Valtion aluehallinto uudistuu vuodenvaihteessa 2025‒26. Eläinten terveyttä ja hyvinvointia sekä elintarvikkeita koskevat aluehallintovirastojen tehtävät siirtyvät 1.1.2026 alkaen Ruokavirastoon. Muutokseen liittyen sivustolla voi olla puutteita tammikuun ensipäivinä. Lisäksi maaseudun kehittämisen ja maa- ja elintarviketalouden tehtävät siirtyvät ELY-keskuksista elinvoimakeskuksiin, mikä aiheuttaa katkon maaseudun kehittämistukien asiointiin 1.‒7.1.2026.

Ruokaviraston päätös automaattisen päätöksenteon käyttöönotosta: Teurashiehopalkkio (AB-alue)

Julkaisupäivä: 9. joulukuuta 2025

Ruokaviraston päätös automaattisen ratkaisutoiminnan käyttöönotosta – Teurashiehopalkkion automaattinen päätöksenteko

Ratkaisumenettelystä vastaava viranomainen: 

  • Ruokavirasto, maatalousosasto
  • Kuntien maataloushallinnon yhteistoiminta-alueet

Asia, jota automaattinen ratkaiseminen koskee: EU:n nautapalkkiot – Tukialueen AB teurashiehopalkkio

Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäivä 01.01.2026. Tämä päätös koskee teurashiehopalkkiota tukivuodesta 2025 alkaen.

Päätös

Tämä päätös on laissa julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019), jatkossa tiedonhallintalaki, 28 d §:ssä tarkoitettu päätös automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotosta. Päätöksellä otetaan käyttöön asian automaattinen ratkaiseminen laissa Euroopan unionin suorista viljelijätuista (1332/2022) 4 § 1 momentin 4) kohdassa tarkoitetussa teurashiehopalkkiossa.

Johdanto

Asian automaattinen ratkaiseminen tukialueen AB teurashiehopalkkiossa, jatkossa teurashiehopalkkiossa, perustuu hallintolakiin (434/2003), tuen myöntämiseen liittyvään sääntelyyn, joka pohjautuu lakiin Euroopan unionin suorista viljelijätuista ja lakiin tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta (1334/2022), jäljempänä toimeenpanolaki.

Tiedonhallintalaki ja hallintolaki määrittelevät automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönoton edellytykset ja virkavastuun. Näiden säädösten avulla varmistetaan, että ratkaistaessa asioita automaattisesti, menettely on läpinäkyvää, vastuullista ja hyvän hallinnon periaatteiden mukaista. Menettelyn on täytettävä myös tietosuojalainsäädännön vaatimukset, kun asian automaattinen ratkaiseminen koskee luonnollista henkilöä.

Teurashiehopalkkion hakemukset ratkaistaan automaattisesti, kun palkkio myönnetään haetun mukaisesti. Sellaisia teurashiehopalkkion hakemuksia ei ratkaista automaattisesti, joihin kohdistuu vähennyksiä tai seuraamuksia. Hakemuksia ei myöskään ratkaista automaattisesti siinä tapauksessa, että asiaan liittyy hallinnollisia tarkistuksia, jotka käsitellään kunnan viranomaisen toimesta.

Teurashiehopalkkion myöntäminen kuuluu kuntien maataloushallinnon yhteistoiminta-alueiden, jatkossa YT-alue, tehtäviin. Ruokavirasto tuottaa tietojärjestelmän, jossa hakemukset käsitellään. Tietojärjestelmä sisältää kaiken tuen määräytymiseen liittyvän tukilaskennan ja käsittelysäännöt. Automaattisesti ratkaistuun hakemukseen sisältyy näin ollen jaettua virkavastuuta kunnan ja Ruokaviraston kesken.

Ratkaisumenettely on dokumentoitu ja testattu huolellisesti. Ruokavirasto on nimennyt vastuuhenkilöt ja varmistanut, että automaattisesti tuotetut ratkaisut noudattavat tuen myöntämisen säädöksiä.

