1. Maatilojen neuvontajärjestelmän tavoitteet
- vastata viljelijöiden kokemaan neuvontatarpeeseen liittyen uusiin tukijärjestelmiin
- kasvattaa viljelijän osaamista maatilan hoitamisessa niin ympäristökysymyksissä kuin eläinten hyvinvointi- ja terveysasioissa
- vähentää maatilojen ilmastovaikutuksia
- lisätä energiatehokkuutta sekä ehkäistä ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä
- edesauttaa tilan kehittämistä ja riskien hallintaa
- parantaa viljelijän osaamista siinä, mitä toimenpiteiden ja täydentävien ehtojen velvoitteet tarkoittavat käytännön toiminnassa
- edesauttaa myös viljelijöiden jaksamista vähentämällä viljelijöiden epävarmuutta ja epätietoisuutta moninaisten ehtojen vaatimuksista
- hälventää valvonnan pelkoa sekä vähentää sanktioriskiä selittämällä ehtosisällöt henkilökohtaisesti ja käymällä läpi asioita tilan lähtökohdista
- herättää viljelijän kiinnostusta tilalle soveltuviin uusiin ympäristötoimiin
- parantaa viljelijöiden kasvinsuojeluosaamista ja integroidun torjunnan yleisten periaatteiden sisäistämistä
- parantaa viljelijän osaamista elintarvikkeiden ja rehujen turvallisuuteen liittyvillä täydentävien ehtojen osa-alueilla
- kasvattaa viljelijän osaamista maatalouden nykyaikaistamisessa ja kilpailukyvyn parantamisessa.
2. Neuvojaa ja neuvontapalvelua koskevat edellytykset
Neuvontakorvauksen myöntämisen edellytyksenä on, että neuvoja ja neuvontaorganisaatio täyttävät neuvojaa ja neuvontapalvelun tuottajaa koskevat velvoitteet.
Neuvojaa ja palveluntuottajaa koskevia velvoitteita:
- Palveluntuottajan on oltava merkitty verohallinnon ylläpitämään arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.
- Neuvojan on ylläpidettävä ja kehitettävä maatilojen neuvonnan edellyttämää ammattitaitoa kouluttautumalla säännöllisesti.
- Neuvontatehtävää hoitavat henkilöt toimivat virkavastuulla. Lisäksi neuvontatehtävän hoitamiseen sovelletaan hallintolain, kielilain, saamen kielilain sekä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännöksiä. Tehtävää hoidettaessa aiheutetun vahingon korvaamiseen sovelletaan vahingonkorvauslakia.
Neuvontapalvelua koskevia muita velvoitteita:
- Neuvonnan on oltava laadukasta ja neuvottavan tarpeista lähtevää.
- Neuvonnan ja tarkastusten on pysyttävä toisistaan erillään. Neuvontapalvelun on oltava luottamuksellista. Palveluntuottaja tai neuvoja ei saa paljastaa neuvontatoimintansa aikana tietoonsa tulleita henkilökohtaisia tai yksilökohtaisia tietoja muille kuin kyseistä tilaa koskevalle tuensaajalle, lukuun ottamatta toimintansa aikana havaittuja sääntöjenvastaisuuksia tai sääntöjen rikkomisia, joita koskee unionin tai kansallisessa lainsäädännössä säädetty velvollisuus ilmoittaa julkiselle viranomaiselle, erityisesti rikostapauksissa.
Neuvojan hyväksyntä on voimassa koko ohjelmakauden 2014–2020 ajan. Neuvojan hyväksyntä voidaan kuitenkin peruuttaa, jos neuvoja ei täytä hyväksymisen edellytyksiä tai hän ei ole soveltuva hoitamaan tehtäväänsä virheellisen menettelynsä tai laiminlyöntinsä vakavuuden tai toistuvuuden vuoksi.
3. Korvaus maatilojen neuvonnasta
Korvaus maatilojen neuvonnasta maksetaan neuvontaorganisaatiolle. Korvauksen määrä annetusta neuvonnasta on 63 euroa (alv-0 %) tunnilta. Neuvonnan valmistelusta ja suunnitelman laatimisesta voidaan maksaa korvausta enintään neuvontatapahtuman kestoa vastaavalta ajalta, jos neuvonnan tuloksena syntyy:
- eläinten hyvinvointisuunnitelma
- ympäristösuunnitelma
- eläinten terveydenhuoltosuunnitelma
- maatilan energiasuunnitelma
- suunnitelma maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta.
