Selvitys private label -tuotteiden kauppatavoista ja käytännöistä

3.11.2025

Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto toteutti keväällä 2025 kyselyn, jolla kartoitettiin kaupan omiin merkkeihin (private label, PL) liittyviä käytäntöjä sekä suomalaisyritysten kokemuksia niiden valmistuksesta. Kyselyyn vastasi 32 liha-, meijeri- ja juoma-alan toimijaa.

Tulosten mukaan private label -tuotteiden valmistus tukee tuotannon tehokkuutta ja kapasiteetin käyttöä, mutta siihen liittyy myös haasteita, kuten alhaiset katteet, kustannuspaineet sekä epäreiluiksi koetut kilpailutus- ja neuvottelukäytännöt. Yritykset toivoivat markkinoille enemmän läpinäkyvyyttä, tasapuolisempaa riskienjakoa ja vahvempaa viranomaisroolia reilun yhteistyön tukemisessa.

Raportti ja tulosten tiivistelmä on julkaistu alla. Niitä hyödynnetään elintarvikemarkkinavaltuutetun työssä markkinoiden reilun ja ennakoitavan toiminnan edistämiseksi.

Kyselyn tulosraportti (PDF)

Kyselyn tiivistelmä (PDF)