Från informationsförmedlingsprojektet får företagare och andra aktörer på landsbygden den senaste informationen om till exempel nya produktions- eller marknadsföringsmetoder eller andra metoder som utvecklar affärsverksamheten och konkurrenskraften. Projekten förmedlar information om energi- eller miljöfrågor och frågor som förbättrar landsbygdens livskraft till företagare, invånare på landsbygden och andra aktörer.
Medan utbildningsprojektets målgrupp har begränsats till utbildningsdeltagarna eftersträvar informationsförmedlingsprojekten en bredare publik. I informationsförmedlingsprojektet kan man utarbeta eller uppdatera förutredningar om tjänster på landsbygden, genomförbarhetsstudier och skydds-, skötsel- och användningsplaner för områden med viktiga naturvärden.
Teman för informationsförmedlingsprojekten kan vara:
- klimat- och miljöfrågor, såsom att stävja klimatförändringen och anpassa sig till den
- utnyttjande av digitaliseringen
- produktion och användning av förnybar energi samt möjligheter till energibesparing
- cirkulär ekonomi
- hållbar produktion och verksamhet
- EU:s kvalitetssystem
- vattenvård
- biologisk mångfald och genetisk mångfald
- nya lösningar och verksamhetsmodeller (t.ex. producentorganisationer).
Informationsförmedlingsprojektet ökar landsbygdsföretagarnas, -samfundens och odlarnas samt invånarnas medvetenhet och kunskaper om dessa teman. Då man förmedlar de nyaste forskningsrönen blir det möjligt ta i bruk innovationer och förbättra energieffektiviteten.
Informationsförmedlingsprojekten spelar också en mycket viktig roll för genomförandet av EU-kommissionens AKIS-helhet (Agricultural Knowledge and Innovation System).
Vad kan stödet användas till?
Stödet kan användas till bland annat:
- lönekostnader för arbetstagare
- resekostnader
- expertarvoden
- köpta tjänster
- små upphandlingar
- skäliga serveringskostnader
- kostnader i anslutning till internationellt samarbete
- byråkostnader
- hyror
- kostnader för projektets styrgrupp.
Vad kan stödet inte användas till?
- kostnader för sådana anskaffningar som gjorts av sökanden, av den som utövar beslutanderätt i den sökande sammanslutningen eller dennes familjemedlem eller av ett företag som sökanden eller dennes familjemedlem har bestämmande inflytande i, om det inte har begärts tillräckligt med anbud för anskaffningen från andra lämpliga aktörer
- räntor, provisioner och överlåtelseskatt eller andra kostnader för finansiering av en investering eller av någon annan åtgärd
- leasingkostnader, om den maskin eller anordning som avtalet gäller i enlighet med avtalsvillkoren övergår i sökandens ägo
- betalningsposter för maskiner och anordningar som skaffas på avbetalning, om äganderätten till den förvärvade egendomen inte övergår under den tid projektet genomförs
- kostnader i samband med investeringar i telekommunikationsnät som föranleds av utbyggnaden av den sista 100-meterssträckan av en anslutning ända fram till privata slutförbrukares bostadshus eller driftställen
- mervärdesskatt som inte kvarstår som en slutlig kostnad för sökanden, om sökanden inte lägger fram en utredning om att det för kostnaden inte är möjligt att få avdrag eller återbäring i mervärdesbeskattningen
- kostnader som inte kvarstår som slutlig utgift för sökanden på grund av återbetalning, gottgörelse eller någon annan motsvarande orsak
- kostnader som föranleds av annan regelbunden verksamhet som sökanden normalt bedriver eller därtill anknuten PR-verksamhet än projektets genomförande
- löner och arvoden till den del de överstiger beloppet av de löner och arvoden som allmänt betalas till den som utför motsvarande uppgifter
- andra kostnader för avlöning än lagstadgade kostnader eller kostnader som följer av kollektivavtal som är förpliktande för arbetsgivaren
- resekostnader till den del de överstiger det belopp som ersätts i enlighet med det statliga resereglemente som gäller vid tidpunkten för resan
- kostnader för avlöning av en arbetstagare som vid ansökan om stöd inte har varit ordinarie tjänsteinnehavare hos sökanden eller i ett sådant anställningsförhållande som gäller tills vidare, om arbetstagarens arbetsinsats inom projektet under den totala tid för projektets genomförande som godkänts i det ursprungliga stödbeslutet överskrider ett årsverke och tjänsten eller befattningen i fråga inte har utlysts offentligt
- resekostnader och sammanträdesarvoden för tjänstemän om uppgiften hör till tjänstemannens tjänsteutövning.