Laadi suunnitelma Ruokaviraston ohjeistuksen mukaan. Suunnitelmaohjeet on esitetty tämän ohjeen luvuissa 9–13.
Neuvonnan valmistelusta voidaan maksaa korvausta enintään yhdeltä tunnilta, vaikka tilalle ei laadittaisikaan edellä mainittua suunnitelmaa.
Yhden neuvontakerran enimmäiskustannukset ovat 1 500 euroa. Neuvontatapahtuma voidaan toteuttaa:
- maatilalla
- maastossa
- neuvottavan tiloissa
- neuvojan tiloissa
- sähköisesti etäyhteyden avulla.
Neuvontatapahtuma voidaan tarvittaessa toteuttaa eri päivinä.
Yksi yhdistys tai maatila voi saada neuvontaa korkeintaan 15 000 euron edestä koko ohjelmakauden aikana.
Neuvojalle tai tämän ollessa toisen palveluksessa, neuvojan työnantajalle voidaan korvata neuvojan matkasta neuvontakohteeseen aiheutuneet matkakustannukset siten, että oman ajoneuvon käytöstä aiheutuneet kustannukset korvataan kulloinkin voimassa olevan valtion matkustussäännön mukaan. Matka-ajasta ei kuitenkaan voi saada neuvontakorvausta. Neuvojalle ei korvata myöskään päivärahoja.
Valtion matkustussääntö 2021
Myös muut kuin oman ajoneuvon käytöstä aiheutuneet kohtuulliset matkakustannukset voidaan korvata.
Säädöksen kohtuullisuusvaatimus (1387/2014 9§) ja valtion matkustussäännön logiikka (6 § Korvaus oman kulkuneuvon käyttämisestä) huomioiden:
Jos Neuvo 2020 -toimenpiteessä maksuun haetaan leasing-autoa käytettäessä aiheutuneet km-korvaukset, tällöinkin kuten oman auton km-korvauksia maksuun haettaessa, tuensaajan tulee huomioida 5000 km rajan täyttyminen kalenterivuotta kohden.
Leasing-auton osalta raja tulkitaan autokohtaiseksi ja 5000 kilometrin täyttymiseen luetaan kaikki ajot kyseisellä autolla.
Tuensaajan vastuulla on ilmoittaa maksuhakemuksella rajan täyttymisestä sekä käyttää oikeaa taksaa.
Oikeusohjeet:
Valtioneuvoston asetus maatilojen neuvontajärjestelmästä 1387/2014:
”9 §
Matkakustannusten korvaus
Neuvontajärjestölle, neuvontaa antavalle yritykselle tai elinkeinoa harjoittavalle neuvojalle voidaan lisäksi korvata matka-aikaa lukuun ottamatta neuvojan matkasta neuvontakohteeseen aiheutuneet kohtuulliset matkakustannukset.
Oman ajoneuvon käytöstä aiheutuneet matkakustannukset korvataan noudattaen valtion matkustussäännön mukaisia korvausperusteita.”
Valtion matkustussääntö 2021
”6 § Korvaus oman kulkuneuvon käyttämisestä
Virkamiehen tai työntekijän omalla tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä virkamatkasta suoritetaan matkustamiskustannusten korvausta seuraavasti:
Autolla Kunkin 1.1. alkavan vuoden mittaisen ajokilometrien laskentakauden 5000 ensimmäiseltä kilometriltä 1.1.–31.12.2020 väliseltä ajalta 43 senttiä kilometriltä ja seuraavilta kilometreiltä 38 senttiä kilometriltä. Edellä mainitut kilometrikorvaukset suoritetaan korotettuina seuraavissa tapauksissa: 1) 7 senttiä silloin kun tehtävien suorittaminen edellyttää perävaunun kuljettamista autoon kiinnitettynä ja 11 senttiä silloin, kun tehtävien suorittaminen edellyttää asuntovaunun kuljettamista autoon kiinnitettynä sekä 22 senttiä silloin kun tehtävien suorittaminen edellyttää taukotuvan tai vastaavan kuljettamista autoon kiinnitettynä, ja 2) 3 senttiä silloin, kun a) asianomainen joutuu kuljettamaan autossaan koneita tai laitteita, joiden paino ylittää 80 kiloa tai joiden koko on suuri, b) asianomainen on tehtävien vuoksi joutunut autossaan kuljettamaan koiraa, tai 3) 9 senttiä silloin, kun tehtävien hoito edellyttää liikkumista autolla metsäautotiellä tai muulta liikenteeltä suljetulla tierakennustyömaalla, kyseisten kilometrien osalta, sekä 4) 3 senttiä henkilöltä silloin, kun asianomainen kuljettaa muita henkilöitä, joiden kuljetus on hänen työnantajansa asiana.”
