Käyttökatko Ruokaviraston asiointi- ja viranomaispalveluissa 10.–14.11.2023

27. lokakuuta 2023

Päivitetty 15.11.2023: Huoltokatko on päättynyt ja asiointipalvelut ovat käytettävissä. Palveluissa voi esiintyä lyhyitä katkoja vielä muutaman päivän ajan huoltokatkon jälkeen.

Läs meddelande på svenska

Information in English

Ruokaviraston asiointi- ja viranomaispalveluissa on tietojärjestelmien huollosta johtuva käyttökatko perjantaista 10.11. alkaen. Asiointipalvelut ovat käytettävissä katkon jälkeen keskiviikosta 15.11. alkaen. Palveluissa voi esiintyä lyhyitä katkoja vielä muutaman päivän ajan huoltokatkon jälkeen.

Viranomaissovellusten lisäksi käyttökatko estää pääsyn seuraaviin asiointipalveluihin:

  • Avoin tieto
  • eCert
  • Eläinlääkärirekisteri
  • Eläintenpitäjärekisterin asiointipalvelu
  • Eläinrekisteri (nauta-, lammas-, vuohi- ja sikarekisteri). Myös puhelinasiakaspalvelu on katkon aikana suljettu.
  • Hyrrä
  • Ilppa
  • Koirarekisteri
  • Lupanet
  • Maitorekisteri
  • Nekka
  • Oivahymy (hakutoiminto)
  • Touko
  • Tuonti- ja vientitodistusten hakupalvelu
  • Vetportti
  • Vipu
  • Vipu-mobiili (mobiilisovellus)

Käyttökatko koskee lisäksi sellaisia maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan asiointi- ja viranomaispalveluja, jotka Ruokavirasto tuottaa, kuten esimerkiksi:

  • eLogbook
  • Kaju
  • Kalastuskiintiötilanne
  • Kalastusrajoitus.fi
  • Kananmunien tuotantomäärien ja tuottajahintojen tilastokysely (Kamu)
  • LIS-asiointipalvelu
  • Metsänhoito- ja metsänparannustöiden kysely
  • Miitti
  • Pesä
  • Puun markkinahakkuut (Hakkuut)
  • Puupelletit-kysely
  • Puutarhatilastokysely (Pure)
  • Riistavahingot.fi
  • Ruokaperunan tuottajahintojen tilastokysely (Ruhi)
  • Ruokaperunan varastotilakysely (Ruva)
  • Sähi
  • Vaka
  • Viljan yrityskyselyt (Viljo)

Pahoittelemme laajasta katkosta aiheutuvaa haittaa.

Puutarhatuotteiden varastointituki haetaan Vipu-palvelussa 1.–9.11. ja lomakkeella 1.–16.11.

Ennakkotiedosta poiketen puutarhatuotteiden varastointituen haku verkkoasiointipalvelu Vipussa on avoinna 1.–9.11.2023 klo 23.59 asti. Tämän jälkeen Ruokaviraston asiointipalveluissa alkaa huoltokatko. Huoltokatkon vuoksi tuen haku on poikkeuksellisesti mahdollista myös lomakkeella (lomake 228).

Ruokavirasto suosittelee hakemaan tuen Vipu-palvelussa ennen huoltokatkon alkamista eli viimeistään 9.11.

Jos haet tukea lomakkeella, se on saatavilla Ruokavirasto.fi-verkkosivustolla 1.11. alkaen. Voit pyytää lomakkeen myös ELY-keskuksesta. Huomaa, että hakulomakkeen pitää olla toimivaltaisessa ELY-keskuksessa viimeistään 16.11. Postita hakemuksesi ajoissa postin kuljetusajat huomioiden. Lomakkeen voi toimittaa myös sähköpostilla. Toimivaltainen ELY-keskus määräytyy maatilasi sijainnin mukaan seuraavasti:

  • Uusimaa, Varsinais-Suomi, Satakunta, Kaakkois-Suomi, Pirkanmaa, Häme ja Etelä-Savo: Varsinais-Suomen ELY-keskus
  • Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Kainuu ja Lappi: Pohjanmaan ELY-keskus
  • Ahvenanmaa: Ahvenanmaan valtionvirasto

Lisätietoa: Puutarhatuotteiden varastointituki

Tee eläinrekisteri-ilmoitukset ja tilaa korvamerkit hyvissä ajoin

Tee kaikki mahdolliset ilmoitukset ja korvamerkkien tilaukset ennen käyttökatkoa. Näin kannattaa toimia, vaikka ilmoitusaikaa olisi vielä jäljellä. Sika-, hirvi- ja kamelieläinten tunnistintilauksia voi tehdä normaalisti myös katkon aikana.

Jos ilmoituksen tai korvamerkin tilauksen määräaika osuu käyttökatkon ajalle, voit tehdä tilauksen tai ilmoituksen lomakkeella. Lähetä lomake sähköpostilla tai postitse Ruokaviraston eläinrekisterien asiakaspalveluun. Jos lähetät lomakkeen postitse, sen pitää olla asiakaspalvelussa määräaikana.

Saapumispäivämäärä leimataan lomakkeeseen ja lomake tallennetaan asiakaspalveluun tulleella saapumispäivämäärällä. Huomioi, että tietojen näkymiseen rekisterissä voi mennä aikaa postin kulun ja tietojen tallennuksen vuoksi.

Lue lisää eläinrekistereiden toimintaohjeista katkon varalle.

Huolehdi kiireelliset pitopaikka- ja eläintenpitoilmoitukset kuntoon ennen katkoa

Tee ennen käyttökatkoa kiireelliset pitopaikka-, eläintenpito- ja haaskapaikkailmoitukset ja muutokset ilmoituksiin. Jos ilmoitus tai muutos ei ole kiireellinen, voit tehdä sen myös katkon jälkeen.

Takautuvissa ilmoituksissa ota yhteyttä kuntasi maaseutuelinkeinoviranomaiseen.

Lue lisää eläinrekistereiden toimintaohjeista katkon varalle.

Vientiin tarvittavat eläinterveystodistukset

Vientitodistuksia ei voi laatia ja myöntää eCert-järjestelmässä käyttökatkon aikana. Viejien ja valvojien on hyvä huomioida tämä vientiä suunnitellessaan.

Myöskään viejärekisteriin ei voi ilmoittautua katkon aikana.