Ändring av information i hundregistret

Ändring av hundens information

Man kan granska och ändra informationen i hundregister via e-tjänsten.

När en hund dör, avlivas, försvinner eller varaktigt flyttar ut ur landet ska även detta anmälas till registret. Anmälan görs i e-tjänsten eller på en blankett.

  • Anmälan ska göras inom en månad från dödsfallet eller avlivningen.
  • Flyttning utomlands ska anmälas om den är permanent. 

En mottagningsplats för tillfällig skötsel av hittedjur har rätt att hämta ägaruppgifterna för den hittade hunden från registret och de kan kontakta dig efter att din hund hittats, om uppgifterna är aktuella.

  • Hunden ska anmälas som saknad till registret först efter att den varit försvunnen i en månad (lagstadgad anmälningsperiod). Som tur är hittar de flesta hundar hem snabbt och det finns ingen anledning att göra anmälan.
  • Upphittandet av en försvunnen hund ska också anmälas till registret.

Dessa anmälningar till registret är kostnadsfria.

Om du vill ändra innehavare för hunden, kolla instruktionerna här.

Ändring av innehavarens information

Innehavaren kan ändra sina egna kontaktuppgifter (telefonnummer, e-postadress) via e-tjänsten eller på en blankett. Adressuppgifterna i hundregistret uppdateras enligt information från myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.  

Sidan har senast uppdaterats 8.8.2025