”Ajokilometrien laskentakausi vaihtuu kalenterivuoden vaihtuessa.”
Neuvonnan saajan velvollisuus on maksaa arvonlisäveron osuus saamastaan neuvonnasta. Taulukossa 1 on esitetty laskuesimerkki neuvonnan kustannuksista ja neuvonnan saajan maksettavaksi jäävästä arvonlisäveron osuudesta.
Taulukko 1. Esimerkki neuvonnan kustannuksista.
Neuvonnasta aiheutuvat kustannukset esimerkkitapauksessa | |
Neuvontakäynnin kesto (h) | 2 |
Suunnitelman laatimiseen ja/tai valmisteluun käytetty toimistotyöaika (h) | 63 |
Neuvontakorvaus (€/h, alv. 0 %) | 252 |
Neuvonnan kustannukset (€/h, alv. 0 %) | |
NEUVONTAKÄYNNIN MATKAKUSTANNUKSET | 50 |
Matkan edestakainen pituus (km) | 0,43 |
Oman auton käytön kilometrikorvaus vuonna 2019 (€/km) | 21,5 |
Matkakustannukset yhteensä (€, alv. 0 %) | 273,5 |
Neuvontakäynnin ja suunnitelman kokonaiskustannukset (€, alv. 0 %) |
65,64 |
4. Neuvonnan saajaa koskevat edellytykset
2) viljelijälle, joka harjoittaa maataloutta saamatta suoria tukia tai ohjelmaperusteisia tukia
3) henkilölle, jolle on myönnetty tai joka hakee tukea tilanpidon aloittamiseen tai joka muuten vastaavalla tavalla aloittaa maatalouden harjoittamisen
4) sellaisen yhdistyksen tai vesilain (587/2011) 12 luvun 1 §:ssä tarkoitetun yhteisön vastuulliselle toimijalle, joka on tehnyt ohjelmaperusteisista viljelijäkorvauksista annetun lain (1360/2014) 5 §:n 5 momentissa tarkoitetun sopimuksen.
5. Neuvonnan aihealueet
Maaseutuohjelman mukaan neuvontaa voidaan antaa:
- täydentävistä ehdoista
- viherryttämistuen vaatimuksista
- ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja muutokseen sopeutumisesta
- luonnon monimuotoisuudesta
- vesien ja maaperän suojelusta
- innovaatioista
- ympäristökorvauksista
- maatalousmaan säilyttämisestä
- luonnonmukaisesta tuotannosta
- kasvinsuojelusta ja integroidusta torjunnasta
- tuotantoeläinten hyvinvoinnista ja terveydestä
- ympäristötehokkuuteen liittyvistä seikoista esimerkiksi energian käytön tehostamisesta ja uusiutuvasta energiasta sekä
- maatilojen nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta.