Vem kan få stödet?
En offentligrättslig eller privaträttslig sammanslutning, såsom en läroanstalt, organisation eller ett andelslag, kan få stöd för ett informationsförmedlingsprojekt.
Stödbelopp
Du kan få stöd för högst 100 procent av projektets godtagbara, skäliga kostnader.
Stödet betalas ut i efterhand, så du behöver egen finansiering för att inleda projektet.
Stödvillkor
Informationsförmedlingen ska främja innovationer, utarbetandet och uppdateringen av planer och utredningar samt informationsutbyte och informationsspridning. Informationsförmedlingen ska rikta sig till en bred målgrupp.
Du ska vid behov kunna bevisa att de som arbetar för projektet har en sådan utbildning eller ett sådant kunnande som behövs för att genomföra projektet.
Stöd beviljas inte företag i svårigheter. En förutsättning för beviljandet av stöd är att du har tillräckliga ekonomiska och funktionella förutsättningar att genomföra projektet.
Stöd kan inte fås för informationsförmedling som genomförs med andra fonders åtgärder. Stöd beviljas inte heller för fondkommunikation eller myndighetskommunikation.
När du får ett beslut om beviljande av stöd, läs noggrant igenom beslutet, eftersom det innehåller viktig information om villkoren för det stöd som beviljats dig.
Så här ansöker du om stöd
Bekanta dig med urvalskriterier. Leadergruppen har sina egna urvalskriterier. Om du söker stöd från en Leader-grupp, fråga din egen Leader-grupp om urvalskriterierna.
1. Kontakta först NTM-centralen eller Leader-gruppen och presentera din idé: Sök kontaktuppgifter här. NTM-centralens och Leader-gruppens experter ger råd om hur man ansöker om stöd.
- Innan du gör ansökan ska du diskutera med NTM-centralen eller Leader-gruppen om vilken åtgärd ditt projekt kan finansieras med.
- Diskutera också med NTM-centralen eller Leader-gruppen vilken kostnadsmodell som är lämpligast för ditt projekt. NTM-centralen fattar det slutliga beslutet om kostnadsmodellen. Du kan inte byta kostnadsmodell mitt i projektet. Mer information om kostnadsmodellerna
- Avtala om annan finansiering för projektet innan du gör ansökan och avsätt medel för självfinansieringsandelen. Reservera också tillräckligt med kompetenta personer för att genomföra projektet.
2. Gör din ansökan elektroniskt i Hyrrä-tjänsten.
- Projektets offentliga sammanfattning
- Presentation av sökande och projektets resurser
- Behovet av projektet, dess bakgrund, målgrupp, vilka som har nytta av det och genomförandeområde
- Projektets bredare referensram
- Projektets genomförande, tidtabell och risker
- Projektets mål, resultat, effekter samt uppföljning och rapportering
- Projektets kommunikation
- Fortsatt verksamhet och underhållsplan för stödobjektet
- Beaktande av miljö- och klimatkonsekvenser samt främjande av hållbar utveckling.
Endast i utbildnings- och informationsförmedlingsprojekt:
Beskriv personalens eller utbildningsgenomförarens färdigheter, yrkesskicklighet och kompetens i anslutning till projektets ämne. Beskriv dessutom den regelbundna utbildning som erbjuds personalen i anslutning till skötseln av projektets uppgifter.
Endast vid investeringar i utveckling av landsbygdens verksamhetsmiljö:
Berätta om marknaden, konkurrenssituationen och dina konkurrenter.
Tilläggsfråga till projekt som främjar uppnåendet av målen i vattenförvaltningsplanerna: Ange inom vilket område projektet främjar målen i vattenförvaltningsplanen.
​Stödansökan görs i det nya användargränssnittet
Systemet öppnas i det ursprungliga användargränssnittet. Gå till det förnyade användargränssnittet genom att klicka på knappen i mitten på sidans övre kant med texten ”Hyrrä förnyas. Gå till Hyrräs förnyade webbtjänst”.
Du är i det nya användargränssnittet när knappen uppe på sidan har texten ”Gå till Hyrräs ursprungliga webbtjänst”.
Kontrollera dina profiluppgifter
Uppe till höger på skärmen kan du se den organisation vars representant du är inloggad som.
