Salt och socker

I synnerhet från kötträtter, korvar, kallskuret kött och bröd får vi rikligt med salt. Dessutom innehåller olika kryddblandningar, buljonger och kryddsåser, såsom sojasås, senap och ketchup, mycket salt. Livsmedel som innehåller särskilt mycket salt är t.ex. salta nötter, popcorn, sill, olika ostar, medvurst, kallrökt fisk och kött samt olika inlagda grönsaker, såsom oliver och saltgurka.

Socker innehåller enbart kolhydrater och energi som snabbt höjer blodsockret och knappt några andra näringsämnen.

Välj lättsaltade livsmedel

Koksalt är natriumklorid som innehåller 40 % natrium. Enligt befolkningsundersökningar skyddar ett lågt intag av natrium (salt) mot förhöjt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar samt magcancer.

Undvik alltså salt och rikligt saltade livsmedel särskilt om ditt blodtryck redan är lindrigt förhöjt. Effekten av en hälsosam och mångsidig kost på blodtrycket motsvarar effekten av läkemedelsbehandling.  Du vänjer dig vid smaken av lättsaltad mat om du sakta men säkert övergår till livsmedel som innehåller mindre salt och gradvis minskar användningen av koksalt. Krydda med olika örter och saltfria kryddor samt med fruktsaft i stället för med salt. Mineralsalt är också ett bra alternativ, om du ser till att inte använda det i rikligare mängd än vanligt koksalt. Om du lagar mat av ingredienser som innehåller salt, såsom korv, ost eller marinerade kött-, kyckling- eller fiskprodukter, behöver du i allmänhet inte tillsätta salt över huvud taget. Du kan minska mängden salt i olika maträtter genom att tillsätta rikligt med grönsaker. Ät endast sällan rikligt saltade livsmedel.

Ät sparsamt med socker

Undvik att kontinuerligt använda rikligt med socker och livsmedel som innehåller rikligt med socker. I synnerhet sötsaker, choklad, smaksatt yoghurt, puddingar, sylt och söta bakverk innehåller rikligt med socker. Bland dryckerna innehåller de flesta safter, läskedrycker och söta alkoholdrycker - som likörer, söta viner och flera slag av cider - rikligt med socker. Ät sött i samband med måltider och mellanmål. I samband med en måltid är sockret inte lika skadligt för tänderna som om man titt som tätt äter eller dricker någonting sött mellan måltiderna. Håll dig till vardags till efterrätter och mellanmål som innehåller små mängder socker och fett.