Elektronisk tjänst (Touko) för foderföretagare

Foderföretagare (exkl. primärproduktion av foder) uträttar ärenden i första hand via e-tjänsten Touko:

I Touko-tjänsten kan användarna

  • uppdatera sina registeruppgifter (till exempel ändringar i verksamheten, kontaktauppgifterna och kontaktpersonerna samt ägarbyten).
  • söka registrering som foderföretagare (andra än primärproducenter)
  • anmäla ned av foderföretag
  • Kolla och ladda ned färska handlingar inom foderkontrollen (anmälningar, beslut, kontrollrapporter, tillstånd, exportintyg, provresultat)
  • Lämna en årsanmälan om tillverkning, import och export av foder.

E-tjänsten Touko kan användas av företag som har ett FO-nummer.
Ifall ditt företag inte har ett FO-nummer, kan du sköta registreringsärendena per e-post på adressen: rehu.ilmoitukset@ruokavirasto.fi.

Instruktioner för Touko-tjänsten

  1. Ansök vid behov om fullmakter
  2. Logga in i Touko och välj verksamhetsställe
  3. Kontrollera uppgifterna som registrerats, lämna en ändringsanmälan
  4. Lämna en registreringsanmälan för ett nytt verksamhetsställe
  5. Ange en e-postadress för meddelanden från Touko
  6. Var får jag hjälp, om jag stöter på problem med användningen?

1. Hur man söker fullmakt

Du kan logga in direkt i Touko-tjänsten, ifall du är antecknad i Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) med representationsrätt för företaget eller organisationen (till exempel som verkställande direktör eller styrelseordförande).

Men om det står i bolagsordningen, att det inte är möjligt att hantera företagets ärenden ensam, måste man söka fullmakt av Företags-Finland för att kunna logga in i Touko. Kontaktuppgifterna finns längst ner på sidan.

Det rekommenderas att åtminstone den som angetts som kontaktperson för verksamheten inom fodersektorn och den som utarbetar verksamhetsställets årsanmälan ges fullmakt till e-tjänsten Touko. Det gör man via webbplatsen Suomi.fi.

Välj rätt fullmaktsärende vid beviljande av/ansökan om fullmakt för Touko-ärendehantering inom fodersektorn:
”Registrering av aktörer i foderbranschen och tillsynsuppgifter”.

Om beviljandet av fullmakter inte lyckas på ovan nämnt sätt, finns det ett alternativt sätt att få fullmakt. Det kan komma på fråga till exempel i sådana fall, då personerna i fråga saknar medel för identifiering (såsom bankkoder) eller finsk personbeteckning. Ansökan om fullmakt lämnas på webbplatsen Suomi.fi.

2. Inloggning i Touko

Logga in i Touko-tjänsten på adressen https://touko.ruokavirasto.fi 

  • Tjänsten fungerar bäst med de nyaste versionerna av webbläsarna Chrome, Firefox och Safari.
  • Om du inte kommer in i tjänsten, är inte din Suomi.fi-fullmakt i sin ordning. Du kan be om hjälp i FöretagsFinland-telefontjänst (vardagar kl 9-16.15), tel. 0295 020 501.

När du lyckas logga in i tjänsten, välj det företaget, som du vill agera för. 

2.1 Välj verksamhetställe (steg för steg):

  1. Tryck på Välj verksamhetsställe-tangenten i vänstra kanten.

  2. Välj ”verksamhet inom fodersektorn” som verksamhet som beskriver transaktionen.

  3. Tryck på den vita vågräta balken, varefter du kan se de i växtskyddsregistret registrerade verksamhetsställena som använder samma fo-nummer. Välj det verksamhetsstället som du vill ändra uppgifterna för och tryck på Spara-tangenten.
    Obs. Ifall du inte kan hitta verksamhetsstället i registret, kan du lägga till ett nytt verksamhetsställe till höger på den vågräta balken i punkten + Anmäl ett nytt verksamhetställe.


3. Hur man gör en ändringsanmälan i Touko

Verksamhetsställen som redan är registrerade aktörer inom fodersektorn kontrollerar sina registrerade uppgifter i punkten ändringsanmälan och uppdaterar vid behov sina kontaktuppgifter och sina registrerade verksamheter. Anvisningar om hur verksamheter och produkttyper väljs
Obs. Om ett företag har flera verksamhetsställen registrerade som aktör inom fodersektorn, ska en ändringsanmälan lämnas för varje verksamhetsställe som ändringen gäller.

Om att verksamhet inom fodersektorn upphör lämnas en avslutningsanmälan (=Anmälan om avslutande av verksamhet). Om hela företaget upphör med sin verksamhet, lämnas en anmälan om avslutad verksamhet skilt för varje verksamhetsställe i registret.


4. Registrering som foderföretagare

De verksamhetsställen, som inte ännu är registrerade som foderföretagare, registrerar sig. Se vid behov anvisningar om hur verksamheter och produkttyper väljs.

Utöver att registrera dig kan du ansöka om en sådan registrering eller ett sådant godkännande som avses i biproduktförordningen för sådana aktörer inom fodersektorn, som förutsätts ha det.

Registreringen är avgiftsbelagd. Registrering och ansökande om godkännande är avgiftsbelagt, ändring- och avslutningsanmälningar är inte det. Aktuella priser i punkten Foder i Livsmedelsverkets prislista.

5.  Ändra inställningarna för anmälningar

Kontaktuppgifterna som lagts till i anmälningsanvisningarna är enbart till för e-postmeddelanden från Touko. Till en e-postadress som angetts i anmälningsinställningarna går information om till exempel nya handlingar inom kontrollen som visas i Touko. En ändring av anmälningsinställningarna påverkar inte kontaktpersonerna som angetts för verksamhetsstället, utan kontaktpersonerna uppdateras med en ändringsanmälan.

  1. Tryck på den nedre Redigera-tangenten i högra kanten på sidan ”Kontoinställningar”.

  2. Ange namnet och e-postadressen för kontaktpersonen, som man kan skicka meddelanden till om att det finns bla. inspektionsprotokoll, analyscertifikat och beslut att ladda ner i Touko-tjänsten.


6. Kontaktning

Hjälp med sökande av användningsrätt dvs. fullmakt: FöretagsFinland-telefontjänst (vardagar kl 9-16.15),
tel. 0295 020 501

Hjälp med användning av Touko-tjänsten: rehu.ilmoitukset@ruokavirasto.fi

Sidan har senast uppdaterats 21.12.2023