Meddelande: Ökade befogenheter för livsmedelsmarknadsombudsmannen

2.5.2023

Ändringarna i livsmedelsmarknadslagen trädde i kraft den 1 maj 2023. I den reviderade lagen har livsmedelsmarknadsombudsmannens uppgifter utökats och preciserats. Förtydligandet av definitionen av en myndighet klarlägger vilka aktörer som omfattas av tillämpningsområdet för lagen. Andra viktiga ändringar gäller villkoren för returnering och betalningstiderna.

Livsmedelsmarknadsombudsmannen har redan tidigare kunnat bistå parterna i förhandlingar och strävan till uppgörelse i godo i misstänkta fall av lagöverträdelser. I framtiden kommer ombudsmannen också att kunna bistå i en situation där det skulle medföra oskäliga följder för leverantören att följa avtalet. Ombudsmannen kan alltså bistå parterna till exempel när de inte kan påverka frågor som gör avtalet oskäligt. I praktiken kan ombudsmannen till exempel bistå vid förhandlingar där avtalet mellan parterna är långvarigt och tidsbegränsat.

"Vi är nöjda med att ändringen ökar ombudsmannens förhandlingsbefogenheter och möjligheterna att eftersträva en uppgörelse i godo. I framtiden kommer vi att se vad det i praktiken innebär att bistå vid förhandlingar och i vilka situationer stöd överhuvudtaget behövs", säger livsmedelsmarknadsombudsman Olli Wikberg.

I och med lagändringen har ombudsmannens uppgifter också utvidgats till att omfatta marknadsövervakning. Dessutom är ombudsmannen nu skyldig att på eget initiativ ta upp övervakningsfrågor till behandling, medan detta tidigare endast var en rättighet.

"Naturligtvis har vi redan tidigare aktivt övervakat marknaden, men nu har denna övervakning också skrivits in i lagen. Detta förtydligar ombudsmannens uppgifter. I och med ändringarna i livsmedelsmarknadslagen måste vi överväga om det framöver behövs kompetens av helt ny typ vid livsmedelsmarknadsombudsmannens byrå. I vilket fall som helst kommer de utökade befogenheterna att kräva mer resurser för livsmedelsmyndighetens byrå", fortsätter Wikberg.

Ändringar gjordes också i villkoren för returnering. Köparna kommer inte längre att få återlämna osålda jordbruksprodukter eller livsmedel till leverantören utan att betala för dem eller för att de förstörs. Det kommer dock att vara möjligt att på leverantörens initiativ returnera produkter som inte tidigare har ingått i leverantörens sortiment. Sådana produkter kan till exempel vara nyheter och säsongprodukter. Returnering av produkter måste klart och tydligt avtalas om i leveransavtalet. Ett sådant avtal får vara i kraft i högst tre månader.

I framtiden är den maximala betalningstiden för jordbruksprodukter och livsmedel 14 dagar. På leverantörens initiativ kan man dock komma överens om undantag från detta. Längre betalningstider måste avtalas om på ett klart och tydligt sätt i leveransavtalet.

Ytterligare upplysningar:
Livsmedelsmarknadsombudsman
Olli Wikberg
029 520 4043
etmv(at)etmv.fi


Läs vårt tidigare besked om lagreformens ändring av betalningstiden här.