Menettelyssä toteutuvat myös kaikki viranomaiselle säädetyt velvoitteet liittyen asian vireille tuloon, selvittämiseen, kuulemiseen, päätöksen perustelemiseen ja tiedoksiantoon. Myös muut hyvän hallinnon periaatteet toteutuvat.

Hallintolaissa säädetyt edellytykset

Asian automaattisen ratkaisemisen edellytyksistä säädetään hallintolain 8 b luvussa Asian ratkaiseminen automaattisesti. Luvussa on säännökset automaattisen ratkaisemisen edellytyksistä, oikeussuojaedellytyksestä sekä viranomaisen velvollisuudesta ilmoittaa asianosaiselle asian ratkaisemisesta automaattisesti. Sääntely antaa viranomaiselle toimivallan tehdä ratkaisuja automaattisesti lukuun sisältyvillä edellytyksillä.

Hallintolain 53 e §:n mukaan kyse on automaattisesta ratkaisusta, jos asian käsittelyn päättävä ratkaisu tehdään automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että ratkaisun tarkastaa ja hyväksyy luonnollinen henkilö. Viranomainen voi hallintolain 53 e §:n mukaan ratkaista automaattisesti asian, johon ei sisälly tapauskohtaista harkintaa vaativia seikkoja. Asia voidaan ratkaista automaattisesti myös silloin, jos virkamies tai muu asian käsittelijä on arvioinut asiaan sisältyvät tapauskohtaista harkintaa edellyttävät seikat. Automaattisen ratkaisemisen on perustuttava käsittelysääntöihin, jotka viranomainen on laatinut sovellettavan lain ja etukäteisen harkinnan perusteella.

Hallintolain 53 e §:n perustelujen (hallituksen esitys 145/2022 s. 98) mukaan automaattisesti ratkaistavia asioita ovat ensinnäkin asiat, joiden ratkaisu voidaan johtaa riittävän yksiselitteisesti suoraan lainsäädännöstä ja tapauksen tosiseikoista. Toiseksi automaattisesti voidaan ratkaista asiat, joissa päätösten perustana oleva lainsäädäntö sisältää runsaastikin tulkinnanvaraisuutta, mutta viranomaisella on kyseisessä asiaryhmässä vakiintunut ratkaisukäytäntö, jonka mukaan tiettyjen piirteiden mukaiset asiat (tyyppitapaukset) ratkaistaan aina samalla tavalla.

Ruokavirastossa ja sen delegoimia maksajavirastotehtäviä suorittavilla kuntien yhteistoiminta-aluilla kaikki hakemusten käsittely perustuu lainsäädäntöön. Hakemusten automaattinen ratkaiseminen perustuu lainsäädännöstä johdettuihin käsittelysääntöihin. Ruokavirasto on etukäteen harkinnut, mitkä tämän käyttöönottopäätöksen kohteena olevista hakemuksista voidaan ratkaista automaattisesti niin, että lopputuloksena on lainmukainen ratkaisu.

Automaattinen ratkaiseminen perustuu ennalta laadittuihin käsittelysääntöihin. Käsittelysäännöillä tarkoitetaan viranomaisen ennalta laatimia sääntöjä, joilla ohjataan hallintoasian käsittelyä ja ratkaisemista automaattisesti. Käsittelysääntöihin kuuluu se, miten palkkion määrä lasketaan, millaisia tarkistuksia tuen myöntämisen ehtoihin tehdään ja miten ehtojen tarkastamisessa havaitut laiminlyönnit vaikuttavat tuen määrään. Käsittelysääntöihin kuuluvat myös säännöt, joiden perusteella asia otetaan automatisoituun toimintaprosessiin tai siirretään siitä pois luonnollisen henkilön käsiteltäväksi.

Asian automaattisessa ratkaisemisessa ei käytetä sellaista logiikkaa, joka perustuisi sääntöjen sijasta esimerkiksi todennäköisyysajatteluun (ns. oppivat tekoälytekniikat). Automaattisesti tehtävä ratkaisu perustuu aina laissa tai alemman asteisissa säädöksissä määriteltyihin tai säädöksistä johdettuihin teurashiehopalkkion ratkaisukäytännön mukaisiin sääntöihin, jotka ovat ohjelmoitu Ruokaviraston tietojärjestelmiin käsittelysääntöinä.

