Beslut om införande av automatiserad beslutsverksamhet – Automatiserat beslutsfattande om bidrag för slaktkvigor (AB)

Publiceringsdatum: 9. december 2025

Myndighet som ansvarar för beslutsförfarandet

  • Livsmedelsverket: Jordbruksavdelningen
  • Kommunernas samarbetsområden för jordbruksförvaltningen

Ärende som det automatiserade beslutsfattandet gäller: EU:s bidrag för nötkreatur - Bidrag för slaktkvigor inom stödområde AB

Datum för införande av automatiserat beslutsförfarande: 01.01.2026. Detta beslut gäller bidrag för slaktkvigor från och med stödåret 2025.

Beslut

Detta beslut är ett beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande

enligt 28 d § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019), nedan kallad informationshanteringslagen. Genom beslutet införs automatiserat beslutsförfarande vid ärenden om det bidrag för slaktkvigor som avses i 4 § 1 mom. 3 punkten i lagen om Europeiska unionens direktstöd till jordbrukare (1332/2022).

Inledning

Automatiserat beslutsfattande i ärendet om bidrag för slaktkvigor inom stödområde AB, i fortsättningen bidrag för slaktkvigor, grundar sig på förvaltningslagen (434/2003), regleringen i anslutning till beviljande av stöd, som grundar sig på lagen om Europeiska unionens direktstöd till jordbrukare och lagen om verkställighet av vissa av Europeiska unionens jordbruksstöd och vissa nationella jordbruksstöd (1334/2022), nedan verkställighetslagen.

Informationshanteringslagen och förvaltningslagen fastställer förutsättningarna för införande av ett automatiserat beslutsförfarande samt tjänsteansvaret. Med hjälp av dessa bestämmelser säkerställs att förfarandet är transparent, ansvarsfullt och följer principerna för god förvaltning när ärenden avgörs automatiserat. Förfarandet ska också uppfylla kraven i dataskyddslagstiftningen när beslutet som fattas automatiserat gäller en fysisk person.

Ansökningar om bidrag för slaktkvigor avgörs automatiserat när bidrag beviljas enligt ansökan. Ansökningar om bidrag för slaktkvigor som är föremål för avdrag eller påföljder avgörs inte automatiserat. Ansökningarna avgörs inte heller automatiserat om ärendet är föremål för administrativa kontroller som behandlas av en kommunal myndighet.

Beviljandet av bidrag för slaktkvigor hör till uppgifterna för kommunernas samarbetsområden för jordbruksförvaltningen, i fortsättningen samarbetsområdet. Livsmedelsverket producerar informationssystemet där ansökningarna behandlas. I informationssystemet finns alla stödberäkningar och behandlingsregler i anslutning till fastställandet av stödet. En ansökan som avgjorts automatiserat innebär således delat tjänsteansvar mellan kommunen och Livsmedelsverket.

Beslutsförfarandet har dokumenterats noggrant och testats. Livsmedelsverket har utsett ansvarspersoner och säkerställt att de automatiserade besluten följer bestämmelserna om beviljande av stöd.

I förfarandet uppfylls också alla skyldigheter som föreskrivits för myndigheten i anslutning till anhängiggörande, utredning, hörande, motivering av beslut och delgivning. Även andra principer för god förvaltning förverkligas.

Krav som fastställs i förvaltningslagen

Bestämmelser om förutsättningarna för automatiserat avgörande av ett ärende finns i 8 b kap. i förvaltningslagen. Kapitlet innehåller bestämmelser om förutsättningarna för automatiserat avgörande, rättsskyddsvillkor samt myndighetens skyldighet att underrätta parten om att ärendet har avgjorts automatiserat. Bestämmelserna ger myndigheten behörighet att fatta beslut automatiserat under de förutsättningar som ingår i kapitlet.

Enligt 53 e § i förvaltningslagen är det fråga om ett automatiserat avgörande, om det avgörande som avslutar behandlingen av ärendet fattas genom automatisk databehandling utan att avgörandet granskas och godkänns av en fysisk person. Enligt 53 e § i förvaltningslagen får en myndighet använda automatiserat beslutsfattande i ärenden som inte innefattar några omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall. Ärendet kan också avgöras automatiserat om en tjänsteman eller annan person som handlägger ärendet har bedömt de omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall. Det automatiserade avgörandet ska grunda sig på de behandlingsregler som myndigheten har utarbetat med stöd av tillämplig lag och förhandsprövning.

