Livsmedelsverket för statistik över återkallade livsmedel. År 2024 började det totala antalet återkallelser av livsmedel öka på nytt. Antalet fall som räknades som återkallelser var 305, vilket är 55 fall fler än året innan. Det är svårt att lyfta fram särdrag från granskningsåret. Återkallelserna låg fördelade på ungefär normal frekvens i olika orsaksklasser och inget enskilt fel eller någon enskild produktgrupp framträdde på ett exceptionellt sätt i granskningen.
Siffrorna för olika år är inte helt jämförbara på grund av små variationer i registreringssättet, men de är fortfarande användbara för att ge information om utvecklingstrenden på lång sikt. Bild 1 visar antalet återkallelser av livsmedel under perioden 2015–2024.
Bild 1. Antalet återkallelser av livsmedel 2015–2024
Vad är en återkallelse?
Livsmedelsföretagaren måste återkalla livsmedel från marknaden som kan utgöra en risk för konsumentens hälsa eller vars påskrifter allvarligt kan vilseleda konsumenten. Återkallelseåtgärder vidtas redan då ett livsmedel som strider mot bestämmelserna har lämnat tillverkarens eller marknadsförarens kontroll och ska levereras till nästa aktör i kedjan, och man strävar efter att stoppa dess fortsatta resa till konsumenter eller till industrin som råvara. Ibland kan hela det parti som är föremål för åtgärderna ännu vara i mellanhändernas lager på grund av snabb respons, men i vissa fall har produkten redan sålts till konsumenter innan åtgärder vidtagits. Den aktör som ansvarar för produkten kan, beroende på hur allvarligt produktfelet är, vara skyldig att varna konsumenterna om produktens hälsorisk.
Ett fungerande och effektivt system
Det finns ingen anledning att utifrån antalet återkallelser dra direkta slutsatser om antalet fall där konsumenternas säkerhet äventyras. Man antar att en allt större del av konsumenterna aktivt vill berätta om till exempel allergener som de inte hittar i förpackningspåskrifterna för myndigheter, tillverkare och utöver dem även för medierna, åtminstone när konsumenten inte upplever att hans eller hennes situation har beaktats tillräckligt. Den ökade aktiviteten hos konsumenterna har sannolikt påskyndat vissa återkallelser och på så sätt minskat konsumenternas exponering för hälsofara.
Livsmedelsföretagaren ansvarar för livsmedlets säkerhet. Utvecklingen av företagens egenkontroll (produktanalyser, kvalitetskontroll etc.) har bidragit till att fel lättare upptäcks och företagen gör därför fler återkallelser än tidigare. Aktörerna gör så gott som alltid återkallelser på eget initiativ, samarbetsvilligt och utan befallning eller påtryckningar från myndigheterna.
Myndighetstillsynen är riskbaserad. Livsmedel som tidigare konstaterats strida mot bestämmelserna kontrolleras framöver allt oftare, liksom tillsynsobjekt där flera brister. har observerats. Därför är det också mer sannolikt att myndighetsinspektioner leder till att missförhållanden upptäcks.
Många återkallelser gäller aktörer med kvartersbutiker som själva har köpt ett produktparti, antigen från en centraleuropeisk grossist eller direkt från en producent eller tillverkare utanför EU. I dessa situationer är produktmängderna mycket små och hälsoriskerna gäller endast en liten grupp konsumenter. Dessa konsumenter nås i allmänhet bäst genom butiksannonser och företagets kanaler i sociala medier, vilket gör att fallen ofta får mindre uppmärksamhet i offentligheten än andra.
Återkallelse av en produkt innebär inte alltid att produkten måste förstöras som oanvändbar. När det är fråga om ett fel i förpackningspåskrifterna är det oftast acceptabelt att göra en ny korrigerad etikett till produkten och sedan sätta tillbaka produkten till försäljning om produkten i sig är säker. Korrigeringsåtgärder lämpar sig bäst för situationer där produkten inte kräver kylförvaring. Aktörer uppmuntras också att styra produkterna till mathjälp i stället för att slänga dem, så länge konsumentsäkerheten inte äventyras. Mer information om detta finns på Livsmedelsverkets webbplats.
De vanligaste orsakerna till återkallelser år 2024
Det finns inget överenskommet officiellt klassificeringssätt för orsakerna till återkallelserna. Livsmedelsverket klassificerar och betraktar i detta sammanhang livsmedel med stridigheter mot bestämmelserna ur konsumentens synvinkel. Till exempel finns det många slags mikrobiologiska fel, antingen fel som redan funnits i produktens råvara eller fel som kommit in i produkten först i produktions- eller förpackningsskedet. Dessa fel kan leda till att produktförpackningen blir utbuktad och att en flytande produkt klumpar ihop sig. I fråga om till exempel salmonella kan felet vara omöjligt att känna igen med sinnena. Allergenfel avser situationer där information om ingredienser eller deras rester som anges i förteckningen över allergener i EU:s förordning om livsmedelsinformation, saknas från förpackningspåskrifterna på livsmedlet. Sådana är till exempel spannmål som innehåller gluten, fisk, skaldjur, olika nötter, ägg, sojabönor osv.