Hallintolain 53 f §:ssä on säädetty oikeussuojaedellytyksestä. Kyseessä on lisäedellytys sille, että luonnollisia henkilöitä koskeva asia voidaan ratkaista automaattisesti. Hallintolain 53 f §:n 1 momentin mukaan automaattisesti ratkaistuun asiaan voi hakea maksutta oikaisua päätöksen tehneeltä viranomaiselta tai sen kanssa samaan rekisterinpitäjään kuuluvalta viranomaiselta. Teurashiehopalkkion hakemukset ratkaistaan automaattisesti vain silloin, kun asia hyväksytään hakemuksen mukaisesti. Päätökseen ei sisälly kielteisiä oikeusvaikutuksia eikä päätökset koske toista asianosaista. Tämän johdosta 1 momenttia ei sovelleta.  Tuenhakija voi hakea oikaisua päätökseen toimeenpanolain 54 §:n mukaisesti tekemällä oikaisuvaatimuksen elinvoimakeskukselle.

Jos asia on ratkaistu automaattisesti, päätöksestä on hallintolain 53 g §:n mukaan käytävä ilmi se, että asia on ratkaistu automaattisesti, sekä tieto siitä, missä tiedonhallintalain 28 d §:ssä tarkoitettu käyttöönottopäätös on saatavilla.

Tämän käyttöönottopäätöksen perusteella automaattisesti ratkaistujen hakemusten tukipäätöksellä kerrotaan, että asia on ratkaistu hallintolain 53 e §:ssä tarkoitetulla tavalla automaattisesti. Päätöksessä kerrotaan myös, mistä tämä käyttöönottopäätös on saatavilla. Päätös on yleisessä tietoverkossa, Ruokaviraston verkkosivuilla.

Tiedonhallintalaissa säädetyt edellytykset

Tiedonhallintalain 6 a luvussa säädetään automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottamisesta ja käytöstä. Säännökset koskevat muun muassa toimintaprosessin dokumentointia, laadunvarmistusta ja laadunvalvontaa, menettelyn käyttöönottoa sekä virkavastuun kohdentamista. Lisäksi laissa edellytetään, että ratkaisumenettelyssä käytettävien tietojen ajantasaisuus ja virheettömyys varmistetaan, ja että asiakkaille tiedotetaan automaattisen ratkaisemisen käytöstä.

Ruokavirasto ja toimivaltaiset kuntien yhteistoiminta-alueet ovat dokumentoineet automaattisesta ratkaisumenettelystä vastuussa olevien henkilöiden tehtävänjaon 28 a § 1 momentin mukaisesti. Lisäksi Ruokavirasto on laatinut tuen käsittelysäännöt. Käsittelysääntöjen laatimisen yhteydessä on varmistettu, että menettely täyttää sekä aineellisen että menettelyllisen lainsäädännön vaatimukset. Dokumentaatiossa on kuvattu, miten syrjimättömyys varmistetaan, miten asia selvitetään riittävästi ja miten päätös perustellaan tai miksi perustelu voidaan jättää pois. Myös lapsen asemaan liittyvät näkökohdat on arvioitu.

Ruokavirasto on huomioinut, että jos asian ratkaiseminen edellyttää sellaista tapauskohtaista harkintaa, joka ei voi sisällyttää automaattiseen ratkaisumenettelyn, hakemuksen käsittely siirretään viranomaiselle. Lisäksi on varmistettu, että vähintään viiden vuoden ajan voidaan osoittaa, millä käsittelysäännöillä yksittäinen asia on ratkaistu automaattisesti ja missä vaiheissa viranomainen on osallistunut käsittelyyn.

Käsittelysääntöjen dokumentoinnin jälkeen Ruokavirasto ja kuntien yhteistoiminta-alueet ovat tiedonhallintalain 28 b ja c §:n mukaisesti varmistaneet, että toteutettu automaattinen ratkaisumenettely vastaa dokumentaatiota ja että sen laatua valvotaan suunnitelmallisesti. Ruokavirasto on huolehtinut myös siitä, että tukipäätösten kieli on selkeää ja ymmärrettävää, vaikka hakemus on ratkaistu automaattisesti.