Maaseutuohjelmassa luetellut neuvonnan aihealueet on kohdistettu neuvontaosioihin, joihin neuvojat on valittu. Neuvontaosiot ja niihin sisältyvät aihealueet:
- Energia
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- energiasuunnitelma
- muu energianeuvonta, energiatehokkuus
- muu energianeuvonta, uusiutuva energia
- Kasvinsuojelu ja kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- integroitu torjunta
- kasvinsuojelu täydentävien ehtojen ylittävin osin
- kasvinsuojelu (täydentävät ehdot)
- kasvintuotantotilojen elintarvike- ja rehuhygienia (täydentävät ehdot)
- Luonnonmukainen tuotanto, kasvintuotanto
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- luonnonmukaisen tuotannon ehdot
- Luonnonmukainen tuotanto, tuotantoeläimet
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- luonnonmukaisen tuotannon ehdot
- Maatilan nykyaikaistaminen ja kilpailukyvyn parantaminen
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- kilpailukyvyn parantaminen
- maatilan investointi
- sukupolvenvaihdos
- suunnitelma maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta
- Tuotantoeläimet
- ammoniakkipäästöjen vähentäminen ruokinnan avulla
- eläintaudit, vain TSE-taudit sekä tuonti- ja vientiasiat (täydentävät ehdot)
- eläinten hyvinvointi täydentävien ehtojen ylittävin osin
- eläinten hyvinvointi (täydentävät ehdot)
- eläinten hyvinvointikorvaus
- eläinten hyvinvointisuunnitelma
- eläinten tunnistus ja rekisteröinti (täydentävät ehdot)
- eläintuotantotilojen elintarvikehygienia ml. kielletyt aineet ja jäämät (täydentävät ehdot)
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- rehujen sekoitus ja eläinten ruokinta, rehuhygienia (täydentävät ehdot)
- Tuotantoeläimet, terveydenhuoltosuunnitelmat
- eläinten hyvinvointisuunnitelma
- eläinten terveydenhuoltosuunnitelma
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- Ympäristö
- biologinen monimuotoisuus täydentävien ehtojen ylittävin osin
- biologinen monimuotoisuus (täydentävät ehdot)
- ilmastonmuutokseen sopeutuminen
- ilmastonmuutoksen hillitseminen (hiilen sitominen)
- ilmastonmuutoksen hillitseminen (kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen)
- innovaationeuvonta, merkitään vain toissijaiseksi
- kiertotalous
- maaperä ja hiilivarasto (täydentävät ehdot)
- maatalousmaan säilyttäminen
- maisema (täydentävät ehdot)
- ravinnetaselaskelmat
- vesien ja maaperän suojelu täydentävien ehtojen ylittävin osin
- vesiensuojelu (täydentävät ehdot)
- viherryttämistuen vaatimukset
- ympäristökorvauksen ehdot, ympäristökorvauksen toimenpiteiden muuttaminen
- ympäristösuunnitelma.
6. Ryhmäneuvonta
Voit toteuttaa neuvontapahtuman myös pienryhmäneuvontana. Neuvontatapahtumaan voi tällöin osallistua useampi neuvonnan saajan edellytykset täyttävä henkilö tai henkilö, joka työskentelee neuvonnan saajan edellytykset täyttävän henkilön maatilalla. Neuvontatapahtumaan voi myös osallistua useampi sopimuksen tehneen yhdistyksen jäsen. Tuntikorvaus on 63 euroa/tunti, vaikka yhdellä neuvojalla olisi samanaikaisesti useampia neuvottavia.
Samaan neuvontatapahtumaan voi osallistua enintään 10 henkilöä.
Ryhmäneuvonnan edellytyksenä on, että:
- Neuvontaa annetaan eri neuvonnan saajille pääosin samoista aihealueista
- Ryhmälle annettava neuvonta on tarkoituksenmukaista:
- neuvonnan kustannusten tehokkaamman kohdentumisen vuoksi
- neuvonnan saajien määrän lisäämiseksi tai
- neuvonnan yhtäläisen laadun turvaamiseksi.
7. Ennakkoilmoitus neuvonnasta
8. Neuvontakorvauksen hakeminen ja korvauksen maksamisen edellytykset
Muista toteuttaa neuvontatapahtuma ja hakea neuvontakorvauksen maksua Hyrrä-palvelussa kuuden kuukauden kuluessa ennakkoilmoituksen tekemisestä.
Esimerkki: Neuvonnan ennakkoilmoitus on jätetty 1.1.2019. Neuvontakorvauksen maksuhakemus on jätettävä viimeistään 1.7.2019.
Liitä neuvontakorvauksen maksuhakemukseen:
- Skannattu lomake 454 Maatilan neuvonnan aihealueet ja neuvonnan saajan hyväksyntä neuvontatoimenpiteelle. Täytä lomake huolellisesti. Lomakkeella on oltava sekä neuvojan että neuvonnan saajan allekirjoitukset. Lomakkeen voi allekirjoittaa myös sähköisesti, jos käytät luotettavaa sähköistä allekirjoitusjärjestelmää. Neuvonnan saajan vahvistus neuvontatapahtumalle on korvauksen maksamisen ehdoton edellytys. Neuvontaa ei voi vahvistaa etukäteen, joten neuvonnan saajan on allekirjoitettava lomake aikaisintaan sinä päivänä, jona viimeinen neuvonta on annettu. Lomake 454.