Under Profil kan du lägga till och ändra bland annat dina egna och din organisations uppgifter. Du kan också ändra dessa uppgifter i ansökan.
Om du har loggat in utan FO-nummer ser du endast dina egna uppgifter.
Om du inte tidigare har loggat in i Hyrrä öppnas Profilen automatiskt för granskning. Fyll i ditt telefonnummer och din e-postadress i profiluppgifterna om de saknas. Du kan fylla i ansökan först när dessa uppgifter har angetts.
Systemets språk är automatiskt det språk som har antecknats i dina personuppgifter i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas register. Om du vill kan du byta språk under punkten för språkval.
Så här börjar du fylla i ansökan
Kontrollera att du befinner dig i det nya användargränssnittet. (Se punkten ”Stödansökan görs i det nya användargränssnittet”)
Välj Ny ansökan i menyraden och önskad stödansökan i rullgardinsmenyn som öppnas. Klicka på Bekräfta.
Den nya ansökan öppnas för ifyllande.
Så här fyller du i ansökan
Ansökan är indelad i avsnitt. Öppna ett avsnitt genom att klicka på Visa innehåll. När avsnittet är öppet står det istället Dölj innehåll på samma ställe. Fyll i eller redigera avsnittet med knappen Redigera.
De obligatoriska uppgifterna som ska kompletteras är märkta med en asterisk och en gul ruta med den obligatoriska informationen. Även under avsnittets namn finns i den gula rutan anmärkningen ”Den här delen har inte fyllts i alls, eller obligatoriska uppgifter i delen har inte fyllts i ännu” tills du har fyllt i alla obligatoriska uppgifter. Du kan underteckna och skicka in ansökan först när du har fyllt i alla obligatoriska fält.
Spara de uppgifter du fyllt i genom att klicka på Spara och stäng. Om du inte vill spara dina ändringar, klicka på Ångra. Systemet handleder dig i ifyllandet av ansökan.
Anvisningar för ifyllandet av varje avsnitt finns under avsnittets namn i vyn Redigera. Närmare anvisningar om hur du fyller i en enskild punkt får du genom att klicka på frågetecknet.
Kontrollera i ansökans övre kant Fylla i ansökan vilka obligatoriska fält du ännu inte har fyllt i. Knappen Skicka ansökan aktiveras först när du har fyllt i alla obligatoriska fält i ansökan och hänvisar dig till avsnitten Underskrift och Skickandet.
Klicka på knappen Jag försäkrar att de uppgifter jag lämnat är riktiga och klicka på knappen Underteckna. När den sista undertecknaren har undertecknat ansökan aktiveras knappen Skicka. Klicka på den. Du får ett meddelande om att sändningen lyckades.
Till sist ska du underteckna och skicka in ansökan.

Du hittar din ansökan och tillhörande dokument i avsnittet Mina projekt
I anvisningen beskrivs funktionen i det nya användargränssnittet. (Se punkten "Stödansökan görs i det nya användargränssnittet")
I avsnittet Mina projekt ser du dina ansökningar, halvfärdiga ansökningar, inkomna begäran om tilläggsuppgifter och erhållna stödbeslut.
I det nya användargränssnittet visas endast ansökningar som gjorts i det nya användargränssnittet och tillhörande dokument. Om du har gjort ansökningar i det gamla användargränssnittet ser du dem genom att klicka på knappen Gå till Hyrräs ursprungliga webbtjänst i övre hörnet. I det gamla användargränssnittet finns organisationens projekt på menyraden under Projekten.

Så här fortsätter du att fylla i en tidigare påbörjad ansökan
I anvisningen beskrivs funktionen i det nya användargränssnittet. (Se punkten "Stödansökan görs i det nya användargränssnittet")
När du öppnar en ny ansökan får du genast ett projektnummer och sparar den i avsnittet Mina projekt. Ansökans status är halvfärdig tills du har undertecknat och skickat den.
Du kan lämna ansökan på hälft och fortsätta fylla i den senare. När du fortsätter att fylla i ansökan, klicka på Mina projekt, välj projektet i fråga och välj Öppna ansökan.
Handläggaren av ansökan gör en begäran om komplettering ifall hen behöver preciseringar eller tillägg till ansökan. Svara på begäran om komplettering i ärendehanteringstjänsten Hyrrä. När du har kompletterat din ansökan ska du underteckna den och skicka in den på nytt för behandling.