Enligt motiveringarna till 53 e § i förvaltningslagen (regeringens proposition 145/2022 s. 98) är ärenden som kan avgöras automatiserat i första hand sådana ärenden vars avgörande kan härledas tillräckligt entydigt direkt från lagstiftningen och omständigheterna i ärendet. I andra hand kan ärenden avgöras automatiserat när den lagstiftning som ligger till grund för besluten i stor utsträckning lämnar rum för tolkning, men myndigheten har en etablerad avgörandepraxis inom sakområdet i fråga, enligt vilken ärenden enligt vissa drag (typiska fall) alltid avgörs på samma sätt.

Vid Livsmedelsverket och i de kommunala samarbetsområden som har delegerats att utföra uppgifter som utbetalande organ behandlas alla ansökningar i enlighet med lagstiftningen. Det automatiserade avgörandet av ansökningarna grundar sig på behandlingsregler som härletts från lagstiftningen. Livsmedelsverket har på förhand övervägt vilka av de ansökningar som omfattas av detta beslut om införande som kan avgöras automatiserat så att slutresultatet är ett lagenligt avgörande.

Automatiserade avgöranden baseras på i förhand fastställda behandlingsregler. Med behandlingsregler avses regler som myndigheten utarbetat på förhand och som styr behandlingen av och automatiserade avgöranden av förvaltningsärenden. Behandlingsreglerna innefattar hur beloppet av bidraget beräknas, hurdana kontroller som görs i villkoren för beviljande av stöd och hur försummelser som observerats vid kontrollen av villkoren påverkar stödbeloppet. Behandlingsreglerna innefattar också regler om när ett ärende ska inkluderas eller tas bort från ett automatiserat behandlingsförfarande för att överföras för behandling av en fysisk person.

Automatiserat beslutsfattande använder inte logik som i stället för regler skulle basera sig på till exempel sannolikhetstänkande (så kallad maskininlärningsteknik). Ett automatiserat avgörande grundar sig alltid på regler som fastställts i lag eller författningar på lägre nivå eller som härletts från författningar och som följer av avgörandepraxis för bidrag för slaktkvigor och som har programmerats in om behandlingsregler i Livsmedelsverkets datasystem.

I 53 f § i förvaltningslagen föreskrivs om rättsskyddsförutsättningar. Det är en ytterligare förutsättning för att ett ärende som gäller fysiska personer ska kunna avgöras automatiserat. Enligt 53 f § 1 mom. i förvaltningslagen kan omprövning av ett ärende som avgjorts automatiserat sökas avgiftsfritt hos den myndighet som fattat beslutet eller hos en myndighet som hör till samma personuppgiftsansvariga som den myndighet som fattat beslutet. Ansökningar om bidrag för slaktkvigor avgörs endast automatiserat när ärendet godkänns i enlighet med ansökan. Beslutet har inga negativa rättsverkningar och besluten gäller inte andra parter. Därför tillämpas inte 1 mom.  Stödsökanden kan begära omprövning av beslutet i enlighet med 54 § i verkställighetslagen genom att begära omprövning hos livskraftscentralen.

Om ärendet har avgjorts automatiserat ska det enligt 53 g § i förvaltningslagen av beslutet framgå att ärendet har avgjorts automatiserat, samt var det beslut om införande som avses i 28 d § i informationshanteringslagen finns att tillgå.

I ett stödbeslut som fattats automatiserat med stöd av detta beslut om införande anges att ärendet har avgjorts automatiserat på det sätt som avses i 53 e § i förvaltningslagen. I beslutet anges också var detta beslut om införande finns tillgängligt. Beslutet finns i det allmänna datanätet, på Livsmedelsverkets webbplats.

Förutsättningar enligt informationshanteringslagen

I 6 a kap. i informationshanteringslagen föreskrivs om införande och användning av automatiserade beslutsförfaranden. Bestämmelserna rör bland annat dokumentering av verksamhetsprocessen, kvalitetssäkring och kvalitetskontroll, införande av förfarandet samt tjänsteansvar. I lagen förutsätts dessutom att man säkerställer att de uppgifter som används i avgörandeförfarandet är aktuella och felfria och att kunderna informeras om användningen av automatiserade avgöranden.