- Tuotantoeläinten hyvinvointisuunnitelma, ympäristösuunnitelma, maatilan energiasuunnitelma, tuotantoeläinten terveydenhuoltosuunnitelma tai suunnitelma maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta, jos sellainen on laadittu. Liitä suunnitelma maksuhakemukseen pdf-tiedostona. Korvauksen maksamisen edellytyksenä on, että suunnitelma on laadittu Ruokaviraston ohjeistuksen mukaan.
- Kopio neuvonnan saajalle lähetetystä laskusta.
Neuvontakorvaus maksetaan enintään ennakkoilmoituksen mukaisesti, jos neuvonnasta aiheutuneet kustannukset ylittävät ennakkoilmoituksen mukaiset kustannukset. Korvaus maksetaan enintään toteutuneiden kustannusten mukaisesti, jos toteutuneet kustannukset jäävät ennakkoilmoituksella ilmoitettuja kustannuksia pienemmäksi.
Neuvontakorvauksen maksamisen edellytyksenä on, että neuvoja ja hänen työskennellessä toisen palveluksessa myös neuvojan työnantaja täyttävät ne edellytykset, joiden perusteella neuvoja on valittu maatilojen neuvontajärjestelmään.
9. Suunnitelma maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta
Maatilan nykyaikaistamis- ja kilpailukykyneuvonnan tavoitteena on tarjota viljelijälle välineitä tilansa kehittämiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen. Tavoite saavutetaan parhaiten huomioimalla neuvonnassa kunkin tilan yksilölliset tarpeet ja soveltamalla neuvonta vastaamaan näihin tarpeisiin.
Voit toteuttaa neuvonnan laatimalla tilalle suunnitelman maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta. Voit myös vastata tilan tarkemmin rajattuihin neuvontatarpeisiin erillisin neuvontakäynnein, jolloin neuvonnan lopputuloksena ei valmistu kirjallista suunnitelmaa.
Laadi suunnitelma maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta kirjallisesti. Suunnitelmassa on esitettävä vähintään seuraavat asiat:
- Maatilan nykytilanteen kartoitus
- Kehittämisehdotukset talouslaskelmineen
- Suositukset/johtopäätökset
Neuvonnasta ei aiheudu tilalle velvoitteita. Suunnitelman toteutumisen seurantakäynnit voidaan toteuttaa osana Neuvo 2020 -neuvontaa. Voit myös suositella tilalle muuta Neuvo 2020 -neuvontaa, jos havaitset neuvontakäynnillä tarvetta esim. maan kasvukuntoon liittyvään neuvontaan.
Voit laatia suunnitelman vapaamuotoisesti tai käyttäen kyseiseen käyttötarkoitukseen sopivaa sovellusta. Merkitse suunnitelma lomakkeelle 454 ja neuvontakorvauksen maksuhakemukselle kohtaan
Voit laatia suunnitelman vapaamuotoisesti tai käyttäen kyseiseen käyttötarkoitukseen sopivaa sovellusta. Merkitse suunnitelma lomakkeelle 454 ja neuvontakorvauksen maksuhakemukselle kohtaan
- Suunnitelma maatilan nykyaikaistamisesta ja kilpailukyvyn parantamisesta
Muista liittää suunnitelma neuvontakorvauksen maksuhakemukseen Hyrrä -asiointipalvelussa.