Logga in
Logga in i e-tjänsten Hyrrä på adressen https://hyrra.ruokavirasto.fi. Anvisning för inloggning
Systemet öppnas i det ursprungliga användargränssnittet. Gå till det förnyade användargränssnittet genom att klicka på knappen i mitten på sidans övre kant med texten ”Hyrrä förnyas. Gå till Hyrräs förnyade webbtjänst”.
Du är i det nya användargränssnittet när knappen uppe på sidan har texten ”Gå till Hyrräs ursprungliga webbtjänst”.
Öppna menyn Egna projekt
Alla ansökningar från din organisation hittar du i menyraden under Egna projekt. Varje ansökan har en egen ruta där du ser en sammanställning av projektets uppgifter. Till vänster på sidan finns en sökfunktion med vilken du kan söka efter ett enskilt projekt eller avgränsa vyn. Om din organisations projekt inte ryms på en sida ser du antalet sidor längst ner på sidan och du kan byta sida.
I det nya gränssnittet visas endast ansökningar som har gjorts via det nya gränssnittet. Om det behövs åtgärder av den sökande för en stöd- eller utbetalningsansökan kommer det att finnas en röd triangel med ett utropstecken och texten Observera längst upp i rutan. Dessutom kommer det att stå Öppnad för komplettering för ansökningar som behöver ytterligare information.

Öppna projektets uppgifter
Klicka med musen på den ansökan som behöver tilläggsuppgifter. Projektets uppgifter öppnas i ansökningsmappvyn.
Ansökningsmappen består av två delar:
- Projektets stöd- och ändringsansökningar: ansökningar, ändringsansökningar och beslut som du skickat samt begäran om tilläggsuppgifter. Om du behöver göra ändringar i din ansökan eller skicka ytterligare information till handläggaren kan du göra det i det här avsnittet.
- Projektets betalningar: gör en ansökan om utbetalning i detta avsnitt.
Den ansökan som behöver tilläggsuppgifter är markerad med röd text Öppnad för komplettering. Den röda triangeln med ett utropstecken förtydligar detta ytterligare.
Komplettera din ansökan
Klicka på Visa innehåll uppe till höger i rutan. Du får fram knappen Öppna ansökan samt andra uppgifter om ansökan i fråga.
De begärda tilläggsuppgifterna och dess delar finns överst på ansökan:
- Handläggarens kompletteringar: Handläggaren kan på din begäran komplettera eller ändra ansökan om du har skickat en skriftlig begäran på annat sätt.
- Begäran om komplettering: Tidsfrist inom vilken du har tid att komplettera ansökan samt en lista över punkter som kräver komplettering. Klicka på de punkter som kräver komplettering och du går vidare till att komplettera uppgifterna.
- Meddelande till handläggaren: Om du vill kan du skicka ett meddelande till handläggaren.
- Tidigare begäran om komplettering: Tidigare gjorda begäranden om komplettering.
Du hittar också den punkt som kräver komplettering genom att bläddra i ansökan. Du kan avskilja den punkt som ska kontrolleras från den röda kanten samt via rubriken Kontrolldel.
Du kan redigera punkten via knappen Redigera (indikeras med en pil i figuren nedan).
Om du inte vill redigera eller komplettera punkten, klicka på Redigera under Ett meddelande till handläggaren om du inte vill ändra eller komplettera informationen i ansökan och motivera varför du inte gör redigeringen. Du kan också använda detta fält i samband med redigeringen om du vill meddela något om punkten till handläggaren. Använda detta fält bara om du inte vill redigera eller komplettera din ansökan.
När punkten har redigerats visas en gul ruta överst med texten: Kompletterad.
I samband med begäran om komplettering kan du också redigera andra punkter i ansökan. I sådana fall visas den gula rutan överst med texten: Redigerat.

Underteckna ansökan och skicka in begäran om komplettering
När du har tagit ställning till varje punkt i begäran om komplettering, underteckna ansökan och skicka in den för handläggning.
Välj Jag försäkrar att de uppgifter jag lämnat är riktiga och klicka på knappen Underteckna. När den sista undertecknaren har undertecknat ansökan aktiveras knappen Returnera begäran om komplettering. Klicka på den. Du får ett meddelande om att returneringen lyckades.
3. Du kan börja genomföra projektet när du har skickat in din ansökan. Finansieringen av ditt projekt bekräftas dock först när du får beslutet – tills dess genomför du projektet på egen risk.
