitä suurempi yritys oli kyseessä, sen paremmin sekä elintarvikemarkkinalaki että elintarvikeamarkkinavaltuutettu tunnettiin.  Elintarvikemarkkinalain koettiin parantaneen tavarantoimittajan asemaa ketjussa ainakin hieman.

Kyselyn tulosraportti (PDF)

Liha-alalle toteutettu kysely on osa elintarvikemarkkinavaltuutetun toteuttamaa alakohtaisten kyselyiden sarjaa. Kyselyiden sarjalla elintarvikemarkkinavaltuutettu pyrkii saamaan ajantasaista ja entistä tarkempaa tietoa elintarvikemarkkinoiden toiminnasta. Aiemmin vastaava kysely on toteutettu leipomo- ja konditoria-alan toimijoille. Kysely toteutettiin anonyyminä verkkokyselynä Webpropol-alustalla 30.10.-30.11.2023. Kysely lähetettiin 140 liha-alan toimijalle. Kyselyn vastausprosentti oli 47 prosenttia.