Stöd för renhushållning 2025

Inloggning och användarrättigheter

Du kan logga in i Viputjänsten med bläddringsrättigheter, men för att uträtta ärenden elektroniskt behöver du användarrättigheter till e-tjänster. 

Logga in i Viputjänsten på adressen: https://vipu.ruokavirasto.fi. Identifiera dig till tjänsten med bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt personkort.

  • Om du identifierar dig med nätbankkoder, styrs du av systemet till bankens inloggningsfönster. Mer info om identifiering med bankkoder får du på bankens webbplats. Dina nätbankkoder används enbart för identifieringen, bankuppgifterna förmedlas inte till Viputjänsten.
  • Anvisningar om hur du använder mobilcertifikat får du på din egen mobiloperatörs webbplats eller på adressen mo­bii­li­var­men­ne.fi.
  • Om du loggar in med HST-kort ska du välja Identifieringskort och använda identifieringskortet och kortläsaren för att identifiera dig.

Ansökan om användarrättigheter

Du kan söka och annullera användarrättigheter med blankett 457. För en helt ny gård kan du ansöka om användarrättigheter till e-tjänster med blankett 456.

Som primär odlare kan du också själv bemyndiga andra användare och återta behörigheter i avsnittet Användarrättigheter i Vipus meny Gård.

Bemyndiga en annan person

Elektronisk ärendehantering förutsätter att en person bemyndigas att underteckna den elektroniska stödansökan för de andras räkning.  Vanligen är det den primära odlaren som har åtkomsträttigheterna till e-tjänster. I den elektroniska ärendehanteringen kan du bemyndiga till exempel en rådgivare att uträtta ärenden för din räkning. Mer information om att elektroniskt bemyndiga en rådgivare ingår i kapitel Ansökan om stöd i Ansökningsguide om åkerstöd.

När det gäller e-tjänster och användning av Viputjänsten kan du kontakta ditt eget samarbetsområdes eller NTM-centrals expert på elektronisk stödansökan som hjälper dig i frågor som rör åtkomsträttigheter, användning av tillämpningen och insändande av ansökningar. Du tar kontakt genom att klicka på punkten Användarstöd i Viputjänsten. På skärmen öppnas en kontaktsida där du kan välja om du vill ha hjälp via e-post eller per telefon.

Skärmdump från ViputjänstenBild 1: Nederst på sidan i punkten Användarstöd hittar du kontaktuppgifterna till din kommun eller din NTM-central.

Ta kontakt

Leta fram ditt samarbetsområde

Öppna filen i PDF-läsprogrammet. Det vanligaste programmet som används är Adobe Acrobat Reader. Vid behov kommer du åt att ladda läsprogrammet via https://www.adobe.com/fi/acrobat/pdf-reader.html. Välj Fil → skriv ut → som printer väljer du Microsoft Print to PDF → skriv ut. Efter detta kommer du åt att skapa filen som en helt ny PDF-filversion. Till sist frågar programmet om du vill spara utskriften dvs filen. Spara filen på din egna dator eller på datorns skrivbord.Bifoga sedan som vanligt i Viputjänsten.

Ifall PDF-läsprogrammet är något annat än Acrobat Reader så använd det programmets skapandefunktion för en ny filversion. Det går också att skapa en fil exempelvis med hjälp av textbehandlingsprogrammet Word.

Öppna filen i PDF-läsprogrammet. Vanligaste programmet som används är Adobe Acrobat Reader. Vid behov kan du ladda Adobe Acrobat Reader-programmet från Adobes webbsidor. Skriv ut filen genom att välja som printer Microsoft Print to PDF. Spara filen på din maskin. Efter detta kan du bifoga filen som normalt i Viputjänsten.

Vipuanvisning:Stöd per djur för renhushållning 2025

Publicerad 11.8.2025

Stu­de­ra stöd­vill­ko­ren in­nan du gör upp an­sö­kan. Mer in­for­ma­ti­on om hur du sö­ker stö­det hit­tar du också på Livsmedelsverkets webbsidor.