Menettelyn laadunvarmistusta ja laadunvalvontaa varten on laadittu suunnitelmat, joissa kuvataan, miten ratkaisujen virheettömyyttä seurataan ja miten virheisiin puututaan. Vastuuhenkilöt laadunvarmistukselle ja virhetilanteiden käsittelylle on nimetty.

Tämä käyttöönottopäätös julkaistaan tiedonhallintalain 28 e §:n mukaisesti Ruokaviraston verkkosivustolla. Kaikki käyttöönottopäätökset on koottu sivustolle, jossa tiedotetaan myös automaattisen ratkaisumenettelyn perusteista ja asiakkaan oikeuksista.

Tietosuojalainsäädäntö

Kun automaattinen päätöksenteko kohdistuu luonnollisiin henkilöihin, sen on täytettävä myös EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 2016/679) vaatimukset.

Tietosuoja-asetus edellyttää, että automatisoitu päätöksenteko perustuu kansalliseen lainsäädäntöön. Suomessa tämä oikeusperusta on hallintolain luku 8 b ja tiedonhallintalain luku 6 a. Näissä säädöksissä on määritelty automaattisen päätöksenteon suojatoimet, joita viranomainen on velvollinen noudattamaan.

Teurashiehopalkkion hakemusten käsittely ja automaattinen ratkaiseminen perustuu lakiin ja täyttää tietosuoja-asetuksen 22 artiklan edellytykset.

Oikeus vaatia ihmisen osallistumista käsittelyyn

Tietosuoja-asetuksen mukaan rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että hänen tietojensa käsittelyyn osallistuu ihminen. Hallintolain 53 f §:n mukaan automaattinen päätös voidaan tehdä ilman maksutonta oikaisuvaatimusta, jos päätös hyväksyy hakijan vaatimuksen eikä sisällä kielteisiä oikeusvaikutuksia. Koska automaattiseen käsittelyyn siirretään vain hakemukset, jotka hyväksytään sellaisenaan, maksutonta oikaisumenettelyä ei sovelleta.

Tuenhakijan tiedottaminen automaattisesta ratkaisumenettelystä

Tietosuoja-asetuksen artiklat 12, 13 ja 14 velvoittavat rekisterinpitäjää eli Ruokavirastoa informoimaan rekisteröityä automaattisesta ratkaisumenettelystä. Tuenhakijalle on annettava selkeä ja kattava kuva siitä, miten hänen henkilötietojaan käsitellään. Suositeltavaa on, että tieto mahdollisesta automaattisesta käsittelystä annetaan jo asioinnin alkuvaiheessa.

Etukäteinen tiedottaminen Vipu-palvelussa

Kun tuenhakija aloittaa hakemuksen täyttämisen Ruokaviraston sähköisessä Vipu-palvelussa, hänelle kerrotaan, että hänen hakemuksensa voidaan ratkaista automaattisesti. Tämä tieto esitetään infotekstissä tukihakemuksen aloitusosiossa. Infotekstissä viitataan myös lisätietoihin Ruokaviraston verkkosivustolla.

Tiedoksianto tukipäätöksellä

Jos tuenhakijan teurashiehopalkkiota koskeva hakemus on ratkaistu automaattisesti, siitä kerrotaan asiaa koskevalla päätöksellä. Lisäksi päätöksellä kerrotaan, mistä käyttöönottopäätös on saatavilla. Tämä on osa tietosuoja-asetuksen mukaisia suojatoimia, joiden tarkoituksena on turvata asianosaisen oikeudet.

Muut suojatoimet

Hallintolaki ja toimeenpanolaki sisältävät menettelysäännöksiä, kuten asian selvittäminen, kuuleminen, päätöksen perusteleminen, virheen korjaaminen, muutoksenhaku ja tiedoksianto. Näitä sovelletaan myös automaattisesti ratkaistuihin hakemuksiin. Menettelysäännökset, kuten oikeus tulla kuulluksi ja saada perusteltu päätös, ovat osa automaattisen ratkaisumenettelyn suojatoimia.