Voit tarjota tiloille neuvontapalvelua myös erilaisista tarkemmin rajatuista aihealueista. Tällöin neuvontapalvelu voi sisältää esimerkiksi:
- velkaneuvontaa
- sukupolvenvaihdosneuvontaa
- investoinnin alustavaa suunnittelua
- yhtiöittämisneuvontaa
- neuvontaa viljelyn ja kotieläintuotannon kannattavuuteen liittyvistä asioista
- laskelmia tuotteiden katteista ja tuotantokustannuksista
Maatilojen neuvontajärjestelmän mukaista neuvontaa ei ole:
- maatalouden investointitukihakemuksiin tai nuoren viljelijän aloitustukeen liittyvien liiketoimintasuunnitelmien laadinta
- verokirjanpito, muu kirjanpito tai tilinpäätöksen laadinta
- pelkästään metsätalouteen liittyvien suunnitelmien laadinta
- viranomaisen edellyttämien ilmoitusten ja hakemusten laadinta
10. Maatilan ympäristösuunnitelma
Maatilan ympäristösuunnitelman laatimista voidaan tukea osana Neuvo 2020 -maatilojen neuvontajärjestelmää.
Muista liittää suunnitelma neuvontakorvauksen maksuhakemukseen Hyrrä-asiointipalvelussa.
Maatilan ympäristösuunnitelman tavoitteena on
- kartoittaa tilan toimintaa ympäristönäkökulmasta
- tuoda esiin ympäristön tilan parantamiseen tähtääviä toimenpide-ehdotuksia
- löytää tilalle parhaita käytäntöjä ja
- käynnistää maatilalla ympäristön tilan jatkuva parantaminen.
Tila noudattaa esitettyjä toimenpide-ehdotuksia resurssiensa mukaan.
Maatilan ympäristösuunnitelman raporttipohjana voidaan käyttää eri hankkeissa laadittuja ympäristösuunnitelmapohjia kuten Teho+ -hankkeessa laadittua Ympäristökäsikirjaa.
Ympäristösuunnitelmassa on soveltuvin osin tarkasteltava seuraavia ympäristön tilan kannalta merkityksellisiä tekijöitä:
- Peltojen ominaisuudet
- Viljelykasvit, koneketjut ja maan rakenne
- Lannoitus ja kalkitus
- Kotieläintuotanto ja karjanlanta
- Kasvinsuojelu
- Maisemanhoito ja ympäristösopimuskohteet
- Ilmastonmuutoksen hillintä
- Jätteiden käsittely ja öljysäiliöt
Voit sisällyttää ympäristösuunnitelmaan vaadittujen asiakokonaisuuksien lisäksi myös muita osa-alueita. Voit myös painottaa suunnitelmassa yksittäistä asiakokonaisuutta maatilan tarpeiden huomioimiseksi parhaalla mahdollisella tavalla. Pohdi myös, miksi eri aihealueet ovat maatilan ympäristövaikutusten kannalta merkityksellisiä.
Maatilan ympäristösuunnitelmaan on sisällytettävä seuraavat asiat:
- Kuvaus tilan nykytilanteesta
- Toimenpide-ehdotukset. Jos toimenpide-ehdotuksia ei ole, perustele niiden puuttuminen. Kerro selkeästi, mitkä asiat tilalla on hyvin ja missä asioissa löytyisi parannettavaa.
- Ehdotus toimenpiteiden toteutusaikatauluksi
11. Tuotantoeläinten terveydenhuoltosuunnitelma
Terveydenhuoltosuunnitelman keskeisimpänä tavoitteena on antaa tuotantoeläintilalle konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla tilan toiminnallista terveydenhuoltoa voidaan parantaa. Tavoitteen saavuttamiseksi tilalle on laadittava kattava nykytilakartoitus, jonka avulla löydetään mahdolliset kehittämiskohteet. Terveydenhuoltosuunnitelmaan on sisällytettävä seuraavat asiat:
- Nykytilaselvitys
- Eläinten tuotantoon ja olosuhteisiin vaikuttavat tekijät
- Tuotantoeläinten hyvinvointi- ja terveystilanteen kartoitus tilan erityispiirteet huomioon ottaen
- Mahdollisten ongelmakohtien määritys
- Toimenpideohjeet ongelmakohtien korjaamiseksi
- Jos toimenpide-ehdotuksia ei ole, niiden puuttuminen on perusteltava hyvin. Tällöin voi antaa ohjeita siitä, millä toimenpiteillä hyvä taso pystytään ylläpitämään tulevaisuudessa.
- Toimenpide-ehdotusten aikataulu
Suunnitelma on laadittava kirjallisesti. Voit laatia tuotantoeläinten terveydenhuoltosuunnitelman käyttäen Eläinten terveys ETT ry:n internetsivustolta löytyviä suunnitelmapohjia.
