Revisioner av tillsynen över livsmedelskedjan

Med revisioner av tillsynen över livsmedelskedjan avses oberoende granskning av verksamheten inom myndighetstillsynen över den finländska livsmedelskedjan. Med revisioner säkerställs att den officiella tillsynen och resultaten av den överensstämmer med de planerade arrangemangen, att de är effektiva och lämpliga med tanke på uppnåendet av målen. 

Revisionerna av tillsynen över livsmedelskedjan inriktas på myndighetstillsynen över livsmedlen, djurens hälsa och välfärd och växtproduktionen. Livsmedelsverket svarar för revisionerna och de utsträcker sig till hela tillsynskedjan, till exempel till den tillsyn som NTM-centralerna och kommunerna arrangerar.

Syftet med revisionerna är en kontinuerlig förbättring av den officiella tillsynen. Myndigheten kan förbättra sin verksamhet utifrån de observationer som gjorts vid auditeringen Revisionerna stöder ledningen av verksamheten.

EU-medlemsstaternas skyldighet att arrangera revisioner av myndighetstillsynen regleras i EU-lagstiftningen av den s.k. kontrollförordningen (EU) N:o 2017/625). Hur revisionssystemet byggs upp och hur revisionerna utförs regleras också av kommissionens vägledning (Kommissionens tillkännagivande 2021/C 66/02) och anvisningar från medlemsländernas samarbetsrevisionsgrupp.

Livsmedelsverkets kedjeauditeringssystem beskrivs i anvisningen ”Livsmedelstillsynskedjans auditeringssystem” (pdf på finska)

Riskbaserat revisionsprogram för kedjerevisioner 2023–2027

Flerårigt riskbaserat revisionsprogram för 2023–2027 (pdf på finska)

Revisionsprogrammet har utarbetats enligt Livsmedelsverkets anvisning Livsmedelstillsynskedjans auditeringssystem (kapitel 6).  

Kedjerevisionerna genomförs enligt programmet. Ändringar i programmet kan orsakas till exempel av externa revisioner eller ändringar i övervakningssystemets verksamhetsmiljö. Bristen på resurser kan begränsa antalet revisioner som genomförs.  

Genomförande av auditeringar

Processen för utredning av matförgiftningar och matförgiftningsepidemier, kedjerevisionen 2025

Målet med kedjerevisionen av matförgiftningsprocessen var att bedöma tillsynsprocessens överensstämmelse med kraven, effekt och ändamålsenlighet. Särskilt granskades fördelningen av uppgifter och ansvar samt hur modellen för kontinuerlig förbättring genomförs. Revisionen riktades mot verksamheten hos Livsmedelsverket och lokala tillsynsenheter inom miljö- och hälsoskyddet.

Vid revisionen observerades sju goda praxis och en avvikelse från revisionskriterierna.

Livsmedelsverket genomför revisioner i hela kedjan för myndighetstillsyn, s.k. kedjerevisioner. Syftet med revisionerna är att förbättra myndighetstillsynen.

Målet med kedjerevisionen av processen för utredning av matförgiftningar och matförgiftningsepidemier (matförgiftningsprocessen) var att bedöma tillsynsprocessens överensstämmelse med kraven, effekt och ändamålsenlighet. Särskilt granskades fördelningen av uppgifter och ansvar samt hur modellen för kontinuerlig förbättring genomförs.

Revisionen genomfördes 8.4.2025–4.6.2025. Revisionen riktades mot verksamheten hos Livsmedelsverket och lokala tillsynsenheter inom miljö- och hälsoskyddet i samband med utredningar av livsmedelsburna matförgiftningar och matförgiftningsepidemier. I processens verksamhetsmiljö pågick aktuella förändringar; välfärdsområdenas verksamhet inom hälso- och sjukvården inleddes, statens regionförvaltning reformerades och ändringar planerades i de författningar som styr zoonossamarbetet.

Att utreda matförgiftningar och matförgiftningsepidemier innebär hantering av akuta kriser och problemlösning som prioriteras i tillsynskedjan, ibland på bekostnad av andra planerade tillsynsuppgifter. En tydlig och fungerande arbetsfördelning samt ett gott samarbete mellan Livsmedelsverket, lokala tillsynsmyndigheter och välfärdsområdenas personal främjar att utredningarna lyckas.

