13.4.2023

Ändringarna i livsmedelsmarknadslagen träder i kraft 1.5.2023. En av de viktigaste föändringarna för aktörerna inom branschen är de kortare betalningstiderna. Den nya bestämmelsen om betalningstid kan kräva ändringar i befintliga rutiner och avtal.  Ändringen kommer dock inte retroaktivt att påverka redan ingångna avtal.

Enligt livsmedelsmarknadslagen kommer betalningstiden för jordbruksprodukter och livsmedel framöver att begränsas till högst 14 dagar. Det går dock att avtala om undantag från detta. För det första kan parterna i ett avtal separat komma överens om en längre betalningstid på upp till 30 dagar om de produkter som handlas inte är färskvaror. Dessutom kan man på leverantörens initiativ komma överens om en betalningstid på upp till 30 dagar för livsmedel och jordbruksprodukter som är färskvaror och upp till 60 dagar för andra produkter. Enligt lagen måste längre betalningstider avtalas på ett klart och tydligt sätt.

"I praktiska avtalssituationer måste det gå att påvisa att en längre betalningstid används på initiativ av den svagare parten. Exempelvis kan ett ensidigt meddelande från köparen om de betalningstider som ska följas eller påtryckningar på leverantören för att denne ska acceptera längre betalningstider inte betraktas som leverantörens initiativ. Det är tydligast för alla parter att leverantörens initiativ skrivs in i avtalet", preciserar livsmedelsmarknadsombudsman Olli Wikberg.

I offentligheten har det antytts att om leverantörerna vill införa nya kortare betalningstider som föreskrivs i lagen, kommer detta att påverka de priser leverantörerna får för sina produkter. I praktiken har leverantörerna erbjudits två alternativ: antingen gå med på längre betalningstider eller nöja sig med lägre priser.

"Tanken att kortare betalningstider till följd av lagändringen skulle sänka de priser som betalas till leverantörerna låter suspekt. Dessutom är det tveksamt huruvida de längre betalningstiderna införs på leverantörens initiativ så som lagen kräver, om köparen först ställer villkor för övergången till lagstadgade betalningstider. Även om lagens bokstav följs i detta fall, så hur är det med lagens anda? Lagens syfte är ju att skydda den svagare parten. Vi måste också granska om förfarandet är förenligt med god affärssed och rättvist, säger Wikberg.

Livsmedelsmarknadsombudsmannen följer aktivt med situationen. Ombudsmannen kommer att uppdatera sin anvisning om betalningstider inom kort. Branschaktörerna uppmanas att kontakta ombudsmannens byrå med låg tröskel om de stöter på tvivelaktiga förfaranden som rör betalningstider.

 

Ytterligare information:
Livsmedelsmarknadsombudsman
Olli Wikberg
029 520 4043
etmv(at)etmv.fi