Voit laatia suunnitelman myös vapaamuotoisesti. Tällöin suunnitelmassa on vastaavalla tavalla esitettävä vaaditut asiakokonaisuudet.
Toimittaessasi terveydenhuoltosuunnitelman tilalle voit antaa samalla lisätietoa toimenpiteistä ja niiden vaikutuksista.
Muista liittää terveydenhuoltosuunnitelma neuvontakorvauksen maksuhakemukseen Hyrrä-asiointipalvelussa.
12. Energiasuunnitelma
13. Tuotantoeläinten hyvinvointisuunnitelma
14. Hallinnolliset seuraamukset eli sanktiointi
Kustannusten tarkastelun jälkeen maksettavaksi jäisi 126 € (189 € – 63 € = 126 €, eli erotus on yli 10 %). Maksettavaan korvaukseen suoritetaan vähennys, joka on erotuksen suuruinen (126 € – 63 € = 63 €).
15. Neuvojarekisteri
Ruokavirasto ylläpitää neuvojarekisteriä hyväksytyistä neuvojista. Julkaistu neuvojarekisteri on saatavilla osoitteesta:
tilaneuvojat.ruokavirasto.fi
Muistathan ilmoittaa Ruokavirastoon, jos yhteystietosi muuttuvat, tai haluat muuttaa rekisteriin merkittyjä tuotantosuuntia, toimialuettasi tai neuvontakieltä.
16. Valvonta
Tuensaajaa, eli neuvojaa tai palveluntuottajaa tarkastetaan EU-säännösten mukaan hallinnollisilla ja otantaan perustuvilla paikalla tehtävillä tarkastuksilla ennen toimen loppumaksun suorittamista. Paikalla tehtäviä tarkastuksia saavat tehdä vain tarkastajat, jotka eivät ole osallistuneet saman toimen hallinnollisiin tarkastuksiin. Näin ollen hallinnollisia tarkastuksia tekevät ELY-keskusten virkamiehet ja paikalla tehtäviä tarkastuksia Ruokaviraston maaseudun kehittämisosaston tarkastusyksikön virkamiehet.
Paikalla tehtävät tarkastukset tehdään asetuksen edellyttämällä tavalla tarkoituksenmukaista otantaa käyttäen. Tarkastusten on katettava vähintään viittä prosenttia maksuhakemusten vuosittaisista euromääristä. Tarkastuskohteet valitaan riskiotannalla ja satunnaisotannalla. Otannat tehdään Ruokavirastossa kerran viikossa niin, että vuositasolla em. vähintään viiden prosentin edellytys täyttyy.
Tuenmaksun edellytyksenä on, että otannan mukainen tarkastus paikan päällä on suoritettu – kuitenkin niin, että ne, joita ei tarkasteta, vapautuvat heti otannan jälkeen maksuun. Tarkastuksissa pyritään mahdollisimman nopeaan toteutukseen.
Paikalla tehtävissä tarkastuksissa on tarkastettava, että toimi on toteutettu säännösten mukaisesti. Sen on katettava kaikki tuen myöntämisedellytyksiä koskevat tukikelpoisuusperusteet, sitoumukset ja velvoitteet, jotka tarkastuskäynnin ajankohtana on mahdollista tarkastaa. Paikalla tehtävissä tarkastuksissa on varmistettava, että toimi täyttää maksettavan tuen saamisen edellytykset ja että toimen käyttö tai aiottu käyttö vastaa käyttöä, joka kuvattiin tukea koskevassa hakemuksessa tai jota varten tuki myönnettiin. Paikalla tehtävissä tarkastuksissa on tarkastettava perustana oleviin asiakirjoihin verraten, pitävätkö tuen saajan ilmoittamat tiedot paikkansa.
Tarkastuksen kohteena on erityisesti neuvonnan varausjärjestelmä, neuvonnan toteutumistapa (yksilö-/ryhmäneuvonta), neuvonnan aihealueet, neuvojien pätevyys ja jatkokouluttautuminen, sekä neuvojan pätevyys tarkastettuun aihealueeseen nähden, kustannusten toteutuminen, kirjanpito ja tositteet, viljelijän vahvistus toteutuneesta neuvonnasta/aihealueista. Lisäksi tarkastetaan kirjalliset eläinten terveydenhoitosuunnitelmat sekä kirjalliset ympäristö- ja energiasuunnitelmat.