Sök stöd per djur för ren­hushåll­ning i Vi­put­jäns­tens elekt­ro­nis­ka ären­de­han­te­ring se­nast 4.9.2025. Ti­den för ansö­kan lö­per ut kl. 23.59. Klocks­la­get bes­täms en­ligt Fin­lands tids­zon som är UTC+2 och som­mar­tid UTC+3.

Om du inte vill an­vän­da den elekt­ro­nis­ka Vi­put­jäns­ten, el­ler om stö­det söks av ett döds­bo, ska stö­det sö­kas på pap­persb­lan­kett 227. Läm­na in pap­persb­lan­ket­ten och de bi­la­gor som be­hövs till Lapp­lands NTM-cent­ral senast 4.9.2025.

1. Ansökan om stöd

Bör­ja an­sö­ka elekt­ro­niskt om stöd per djur för ren­hushåll­ning ge­nom att öpp­na Vi­put­jäns­tens fram­si­da. Bör­ja log­ga in i Vi­put­jäns­ten ge­nom att klic­ka på knap­pen Elekt­ro­nisk iden­ti­fie­ring. Det­ta tar dig till Suo­mi.fi-au­ten­ti­serin­gen där du iden­ti­fie­rar dig till tjäns­ten.

Välj det iden­ti­fie­rings­sätt du öns­kar och ge upp­gif­ter­na som be­hövs. När iden­ti­fie­rin­gen lyc­kas kom­mer du vida­re till Vi­put­jäns­tens fram­si­da.

Skärmdump från ViputjänstenBild 1.1 Inloggningssidan till Viputjänsten

Från län­ken Elekt­ro­nisk iden­ti­fie­ring öpp­nas e-tjäns­ten för jord- och skogsb­ruks­mi­nis­te­riets förvaltningsområde. Här kan du väl­ja öns­kat iden­ti­fie­rings­sätt och ge de upp­gif­ter­ som be­hövs.

Skärmdump från Viputjänsten

Bild 1.2 Välj identifieringssätt

E-tjäns­ten med­de­lar vil­ka upp­gif­ter om dig som för­med­las i sam­band med iden­ti­fie­rin­gen.

Skärmdump från ViputjänstenBild 1.3 Uppgifter som förmedlas i samband med identifieringen

Iden­ti­fie­rin­gen med­de­lar ”Du skall iden­ti­fie­ra dig i tjäns­ten E-tjänst inom Jord- och skogsb­ruks­mi­nis­te­riets förvalt­ning­sområ­de”. Tryck här på knap­pen Fort­sätt till tjäns­ten.

Skärmdump från ViputjänstenBild 1.4 Du håller på att logga in till e-tjänst inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde

På Vi­put­jäns­tens fram­si­da väl­jer du Ansök om stöd och läm­na an­mäl­nin­gar el­ler Ansök/anmäl. Från län­ken Stöd per djur för ren­hushåll­ning kom­mer du åt att an­sö­ka om stö­det.

Skärmdump från ViputjänstenBild 1.5 Viputjänstens framsida, ansök om stöd och lämna in anmälningar

Fyll i alla ob­li­ga­to­ris­ka upp­gif­ter i an­sö­kan så att du kan spa­ra den. De ob­li­ga­to­ris­ka punk­ter­na är ut­märk­ta med en röd as­te­risk.

2. Sökandens uppgifter

På fli­ken Sö­kan­dens upp­gif­ter är stöd­sö­kan­den den per­son som är in­log­gad i Vipu.

Om sö­kan­dens bank­kon­to­num­mer sak­nas an­mär­ker Vipu om det­ta. Sam­ti­digt öpp­nas ett fält där du kan ge kon­to­num­ret. Du kom­mer vi­da­re i an­sö­kan först när du har upp­gett ditt kon­to­num­mer.

Skärmdump från ViputjänstenBild 2.1 Fliken Sökandens uppgifter

3. Ansökningens uppgifter

Den förs­ta per­so­nen på lis­tan Med­lem­mar i hushål­let är stöd­sö­kan­den som är in­log­gad i Vi­put­jäns­ten. I ansök­ning­supp­gif­ter­na är an­ta­gan­det att du an­sö­ker på ba­sis av an­ta­let re­nar i ren­för­teck­nin­gen.

