Elintarvikkeiden markkinointi lapsille

Ruokavalio on yksi tärkeimmistä lasten terveyteen vaikuttavista tekijöistä, joka vaikuttaa esimerkiksi lihomisen riskiin ja hammasterveyteen. Runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, suolaa tai sokeria sisältävien elintarvikkeiden lapsille suunnattu markkinointi on ilmiö, jossa lapsen oikeuksia ei kunnioiteta. Uusi ohjeistus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen kohdistamalla huomion lapsille suunnattuun elintarvikemarkkinointiin ja ohjeistaa erityisesti epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin rajoittamiseen. 

Helsingin yliopisto toteutti osana kansallisen lapsistrategian toimeenpanoa ohjeistuksen elintarvikkeiden markkinoinnin rajoittamisesta lapsille. Oheistus julkistettiin 16.12.2024. Siinä määritellään elintarvikkeet, joita ei tulisi markkinoida lapsille.

Ohjeistuksessa epäterveellisiksi elintarvikkeiksi määritellään neljä tuoteryhmää, joita ei tulisi markkinoida lapsille ollenkaan: 

  • Makeiset, suklaa ja sokerituotteet 
  • Jäätelöt, sorbetit ja mehujäät 
  • Energiajuomat 
  • Alkoholijuomat ja niiden alkoholittomat vastineet 

Neljän tuoteryhmän lisäksi myös muissa tuoteryhmissä on tietyt kriteerit, joiden täyttyessä lapsille ei tulisi markkinoida kyseiseen tuoteryhmään kuuluvaa elintarviketta. Kriteerit määritellään ohjeistuksessa. 

Myös se, minkälainen markkinointi on lapsille kohdistettua, on kuvattu osana ohjeistusta. Esimerkiksi tuotteen asettaminen myytäväksi muiden lapsia kiinnostavien tuotteiden, kuten lelujen, yhteyteen tai tuotteen markkinoimisen lastenohjelmien yhteydessä katsotaan olevan lapsille kohdistettua markkinointia. 

Ohjeistus perustuu taustaselvitykseen ja sen ovat laatineet Helsingin yliopiston elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaston tutkijat Sosiaali- ja terveysministeriön määrärahalla. Hanke on osa kansallisen lapsistrategian toimeenpanosuunnitelmaa. 

Ohjeistuksen noudattaminen on vapaaehtoista. Alan toimijoita kannustetaan kuitenkin ottamaan ohjeistus huomioon suunnitellessaan lapsille kohdistettua markkinointia. Työ epäterveellisten elintarvikkeiden käytön vähentämiseksi tulee jatkumaan vuonna 2025 osana kansallista terveys- ja hyvinvointiohjelmaa.     

Ohjeistus elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille löytyy täältä

Sivu on viimeksi päivitetty 26.3.2025