Myös ELY-keskuksia tarkastetaan tarvittaessa paikan päällä, jolloin tarkastetaan tilakohtaista määrärahan kulumista, tarkistuslistojen täyttöä ja maksuhakemusten käsittelyä sekä korvausten hakemisaikataulua.
17. Maaseutuohjelman viestintäsäännöt
Maaseutuohjelman viestintää koskevat säännöt velvoittavat myös tuensaajaa. Kaikissa tuensaajan tiedotus- ja viestintätoimissa on tuotava esiin maaseuturahastosta saatu tuki toimelle lisäämällä
- unionin tunnus
- viittaus maaseuturahaston tukeen.
Löydät viestinnässä käytettävät logot maaseutuohjelman kuvapankista.
Lue lisää viestintäsäännöistä.
18. Lisätietoja
Hyrrään liittyvissä teknisissä asioissa voit lähettää s-postia osoitteeseen hanketuki@ruokavirasto.fi. Muista ilmoittaa viestissä hakemuksen hankenumero ja omat yhteystietosi.
Tutustu myös neuvontakorvauksen Hyrrä-ohjeeseen, joka ovat saatavilla ruokavirasto.fi-sivuilla.
19. Sovelletut säännökset
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EU) N:o 1303/2013, annettu 17. päivänä joulukuuta 2013, Euroopan aluekehitysrahastoa, Euroopan sosiaalirahastoa, koheesiorahastoa, Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastoa ja Euroopan meri- ja kalatalousrahastoa koskevista yhteisistä säännöksistä sekä Euroopan aluekehitysrahastoa, Euroopan sosiaalirahastoa, koheesiorahastoa ja Euroopan meri- ja kalatalousrahastoa koskevista yleisistä säännöksistä sekä neuvoston asetuksen (EY) N:o 1083/2006 kumoamisesta
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EU) N:o 1305/2013, annettu 17. päivänä joulukuuta 2013, Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) tuesta maaseudun kehittämiseen ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1698/2005 kumoamisesta
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EU) N:o 1306/2013, annettu 17 päivänä joulukuuta 2013, yhteisen maatalouspolitiikan rahoituksesta, hallinnoinnista ja seurannasta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 352/78, (EY) N:o 165/94, (EY) N:o 2799/98, (EY) N:o 814/2000, (EY) N:o 1290/2005 ja (EY) N:o 485/2008 kumoamisesta
KOMISSION DELEGOITU ASETUS (EU) N:o 640/2014,
annettu 11 päivänä maaliskuuta 2014, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1306/2013 täydentämisestä yhdennetyn hallinto- ja valvontajärjestelmän sekä suoriin tukiin, maaseudun kehittämistukeen ja täydentäviin ehtoihin sovellettavien maksujen epäämis- ja perumisedellytysten sekä hallinnollisten seuraamusten osalta
KOMISSION DELEGOITU ASETUS (EU) N:o 640/2014,
annettu 11 päivänä maaliskuuta 2014, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1306/2013 täydentämisestä yhdennetyn hallinto- ja valvontajärjestelmän sekä suoriin tukiin, maaseudun kehittämistukeen ja täydentäviin ehtoihin sovellettavien maksujen epäämis- ja perumisedellytysten sekä hallinnollisten seuraamusten osalta
KOMISSION TÄYTÄNTÖÖNPANOASETUS (EU) N:o 808/2014, annettu 17 päivänä heinäkuuta 2014, Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) tuesta maaseudun kehittämiseen annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1305/2013 soveltamissäännöistä
KOMISSION TÄYTÄNTÖÖNPANOASETUS (EU) N:o 809/2014, annettu 17 päivänä heinäkuuta 2014, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1306/2013 soveltamissäännöistä yhdennetyn hallinto- ja valvontajärjestelmän, maaseudun kehittämistoimenpiteiden ja täydentävien ehtojen osalta
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Laki maatalouden tukien toimeenpanosta 192/2013, muutoksineen
Laki eräistä ohjelmaperusteisista viljelijäkorvauksista 1360/2014, muutoksineen
Valtioneuvoston asetus maatilojen neuvontajärjestelmästä 1387/2014, muutoksineen
Maaseutuviraston määräys 20/2015