De vanligaste orsakerna till återkallelser har traditionellt varit tre faktorer: mikrobiologiska faktorer, rester av växtskyddsmedel i växter och allergener som inte har rapporterats i påskrifterna. År 2024 förändrades denna ordning. Två orsaksgrupper, kvantitativt sett lika många, gick förbi allergenfallen: fysikaliska orsaker och tillsatsorsaker.
Orsakerna till återkallelser år 2024 är grupperade på bild 2. Nedan beskrivs de vanligaste orsakerna till återkallelser närmare.
Mikrobiologiska fel
Olika mikrobiologiska fel (salmonella-, listeria- m.fl. bakterier och mögel) orsakade 57 återkallelser, vilket är åtta fall fler än året innan, men två färre än året innan dess.
Salmonella är en typisk mikrobiologisk orsak till återkallelse. På grund av salmonella gjordes 25 återkallelser. Salmonella konstaterades i en variation av livsmedel, såsom färska örter, frön och fröpasta, samt i kalkon-, nöt- och svinkött. På grund av att produktförpackningen hade en utbuktning (icke önskvärd mikrobverksamhet) eller mögelbildning konstaterades behov av återkallelse i 14 fall.
Rester av växtskyddsmedel
Återkallelser som gjordes på grund av rester av växtskyddsmedel som använts i växtproduktionen minskade med hela 25 procent jämfört med året innan. Riskbaserad myndighetstillsyn kan ses som en förklaring till minskningen. Rester av växtskyddsmedel konstateras oftast i samband med importkontroller. En tidigare observation av restsubstanser leder till noggrannare riktad övervakning vid nästa importtillfälle, vilket då kan förhindra att produkten kommer in på marknaden, och att behovet av återkallelse då inte ens uppstår. För frukter, grönsaker eller andra vegetabiliska livsmedel konstaterades behovet av återkallelse i 38 fall. Av enskilda bekämpningsmedel förekom klorpyrifoss fortsättningsvis i flest observationer, i 10 fall. I övrigt var spridningen stor; totalt 22 olika bekämpningsmedel orsakade återkallelser. Ofta överskreds gränsvärdena så lite att produkterna inte bedömdes utgöra någon akut hälsorisk för konsumenterna. Partiet i fråga kunde då endast dras tillbaka från försäljning för att minimera kumulativ fara för konsumenterna och förstöras.
I vissa fall har det varit fråga om alldeles för stora resthalter, i vissa fall helt förbjudna ämnen. Även om vissa bekämpningsmedel inte får användas i odling inom EU har man kunnat fastställa tillåtna maximimängder för dem i importerade produkter. I flera fall meddelade importörerna att de efter att ha gjort fynd utökar provtagningen i sin egenkontroll.
Tillsatsfel
Livsmedelstillsatser är ämnen som i allmänhet inte konsumeras som egentliga livsmedel utan avsiktligt tillsätts i livsmedel för något tekniskt ändamål, till exempel för att garantera livsmedlets hållbarhet. Användningen av tillsatsämnen är noggrant reglerad och regleringen skiljer sig från regleringen i många länder utanför EU. År 2024 orsakade tillsatsfel 35 återkallelser. I dessa fall innehöll ett livsmedel en tillsats som inte är tillåten för livsmedlet i fråga inom EU, eller så översteg mängden av tillsatsen i livsmedlet den största tillåtna mängden.
Fysikaliska fel
Med fysikaliska fel avses en situation där det i livsmedlet finns material som inte hör dit. De vanligaste ämnena är metall, plast, glas eller insekter. Icke-animaliska partiklar har i allmänhet hamnat i livsmedelsförpackningen till följd av att produktionsutrustningen gått sönder eller på grund av vårdslös behandling av förpackningsmaterial. Insekter kan vara ett tecken på ett problem i produktionskedjans hygien. Antalet återkallelser på grund av fysikaliska fel har under de senaste åren varit ungefär tjugo, men nu var antalet 35. Ungefär hälften av fallen inträffade inom den inhemska produktionen.
Allergenfel
Vissa ingredienser i livsmedel kan orsaka en allergisk reaktion hos vissa konsumenter. Dessa ingredienser måste anges med markerad text i förpackningspåskrifterna. Ibland hamnar en allergiframkallande ingrediens i ett livsmedel av misstag, vanligen i samband med en receptändring, och uppgifterna om detta saknas i påskrifterna. Ett fel kan också uppstå i produktions- eller förpackningsprocessen, varvid förpackningen helt eller delvis kan innehålla fel produkt. På grund av allergenfel gjordes 26 återkallelser (jämfört med 30 året innan). Mjölk var det vanligaste föremålet för återkallelse, följt av gluten och sulfit.
Andra orsaker till återkallelser och exempel på dessa
- Felaktiga förpackningspåskrifter, till exempel fel datum, avsaknad av finskspråkiga påskrifter eller en produkt förpackad i fel förpackning.