Det vore ändamålsenligt att i tillsynsenheterna kartlägga riskfaktorer för matförgiftningsepidemier kopplade till stora mängder resenärer och stora publikevenemang, liksom metoder för att hantera dessa.

De experter och inspektörer som deltog i utredningarna om matförgiftning var erfarna och kompetenta.

Kompetensen i utredningarna om matförgiftning och enhetligheten i verksamheten säkerställs och förbättras i tillsynsenheterna genom kunskapsdelning mellan inspektörerna samt genom att upprätthålla introduktion och kontinuerligt lärande. Tillräckliga resurser bör avsättas för att regelbundet genomföra den nationella så kallade epidemiutredningskursen.

Vid de lokala tillsynsenheterna har god praxis utvecklats för upprätthållande, utvärdering och utveckling av kvaliteten i arbetet med att utreda matförgiftningsepidemier. Upprätthållandet av hög kvalitet och effekt i matförgiftningsprocessen försvagas av avsaknaden av systematisk utvärdering av hela processen och av svag ledning av utvecklingsarbetet. Matförgiftningsprocessens effekt kunde stärkas med gemensamma mål för hela tillsynskedjan.

Utredningar av matförgiftningar har under årens lopp gett omfattande, mångsidig och ingående information om förekomst och orsaker till matförgiftningsepidemier. Informationen analyseras och publiceras nationellt på olika sätt. Utnyttjandet av den kunskap som fås genom utredningar av matförgiftningsepidemier för att hantera livsmedelssäkerhetsrisker visade sig vara förhållandevis ringa. Dialogen och samarbetet mellan kunskapsproducenter och kunskapsanvändare bör förbättras för att öka processens effekt.

Man bör tillgodose tillräckliga resurser och hög sakkunskap i matförgiftningsprocessen när förändringar i organiseringen genomförs.

Vid revisionen observerades sju goda praxis. Vid revisionen observerades en avvikelse från revisionskriterierna.

 

Utredning av matförgiftningar och matförgiftningsepidemier -- KEDJEREVISION 1061/00.03.01.01/2025

Åtgärdsplan utarbetad av sektionen för livsmedelsmikrobiologi för att korrigera den avvikelse som observerats i kedjerevisionen

Avvikelse:

Effektivare utnyttjande av insamlad information och användning av VATI vid Livsmedelsverket har i VASU-synen fastställts som en åtgärd för livsmedelssäkerheten år 2024. VATI-uppgifter samlas inte in eller granskas i datainsamlingen inom processen för utredning av matförgiftningar och matförgiftningsepidemier. (Avdelningen för livsmedelssäkerhet VASU-syn 8.5.2024)

Verksamhetsplan

Verksamhetsplan i Livsmedelsverkets IMS-system: ”Utnyttjande av VATI-uppgifter i processen för utredning av matförgiftning, REP-91-987”

  1. Granskning av anmälningar om epidemiutredning och Vati-registreringar
    •  För närvarande instrueras man i utredningsrapporterna att anteckna resultaten av inspektionsbesök samt eventuella fel som observerats i hanteringen av det misstänkta förmedlande livsmedlet.
    •  Sektionen för livsmedelsmikrobiologi (ELMA) granskar ett urval av utredningsanmälningar och, i samband med epidemiutredningar, en eventuell inspektionsberättelse eller annan händelse som registrerats i Vati, för att bedöma om de ändamålsenliga uppgifterna från Vati-registreringarna har sammanställts i utredningsanmälningarna.
    • Dessutom bedömer man utifrån inspektionsberättelserna eller andra händelser som registrerats i Vati, om inspektionen har genomförts och avvikelserna har hanterats på ett sätt som är väsentligt för utredningen av matförgiftning och i enlighet med gällande tillsynsanvisningar.
    • Utifrån resultaten ges vid behov vägledning om hur tillsynsobjektet ska inspekteras, hur man reagerar på avvikelser och hur en anmälan om epidemiutredning ska utarbetas, det vill säga i frågor som är väsentliga för utredningar om matförgiftning.
    • Granskningen av anmälningar om epidemiutredning och Vati-registreringarna genomförs senast vid utgången av 2026.
  2. Utredning av hur det riksomfattande utnyttjandet av anmälningar om insjuknande och misstänkta skadeverkningar (SaHa-anmälan) kan effektiviseras
    • I ELMA-sektionen granskas den information som fås från SaHa-anmälningarna, till exempel antalet anmälningar.
    • Behovet av att utveckla SaHa-rapporterna granskas och vid behov lämnas ett förslag till utveckling av rapporterna.
    • Utifrån granskningens resultat tas vid behov fram en handlingsplan för regelbunden uppföljning av uppgifterna i SaHa-anmälningarna.
    • Tidtabell för genomförandet: före utgången av 2026.
  3. Genomförandet av åtgärderna 1 och 2 verifieras senast den 28 februari 2027.