Livsmedelsverket och kommunernas behöriga samarbetsområden har dokumenterat uppgiftsfördelningen mellan de personer som ansvarar för det automatiserade avgörandeförfarandet i enlighet med 28 a § 1 mom. Dessutom har Livsmedelsverket utarbetat regler för behandling av stöd. I samband med utarbetandet av behandlingsreglerna har man säkerställt att förfarandet uppfyller kraven i lagstiftningen både vad gäller innehåll och förfarande. I dokumentationen beskrivs hur icke-diskriminering säkerställs, hur ärendet utreds tillräckligt och hur beslutet motiveras eller varför motivering kan utelämnas. Även synpunkter på barnets ställning har beaktats.

Livsmedelsverket har konstaterat att om ärendet kräver en prövning från fall till fall som inte kan ingå i ett automatiserat beslutsförfarande, kommer ansökan att överföras till den berörda myndigheten för behandling. Dessutom har man säkerställt att man under minst fem år från det att ett enskilt ärende har avgjorts automatiserat kan påvisa vilka behandlingsregler tillämpats och i vilka faser myndigheten har deltagit i behandlingen.

Efter dokumenteringen av behandlingsreglerna har Livsmedelsverket och kommunernas samarbetsområden i enlighet med 28 b och c § i informationshanteringslagen säkerställt att det automatiserade beslutsförfarandet motsvarar dokumentationen och att dess kvalitet övervakas systematiskt. Livsmedelsverket har också sett till att språket i stödbesluten är tydligt och begripligt, även om ansökan har avgjorts automatiserat.

Planer har utarbetats för kvalitetssäkring och kvalitetskontroll av förfarandet, där det beskrivs hur beslutens riktighet övervakas och hur fel hanteras. Ansvarspersoner för kvalitetssäkring och hantering av felsituationer har utsetts.

Detta beslut om införande publiceras i enlighet med 28 e § i informationshanteringslagen på Livsmedelsverkets webbplats. Alla beslut om införande har samlats på adressen https://www.ruokavirasto.fi/sv/om-oss/tjanster/automatiserat-beslutsfattande/, där man också informerar om grunderna för det automatiska beslutsförfarandet och klientens rättigheter.

Dataskyddslagstiftning

När det automatiserade beslutsfattandet gäller fysiska personer ska det också uppfylla kraven i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU 2016/679).

Dataskyddsförordningen förutsätter att det automatiserade beslutsfattandet grundar sig på nationell lagstiftning. I Finland är denna rättsliga grund kapitel 8 b i förvaltningslagen och kapitel 6 a i informationshanteringslagen. I dessa bestämmelser fastställs skyddsåtgärder för automatiserat beslutsfattande som myndigheten är skyldig att iaktta.

Behandlingen och det automatiserade avgörandet av ansökningar om bidrag för slaktkvigor grundar sig på lagen och uppfyller villkoren i artikel 22 i dataskyddsförordningen.

Rätt att kräva att en fysisk person deltar i behandlingen

Enligt dataskyddsförordningen har den registrerade rätt att kräva att en person deltar i behandlingen av hans eller hennes uppgifter. Enligt 53 f § i förvaltningslagen kan ett automatiserat beslut fattas utan avgiftsfri begäran om omprövning, om beslutet godkänner sökandens yrkande och inte har negativa rättsverkningar. Eftersom endast ansökningar som godkänns som sådana överförs till automatisk behandling tillämpas inte det avgiftsfria förfarandet för begäran om omprövning.

Information till stödsökanden om det automatiserade avgörandeförfarandet

Artiklarna 12, 13 och 14 i dataskyddsförordningen förpliktar den personuppgiftsansvarige, dvs. Livsmedelsverket, att informera den registrerade om det automatiserade avgörandeförfarandet. Den stödsökande ska ges en tydlig och heltäckande bild av hur hens personuppgifter behandlas. Det rekommenderas att information om eventuell automatisk behandling ges redan i början av ärendet.

Förhandsinformation i Viputjänsten

När den stödsökande börjar fylla i ansökan i Livsmedelsverkets elektroniska Viputjänst informeras hen om att hens ansökan kan avgöras automatiserat. Denna information presenteras i informationstexten i inledningsdelen av stödansökan. I informationstexten hänvisas också till tilläggsuppgifter på Livsmedelsverkets webbplats på adressen https://www.ruokavirasto.fi/sv/om-oss/tjanster/automatiserat-beslutsfattande/.

Delgivning genom stödbeslut

Om stödsökandens ansökan om bidrag för slaktkvigor har avgjorts automatiserat, informeras stödsökanden om detta genom beslutet i ärendet. I beslutet anges dessutom var beslutet om införande finns tillgängligt. Detta är en del av skyddsåtgärderna enligt dataskyddsförordningen, vars syfte är att trygga partens rättigheter.