- Toxiner, såsom aflatoxin och okratoxin, konstateras oftast i nötter
- Olika typer av främmande ämnen (kontaminanter) som har bildats i livsmedel under bearbetningen eller hamnat där från omgivningen.
Bild 2. Återkallelser 2024 grupperade enligt orsaker, totalt 305 fall
Felaktiga produkters ursprungsland / var felet har uppstått
När man granskar produktions- eller tillverkningslandet för de återkallade livsmedlen och materialen kan man konstatera följande: 46 % härstammade från länder utanför EU och 31 % av produkterna härstammade från ett annat europeiskt land. Resterande 23 % av fallen gällde livsmedel som producerats i Finland. Jämfört med året innan har andelen fall av europeiskt ursprung ökat något.
Av de europeiska ursprungsländerna är de fem länderna i topp mycket jämna, så inget land kan lyftas fram som problematiskt i detta avseende. Från länder utanför Europa har det kommit flest återkallelser från Asien, särskilt från Kina (29 fall) med betoning på bekämpningsmedelsrester i fall med Asienbakgrund. Det fanns 11 återkallelser med ursprung i USA och motiveringarna till dem var i synnerhet ingredienser som inom EU betraktas som nya livsmedel samt tillsatser som inte har godkänts inom EU.
Hur framkommer felen?
EU:s snabba larmsystem för livsmedel och foder (Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF) har länge varit den viktigaste kanalen genom vilken finska myndigheter får information om behovet av återkallelse av livsmedel. År 2024 gjordes över en tredjedel av återkallelserna, dvs. 117 återkallelser, på grund av uppgifter som mottagits via RASFF-systemet. Via RASFF-systemet kommer också AAC-anmälningar in, där det är fråga om överträdelser av bestämmelserna utan hälsofara.
Livsmedlets stridighet mot bestämmelserna och återkallelsebehov upptäcks ofta där det används, dvs. hemma hos konsumenten eller i restaurangkök. Därför är det bra om tillverkare och marknadsförare av livsmedel utnyttjar en fungerande responskanal för att anmäla produktfel.
Tullen utför förutom gränsövervakning av icke-animaliska livsmedel från länder utanför EU även allmän marknadstillsyn av livsmedel. Systematiska provtagningar baserade på tidigare observationer som inriktades på risklivsmedel ledde förra året till 41 återkallelser. I dessa fall betonades rester av bekämpningsmedel och tillsatsfel. De tre största källorna till preliminära uppgifter om återkallelse under år 2024 har beskrivits på bild 3 nedan.
När ett företag meddelar myndigheterna om en återkallelse uppger de ofta att felet i produkten framkommit i samband med företagets egenkontroll (i 30 fall år 2024). Detta syftar på olika uppföljnings- och mätåtgärder samt företagets allmänna observation av produkterna och produktionen. Dessa fall av återkallelser verkar koncentrera sig till mikrobiologiska fel observerade i laboratorieundersökningar enligt programmet för egenkontroll eller i annan uppföljning av produktkvaliteten.
Bild 3. Varifrån kom informationen om behovet av återkallelse? De tre vanligaste källorna.
Återkallelserna finns på internet
En del återkallelser meddelas på Livsmedelsverkets webbplats. Livsmedelsverket publicerar information om ett företags återkallelse särskilt om det är fråga om en konsumentprodukt, om felet har en akut skadlig effekt på konsumentens hälsa eller om informationen om livsmedlet väsentligt vilseleder konsumenten. Det görs vanligtvis inte något konsumentmeddelande om produkter avsedda för storkök, eftersom dessa livsmedel inte är direkt tillgängliga för konsumenterna utan används som råvaror i storkök eller livsmedel som snabbt används i restauranger. Återkallelserna av dessa produkter genomförs effektivt genom distributionskedjans egen kommunikation och via andra tillsynsåtgärder. Andelen återkallelser som gäller produkter avsedda för storkök har i allmänhet varit 10–15 procent. Butikers bageriprodukter och andra livsmedel som ska konsumeras omedelbart efter inköpet är också sådana för vilkas del offentlig konsumentinformation inte kan anses ge ändamålsmässig nytta i tid.
Det är i första hand det företag som gör återkallelsen som ansvarar för att informera konsumenterna om den återkallade produkten. Det finns inga separat fastställda metoder eller medieplattformar för att informera om återkallelser. Elektroniska medier (nyhetssajter, Facebook, Twitter, företagets webbplats) är en snabb metod att sprida information. En del konsumenter följer dock inte dessa medier och därför har även tryckta medier ibland sin plats i att nå alla konsumenter.
Anmäl misstankar till hälsoinspektören i den egna kommunen
Konsumenter som misstänker att ett livsmedel är skadligt för hälsan eller olämpligt som människoföda ska i första hand kontakta livsmedelstillsynen i sin egen kommun. Det är också bra att informera inköpsstället om produktfelet så att butiken vid behov omedelbart kan stoppa försäljningen av produkten till andra kunder.