Vanliga frågor

Vanliga frågor gällande nötkreatursregistret

I nötkreatursregistret kan man i en beställning beställa maximalt tio (10) stycken temporära märken. Om du vill beställa mer än tio temporära märken, kan du göra flera beställningar efter varandra.

Nötkreatursregistret stöder endast webbläsarna Chrome och Firefox och vi rekommenderar att webbläsarens nyaste version används. Rensa vid behov webbläsarens cacheminne.

Vi strävar efter att informera om avbrott i förväg. Under avbrotten tar kundservicen emot anmälningar per e-post och brevpost. Kundservicen svarar på förfrågningar per telefon vardagar klockan 8.15-16.00.

Om den sista dagen av tidsfristen för att göra anmälan infaller under avbrottet eller beställning av öronmärken är aktuell kan du göra anmälan eller beställning per blankett. Skicka blanketten per e-post eller brevpost till kundservicen för Livsmedelsverkets djurregister.

Då man beställer öronmärken skall man ge sitt telefonnummer utan mellanslag. Då telefonnumret ges utan mellanslag aktiveras Spara-knappen.

I felaktiga händelser visas sådana anmälningar, som står i konflikt med den anmälan som djurets
tidigare eller nästa innehavare gjort. Felanmärkningarna kan vara relevanta eller inte. Det lönar sig att kontrollera felanmärkningarna och vid behov korrigera egen anmälning eller kvittera bort den om den är obefogad. Felanmärkningar som kommit från anmälningar, som har gjorts efter den 21.4.2022, bör kontrolleras.

Vid överföringen av informationen från det gamla nötkreatursregistret till det nya har det framkommit obefogade felanmärkningar. Dessa kommer att raderas under de kommande veckorna.

Exempel av felanmärkningar som kommer att automatiskt raderas: 

1. I samband med kalvningsanmälan då det är frågan om kastning: "För avkomman som dött oregistrerad saknas orsaken till att den inte registrerad". 

2. Då ett på gården slaktat djurs slaktrester har skickats till destruktion har en felanmärkning angående utmönstringen uppstått: " Slakt på gården överensstämmer inte med djurets ankomstanmälan"

 

Felanmärkningar i förmedlingsanmälan

Från aktörens del är det ofta frågan om att felanmärkningar i förmedlingsanmälan framkommer på grund av att anmälningarna kommer till registret i så kallad fel ordning. Då aktören gör en köpanmälan för en förmedlingskalv får hen en felanmärkning från djurets försäljare, om en förmedlingsanmälan inte gjorts på förhand. Motstridigheter framkommer då ett djur ännu är registrerat hos den förra innehavaren, och i köpanmälan har aktören anmält att hen har köpt djuret från förmedlaren. Det har också framkommit flera fall där en förmedlingsanmälan för djuret fattas helt och hållet, och då är anmärkningen befogad. Felanmärkningen förvinner inte automatiskt, trots att en förmedlingsanmälan görs i efterhand, men djurhållaren kan kvittera felanmärkningen som obefogad.

Efter ibruktagandet av nötkreatursregistret har det också framkommit felanmälningar som är obefogade, eftersom klocktiden för anmälan har varit felaktig på grund av att de i databasen är i fel ordning. Dessa fel har korrigerats 3.5. och nya fel på grund av klocktider uppkommer inte längre.

Sidan har senast uppdaterats 15.6.2023