Skärmdump från ViputjänstenBild 3.1 Fliken Ansökningsuppgifter

Om du an­sö­ker på ba­sis av ett an­tal re­nar som av­vi­ker från ren­för­teck­nin­gen ska du i den sis­ta ko­lum­nen välja Be­ar­be­ta. Med knap­pen öpp­nas ett avs­nitt ”Be­ar­be­ta upp­gif­ter­na för med­lem­mar­na i hushål­let” där du kom­mer åt att änd­ra upp­gif­terna.

Un­dan­tags­si­tu­a­ti­o­ner där an­ta­let re­nar kan änd­ras är till exem­pel köp el­ler för­sälj­ning av re­nar. Skriv mo­ti­ve­rin­gar­na till att an­ta­let re­nar av­vi­ker från renförteckningen och lägg till be­höv­li­ga bi­la­gor in­nan du skic­kar in an­sö­kan.

Skärmdump från ViputjänstenBild 3.2 Bearbeta uppgifterna för medlemmarna i hushållet

I punk­ten + Lägg till ny med­lem ska du läg­ga till var­je med­lem i hushål­let som äger re­nar och för vars re­nar du an­sö­ker om stöd med an­sö­kan.

Skärmdump från ViputjänstenBild 3.3 Lägg till ny medlem

Välj till först om du an­sö­ker på ba­sis av med­lem­mens an­tal re­nar i ren­för­teck­nin­gen el­ler inte. Ef­ter det läg­ger du till med­lem­mens namn och per­son­be­teck­ning. Om du skri­ver in per­son­be­teck­nin­gen på fel sätt med­de­lar Vipu om fe­let.

När du väl­jer Jag an­sö­ker utgåen­de från an­ta­let i ren­för­teck­nin­gen läg­ger du till bara namn och personbeteckning för med­lem­men i hushål­let. Du behöver inte anmäla antalet renar.

Om du val­de ”Jag an­sö­ker inte utgåen­de från an­ta­let i ren­för­teck­nin­gen” ska du des­su­tom läg­ga till an­ta­let renar och ren­be­tes­la­get. Lägg till mo­ti­ve­rin­gar och foga bi­la­gor­na till an­sö­kan in­nan du skic­kar in den.

 

4. Att lägga till bilagor till ansökan

Till ansökan ska du bifoga en resultaträkning för renhushållning som är en obligatorisk bilaga. Om du för första gången ansöker om stöd per djur för renhushållning behöver ingen resultaträkning lämnas in.

Om du ansöker om stöd för andra myndiga hushållsmedlemmars räkning ska du bifoga en fullmakt av dessa myndiga medlemmar. Fullmakt krävs också av sökandens make/maka.

Bifoga också andra eventuella köpebrev från köp och försäljningar av renar, om du ansöker om stöd enligt något annat än antalet renar i renlängden och grunden är köp eller försäljning av renar.

I menyn Bilagans typ ska du välja vilken bilaga du vill bifoga till din ansökan. Välj antingen resultaträkning för renhushållning, fullmakt, bouppteckningsinstrument, köpebrev eller annan övrig bilaga.

När du har valt typen av bilaga kommer du åt att lägga till en bilaga med knappen Bläddra – eller Välj fil. Det öppnas ett popup-fönster där du kan leta fram önskad fil att lägga till som bilaga. Som bilagor duger bara PDF-filer med maximistorleken 5 MB.

Välj fil och klic­ka se­dan på knap­pen Öpp­na. Po­pup-fönst­ret stängs och den val­da fi­len syns i punk­ten Bifogade bi­la­gor. Du kan ta bort en til­lagd bi­la­ga med knap­pen Ra­de­ra.

Skärmdump från ViputjänstenBild 4.1 Lägg till bilagor

Skärmdump från ViputjänstenBild 4.2 Bifogandet lyckades

Du kan skic­ka en elekt­ro­nisk an­sö­kan utan en bi­fo­gad re­sul­tat­räk­ning för ren­hushåll­ning och skic­ka in bi­la­gan se­na­re på pap­per till Lapp­lands NMT-cent­ral. Stö­det be­vil­jas inte utan en re­sul­tat­räk­ning för ren­hushåll­ning.

