Internationella havstransporter av lättfördärvliga livsmedel ska genomföras i temperaturisolerade fartygscontainrar eller med ATP-klassificerade landtransportmedel då havstransporten är högst 150 kilometer lång. Om fartygscontainern eller landtransportmedlet efter havsresan transporteras som landsvägs- eller järnvägstransport över en statsgräns, ska transportmedlet vara ATP-klassificerat. Om landtransporten endast sker i mottagarlandet utan att statsgränser korsas och havresan därförinnan var högst 150 kilometer lång, tillämpas inte ATP-överenskommelsen på transporten då det gäller lättfördärvliga livsmedel.
Vid transporten ska temperaturkravens samt registreringsutrustningens överensstämmelse med kraven beaktas. Då det gäller djupfrysta livsmedel har kraven fastställts i kommissionens förordning (EG) nr 37/2005. Då det gäller djupfrysta livsmedel ska utrustningen stämma överens med standarderna EN 12830 och EN 13485. Samma kvalitetskrav har även införts i ATP-överenskommelsen bilaga 2 tillägg 1.
Då det gäller lättfördärvliga livsmedel som ska transporteras i ett nedkylt förvaringsutrymme har inga krav på utrustningen fastställts, men transporttemperaturerna ska stämma överens med bestämmelserna och de ska även registreras tillräckligt ofta. Vad gäller kraven på utrustning rekommenderas att de uppfyller kvalitetskraven i enlighet med standarden EN 12830 och vid behov EN 13485, eftersom elektromagnetisk avskärmning av temperaturuppföljnings- och registreringsapparater i allmänhet inte har genomförts på utrustning som inte uppfyller de ovannämnda standarderna.
Vid havstransporter ska man beakta att elström i allmänhet inte är tillgänglig då fartyget lastas, och därför ska temperaturen i transportutrymmet vara tillräckligt mycket lägre än temperaturkravet, så att livsmedlens temperatur stämmer överens med kraven under lastningen och lossningen. Temperaturen kan under lastningen och lossningen stiga med ca 5 grader, beroende på transportmedlets kvalitet och dörrlisternas skick.
Under havsresan kontrollerar personalen temperaturen i lastutrymmena och noterar uppgifterna på en uppföljningsblankett. Om nedkylningsutrustningen går sönder under havsresan, reparerar båtens personal inte utrustningen, utan underrättar omedelbart föraren eller speditionsfirman om saken.
Vid havstransporter bör temperaturisolerade fartygscontainrar som har tillverkats i enlighet med standarden ISO 1496-2 eller ATP-klassificerade transportmedel användas. I fartygscontrainrar som har tillverkats i enlighet med den ovannämnda standarden eller ATP-klassificerade transportmedel säkerställer de särskilda egenskaperna att lastutrymmets temperatur inte stiger trots att utrustningen skulle gå sönder under havsresan.