Selvitys private label -tuotteiden kauppatavoista ja käytännöistä
3.11.2025
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto toteutti keväällä 2025 kyselyn, jolla kartoitettiin kaupan omiin merkkeihin (private label, PL) liittyviä käytäntöjä sekä suomalaisyritysten kokemuksia niiden valmistuksesta. Kyselyyn vastasi 32 liha-, meijeri- ja juoma-alan toimijaa.
Tulosten mukaan private label -tuotteiden valmistus tukee tuotannon tehokkuutta ja kapasiteetin käyttöä, mutta siihen liittyy myös haasteita, kuten alhaiset katteet, kustannuspaineet sekä epäreiluiksi koetut kilpailutus- ja neuvottelukäytännöt. Yritykset toivoivat markkinoille enemmän läpinäkyvyyttä, tasapuolisempaa riskienjakoa ja vahvempaa viranomaisroolia reilun yhteistyön tukemisessa.
Raportti ja tulosten tiivistelmä on julkaistu alla. Niitä hyödynnetään elintarvikemarkkinavaltuutetun työssä markkinoiden reilun ja ennakoitavan toiminnan edistämiseksi.