5. Skickande

På fli­ken Skic­kan­de kan du kont­rol­le­ra ett sam­mand­rag av upp­gif­ter­na i din an­sö­kan, skic­ka in den till hand­lägg­ning el­ler åter­ta en ins­kic­kad an­sö­kan.

Skärmdump från Viputjänsten

Bild 5.1 Fliken Skickande

I punk­ten Til­lägg­supp­gif­ter om skic­kan­det skri­ver du den el­ler de e-pos­tad­res­ser dit du vill ha ett bekräftelsemeddelande på att an­sö­kan är ins­kic­kad.

I punk­ten An­märk­nin­gar ser du de an­märk­nin­gar som til­lämp­nin­gen gett. Kont­rol­le­ra an­märk­nin­gar­na in­nan du skic­kar in an­sö­kan. Prog­ram­met på­pe­kar all­tid om re­sul­tat­räk­nin­gen för ren­hushåll­ning fas­tän du re­dan skul­le ha bifogat den till an­sö­kan.

Med knap­pen Skriv ut sam­mand­rag överst på si­dan kan du skri­va ut sam­mand­ra­get för gransk­ning av uppgifterna du angett.

Skärmdump från ViputjänstenBild 5.2 Skriv ut sammandrag

På den ver­si­on för för­handsg­ransk­ning som skrivs ut ser du upp­gif­ter­na som läm­nats i an­sö­kan.

Skärmdump från ViputjänstenBild 5.3 Förhandsversion av utskriften

När du har kont­rol­le­rat att upp­gif­ter­na i an­sö­kan stäm­mer, att du har bifogat de bi­la­gor som be­hövs till an­sö­kan och lagt till e-pos­tad­res­sen för bek­räf­tel­se­, skic­kar du in an­sö­kan med knap­pen Skic­ka till hand­lägg­ning.

Skärmdump från ViputjänstenBild 5.4 Skicka till handläggning

Du får ett bek­räf­tel­semeddelande till din e-post när din an­sö­kan är ins­kic­kad.

Bek­räf­ta in­sän­dan­det av an­sö­kan med knap­pen Skic­ka.

I övre kanten av Viputjänsten kommer det ett meddelande om att sändningen har mottagits lyckat och till e-postadressen som angetts i tilläggsuppgifterna kommer ett meddelande om att ansökan har skickats in elektroniskt

Skärmdump från Viputjänsten

Bild 5.5 Sändningen har mottagits

När du har skic­kat in an­sö­kan kan du med knap­pen Skriv ut sam­mand­rag skri­va ut ett sam­mand­rag som vi­sar de upp­gif­ter som läm­nats och tid­punk­ten då upp­gif­ter­na skic­ka­des till hand­lägg­ning.

Skärmdump från Viputjänsten, sammandragBild 5.6 Utskrift av sammandrag

Om du vill åter­ta en in­läm­nad an­sö­kan, till exem­pel för att göra änd­rin­gar i den me­dan an­sök­nings­ti­den pågår, kan du göra det med knap­pen Åter­ta re­tur­ne­rad an­sö­kan.

Vipu frå­gar ännu om bek­räf­tel­se på åter­ta­gan­det. Om du väl­jer Ja, jag åter­tar an­sö­kan, kom­mer du åt att redige­ra upp­gif­ter­na i an­sö­kan me­dan an­sök­nings­ti­den pågår.

Kom ihåg att skic­ka in an­sö­kan till hand­lägg­ning på nytt före an­sök­nings­ti­dens utgång.

Om du märker ett fel i din ansökan efter att ansökningstiden gått ut eller uppgifterna har ändrats som du anmält i ansökan, gör då en skriftlig anmälan om det till NTM-centralen i Lappland. Anmäl ändringarna inom 15 arbetsdagar.

Sidan har senast uppdaterats 11.8.2025