När du har skickat in din ansökan
Val av projekt som ska finansieras
NTM-centralerna och Leader-grupperna väljer de projekt som ska finansieras per urvalsperiod. Utöver fortlöpande ansökningar om stöd kan man ordna separata ansökningar enligt tema. Riksomfattande projekt kan också sökas endast i separata ansökningar.
År 2023 inleds stödansökningarna stegvis enligt den tidtabell som Livsmedelsverket meddelat. År 2023 avslutas den första urvalsperioden 18.9.2023. År 2023 är den andra urvalsperioden startar 19.9 och avslutas 31.10.2023.
Ansökan till perioden avslutas alltid kl. 23.59 på periodens sista dag, oberoende av om det är fråga om en vardag, helgdag eller ett veckoslut.
NTM-centralernas urvalsperioder 2024:
- 1.11.2023–31.1.2024
- 1.2–30.4.2024
- 1.5–30.9.2024.
Leadergruppen har sina egna stödperioder. Om du söker stöd från en Leader-grupp, fråga din egen Leader-grupp om stödperioderna.
NTM-centralerna och Leader-grupperna tillämpar urvalskriterier när de väljer vilka projekt de ska finansiera. De projekt som bäst uppfyller urvalskriterierna väljs ut för finansiering. Urvalskriterierna säkerställer att de sökande behandlas jämlikt.
Inledande av projekt
Du kan börja genomföra projektet när du har skickat in din ansökan. Du genomför projektet på egen risk tills du får finansieringsbeslutet.
Vid behov kan du kontakta NTM-centralen eller Leadergruppen redan innan din ansökan har tagits upp till behandling. När din ansökan har tagits upp till myndighetsbehandling får du ett meddelande om detta till den e-postadress du uppgett. I ärenden som gäller behandling och komplettering av ansökan kan du då kontakta den som behandlar ansökan. Behandlarens kontaktuppgifter finns i meddelandet om att ärendet har tagits upp till behandling.
NTM-centralen eller Leader-gruppen kan i början av projektet bjuda in en representant för projektet till ett inledande möte där man går igenom villkoren och anvisningarna för finansieringen.
Tillsätt vid behov en styrgrupp för projektet. För riksomfattande och interregionala projekt är styrgruppen obligatorisk. Dessutom är en styrgrupp obligatorisk för ett omfattande projekt med godkända kostnader på minst 300 000 euro och som beviljas stöd till 100 procent.
En styrgrupp kan tillsättas också för andra projekt om
- de godtagbara kostnaderna för projektet är minst 50 000 euro
- projektet har omfattande konsekvenser för företagsverksamheten, verksamhetsförutsättningarna för regionens företagare eller den regionala välfärden.
Av vägande skäl kan en styrgrupp även tillsättas för andra typer av projekt.
Styrgruppen övervakar hur projektet framskrider och hur målen uppnås. För protokoll över styrgruppens möten.
Endast en person som ger sitt skriftliga samtycke till det kan utses till styrgruppen. I styrgruppen ingår alltid en representant för finansiären, dvs. NTM-centralen, och i projekt som finansieras av Leader-gruppen dessutom en representant för Leader-gruppen.
Genomförandet av projektet
Anvisningar för projektaktörer
Ändringar i genomförandet av projektet
Om det kommer att ske ändringar i projektet ska du diskutera dem med NTM-centralen eller Leader-gruppen.
Gör en ändringsansökan om ändringen är betydande. När du har skickat in din ändringsansökan kan det uppstå kostnader för ändringen på din egen risk. Först efter att du fått ändringsbeslutet kan du vara säker på att kostnaderna enligt ändringen är stödberättigande.
Kommunikation
Finansiären förutsätter att du berättar om det stöd du fått enligt villkoren i stödbeslutet och kommunikationsanvisningen, till exempel på projektets eventuella webbplats, i sociala medier och i annat kommunikationsmaterial. Det viktigaste är att EU:s roll som finansiär framgår.
För varje utvecklingsprojekt skapas automatiskt ett eget projektkort i landsbygdsnätverkets projektregister. Projektkortet innehåller uppgifter som grundar sig på de offentliga uppgifter som matats in i Hyrrä och som projektets kontaktperson kan du redigera dessa. Projektkortet kan också fungera som projektets webbsida. Tilläggsuppgifter
Behöver du hjälp?
NTM-centralens och Leader-gruppens experter ger råd om hur man ansöker om stöd.