Tillsyn av sammansättningen hos livsmedel, medel som förbättrar livsmedel, -kedjerevision 2024

Målet med revisionen var att bedöma omfattningen av tillsynen över livsmedlens sammansättning och de faktorer som påverkar den samt anvisningarna för tillsynen över livsmedlens sammansättning. På grund av regionförvaltningsreformens framskridande riktades revisionen till Livsmedelsverkets och regionförvaltningsmyndigheternas styrningen av tillsynen.

Vid revisionen observerades tre exempel på god praxis och två avvikelser från kriterierna för revisionen.

Revisionen övervakning av identifiering och registrering av djur år 2023

Syftet med kedjerevisionen Övervakning av identifiering och registrering av djur var att bedöma övervakningen av identifiering och registrering av nötkreatur. Vid revisionen utvärderades delvis hela övervakningssystemets funktion. Revisionen riktade sig bl.a. till organisering av övervakningen och uppställande av mål, hantering av ändringar, säkerställande av övervakningens effektivitet och enhetlighet samt rapportering om övervakningen. I revisionen observerades sex god praxis och tre avvikelser från revisionskriterierna.  

Revision av övervakningen av växtpassystemet 2022

Växtskyddsförfattningarna och växtskyddskontrollen har ändrats på grund av den omfattande totalreformen av EU:s lagstiftning om växtskydd.  I revisionen bedömdes det nationella verkställandet av lagstiftningsändringarna och hanteringen av förändringarna samt bedömdes ökningen av aktörernas ansvar och kompetens inom växtskyddskontroll. Revisionen gällde i synnerhet verkställandet av växtpassystemet. I övervakningen konstaterades fem god praxis och fyra avvikelser i enlighet med kraven i lagstiftningen.

Tillsyn över riskhantering av listeria i fiskanläggningar, auditering 2021

Genom tillsynen säkerställer myndigheterna till exempel att aktörerna inom livsmedelsbranschen hanterar den livsmedelssäkerhetsrisk som listeriabakterien orsakar. Auditeringen gällde tillsynen över godkända fiskeriföretag. Vid auditeringen bedömdes särskilt hur målen för tillsynen uppnåtts, hur riskbaserat och enhetligt de har säkerställts samt hur myndigheternas personalresurser, behörighet och kompetens har säkerställts. I tillsynsverksamheten observerades sju exempel på tillämplig god praxis och fem avvikelser från kraven i lagstiftningen.

Tillsyn över riskhantering av listeria, sammanfattning av auditeringsrapporten (pdf)

Tillsynsmyndigheterna presenterar i sin handlingsplan vilka åtgärder de ska vidta för att korrigera och förebygga observerade avvikelser.

Sammanfattning av verksamhetsplanen för tillsyn över riskhantering av listeria (pdf)

Revision av tillsynen över ekologisk produktion 2020

Revisionen av tillsynen över ekologisk produktion hade som mål att utvärdera tillsynens koordination, riskbasering och säkerställande av enhetligheten. Revisionen inriktades särskilt på tillsynen över ekologisk växt- och djurproduktion.

Tillsynsmyndigheterna fick sex rekommendationer för att förbättra tillsynens överensstämmelse med kraven och effektivitet. Tillsynsmyndigheterna redogör i sin verksamhetsplan för de åtgärder de kommer att vidta för att korrigera och förhindra avvikelser och rekommendationer.

Sammanfattning av revisionsrapport av tillsynen över ekologisk produktion pdf

Sammanfattning av verksamhetsplanen för tillsynen över ekologisk produktion pdf

 

Sidan har senast uppdaterats 4.11.2025