Andra skyddsåtgärder

Förvaltningslagen och verkställighetslagen innehåller bestämmelser om förfaranden, såsom utredning av ärendet, hörande, motivering av beslut, rättelse av fel, sökande av omprövning och delgivning. Dessa tillämpas också på ansökningar som avgjorts automatiserat. Bestämmelserna om förfaranden, såsom rätten att bli hörd och få ett motiverat beslut, är en del av skyddsåtgärderna i det automatiserade avgörandeförfarandet.

Livsmedelsverket och myndigheterna inom kommunernas samarbetsområden har i egenskap av personuppgiftsansvariga också fullgjort andra skyldigheter enligt dataskyddsförordningen vid behandlingen av personuppgifter.

Barnets ställning

Bidrag för slaktkvigor kan också sökas av en minderårig stödsökande. Det här är stöd som är kopplat till jordbruksverksamhet, och det finns inga minderåriga som ansöker om stöd, eller högst några få varje år. Således gäller det automatiserade avgörandet av ärendet inte särskilt minderåriga personer. Ärendena avgörs jämlikt för alla sökande oberoende av deras ålder. Om sökanden är minderårig kan ansökan avgöras automatiserat om ansökan uppfyller de förutsättningar för automatiserat avgörande av ett ärende som anges i detta beslut om införande.

Förteckning över de handlingar som ligger till grund för beslutet om införande

Beslutet om införande grundar sig på följande handlingar:

  • Behandlingsregler
  • Fördelning av uppgifter och ansvar
  • Säkerställande av kvalitet
  • Riskhantering
  • Korrigering av observerade fel
  • Beskrivning av informationssäkerhet och dataskydd
  • Information till stödsökanden

Förvaringstid

Livsmedelsverket förvarar detta beslut om införande och de ovannämnda dokument i fem år efter att ärendet har avgjorts för att säkerställa med vilka behandlingsregler ett enskilt ärende har avgjorts automatiserat och i vilken fas en fysisk person har deltagit i behandlingen av ärendet (28 a § 4 mom. i informationshanteringslagen).

Om det automatiserade beslutsförfarandet tas ur bruk, bevarar Livsmedelsverket detta beslut om införande i minst fem år. Tidsfristen börjar löpa från ingången av kalenderåret efter att ansökan avförts (28 d § 3 mom. i informationshanteringslagen).

Ändringar i samarbetet

Eventuella områdesändringar i samarbetet påverkar inte giltighetstiden och bindande verkan av detta beslut om införande. Om samarbetsområdet har överfört behandlingen av ansökan till ett annat samarbetsområde binder detta beslut om införande även det område till ärendet har överförts.

Ändringssökande

Ändring i detta beslut om införande kan inte sökas (6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden).

Tilläggsuppgifter: Livsmedelsverket, jordbruksavdelningen: 029 530 0400 (växel)

 

Förteckning över författningar och rättsakter

  • Förvaltningslagen (434/2003)
  • Lag om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019)
  • Lag om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019)
  • Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning (EU 2016/679)
  • Lag om verkställighet av vissa jordbruksstöd inom Europeiska unionen och på nationell nivå (1334/2022)
  • Lag om Europeiska unionens direktstöd till jordbrukare (1332/2022)

Enskilda lagrum:

Förvaltningslagen (434/2003):

  • 53 e § – Förutsättningar för att avgöra ärenden automatiserat
  • 53 f § – Rättsskyddsförutsättning vid automatiserade avgöranden
  • 53 g § – Meddelande om automatiserat avgörande

Informationshanteringslagen (906/2019):

  • 28 a § – Dokumentering av uppgiftsfördelning och behandlingsregler
  • 28 b § – Kvalitetssäkring
  • 28 c § – Kvalitetskontroll och hantering av felsituationer
  • 28 d § – Beslut om införande
  • 28 e § – Informering

Lag om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019):

  • 6 § 2 mom. – Förvaltningsbesluts överklagbarhet

EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU 2016/679):

  • Artiklarna 12–14 - Information till registrerade
  • Artikel 22 – Automatiserade enskilda beslut och skyddsåtgärder

Lag om verkställighet av vissa jordbruksstöd inom Europeiska unionen och på nationell nivå (1334/2022):

  • 54 § Ändringssökande

Lag om Europeiska unionens direktstöd (1332/2022)

  • 15 § Bidrag för dikor, mjölkkor, tjurar och slaktkvigor samt bidrag för nötkreatur i yttre skärgården