Ruokavirasto ja kuntien yhteistoiminta-alueiden viranomaiset ovat rekisterinpitäjinä huolehtineet myös muista tietosuoja-asetuksen mukaisista velvoitteista henkilötietojen käsittelyssä.

Lapsen asema

Teurashiehopalkkiota voi hakea myös alaikäinen tuenhakija. Kyseessä on maatalouden harjoittamiseen liittyvä tuki eikä alaikäisiä tuenhakijoita ole tai niitä on vuosittain korkeintaan muutamia. Näin ollen asian automaattinen ratkaiseminen ei kohdistu erityisesti alaikäisiin henkilöihin. Asiat ratkaistaan yhdenvertaisesti kaikille hakijoille riippumatta heidän iästään. Jos hakija on alaikäinen, hakemus voidaan ratkaista automaattisesti, mikäli hakemus täyttää tässä käyttöönottopäätöksessä kerrotut asian automaattisen ratkaisemisen edellytykset.

Luettelo käyttöönottopäätöksen perusteena olevista asiakirjoista

Käyttöönottopäätöksen perustana ovat seuraavat asiakirjat:

  • Käsittelysäännot
  • Tehtävien ja vastuiden jako
  • Laadun varmistaminen
  • Riskien hallinta
  • Havaittujen virheiden korjaamine
  • Tietoturva- ja tietosuojakuvaus
  • Tuenhakijan informoiminen

Säilytysaika

Ruokavirasto säilyttää tämän käyttöönottopäätöksen ja edellä kerrotut asiakirjat viiden vuoden ajan asian ratkaisemisesta, jotta voidaan varmentua, millä käsittelysäännöillä yksittäinen asia on ratkaistu automaattisesti ja missä vaiheessa luonnollinen henkilö on osallistunut asian käsittelyyn (tiedonhallintalain 28 a § 4 momentti).

Jos automaattinen ratkaisumenettely poistetaan käytöstä, Ruokavirasto säilyttää tämän käyttöönottopäätöksen vähintään viiden vuoden ajan. Määräaika alkaa poistamista seuraavan kalenterivuoden alusta (tiedonhallintalaki 28 d § 3 mom.).

Muutokset yhteistoiminnassa

Yhteistoiminnassa mahdollisesti tapahtuvilla aluemuutoksilla ei ole vaikutusta tämän käyttöönottopäätöksen voimassaoloon ja sitovuuteen. Mikäli YT-alue on siirtänyt hakemuksen käsittelyn toiselle YT-alueelle, sitoo tämä käyttöönottopäätös myös siirron saanutta aluetta.

Muutoksenhaku

Tähän käyttöönottopäätökseen ei voi hakea muutosta (laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 6 § 2 mom).

Lisätietoa: Ruokavirasto, maatalousosasto, 029 530 0400 (vaihde)

Säädösluettelo

  • Hallintolaki (434/2003)
  • Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019)
  • Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019)
  • Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (EU 2016/679)
  • Laki tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta (1334/2022)
  • Laki Euroopan unionin suorista viljelijätuista (1332/2022)

Yksittäiset lainkohdat:

Hallintolaki (434/2003):

  • 53 e § – Asian ratkaiseminen automaattisesti
  • 53 f § – Oikeussuojaedellytys
  • 53 g § – Ilmoitus automaattisesta ratkaisusta

Tiedonhallintalaki (906/2019):

  • 28 a § – Dokumentointivelvoite ja vastuut
  • 28 b § – Laadunvarmistus
  • 28 c § – Laadunvalvonta ja riskienhallinta
  • 28 d § – Käyttöönottopäätös
  • 28 e § – Julkisuus ja tiedottaminen

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019):

  • 6 § 2 mom – Muutoksenhakukielto käyttöönottopäätökseen

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (EU 2016/679):

  • 12–14 artiklat – Rekisteröidyn informointi
  • 22 artikla – Automatisoidut yksittäispäätökset ja suojatoimet

Laki tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta (1334/2022):

  • 54 § – Muutoksenhaku

Laki Euroopan unionin suorista tuista (1332/2022)

  • 15 § Emolehmä-, lypsylehmä-, sonni- ja teurashiehopalkkiot sekä ulkosaariston nautapalkkio