Via Leader-gruppen kan du få stöd för investeringar som ökar den förnybara energins andel av den energi som ditt företag behöver för eget bruk.
Vad kan stödet användas till?
Med stödet kan du till exempel skaffa värmepumpar och solenergisystem eller förbättra företagets energieffektivitet till exempel med hjälp av reglagesystem.
Vem kan få stödet?
Investeringsstöd kan beviljas:
- minst 18-årig företagare som enskild näringsidkare, gårdsbruksenhet, aktiebolag, öppet bolag, kommanditbolag eller andelslag
- mikroföretag, som sysselsätter endast 5 årsverke
- företag på glesbygden eller kärnlandsbygden
- företag som har förutsättningar för kontinuerlig lönsam verksamhet
- företag vars anställda har tillräcklig yrkesskicklighet.
Stödbelopp
Investeringsstödet kan uppgå till 30 procent av de godtagbara kostnaderna för investeringen.
Stödvillkor
Din företagsverksamhet ska vara huvudsyssla antingen i ett mikroföretag eller i ett motsvarande företag kopplat till en gård.
Du behöver inte utvidga din företagsverksamhet för att få stöd.
Investeringen får inte genomföras innan ansökan har anhängiggjorts Om investeringen förutsätter att tillstånd skaffas, visa upp tillståndet för NTM-centralen i ansökningsskedet.
Kom ihåg skyldigheten att informera
Informationsskylt eller elektronisk skärm för investeringar över 50 000 euro
Sätt upp en informationsskylt om stödet i samband med investeringen om du har fått ett offentligt stöd på 50 000–500 000 euro och det är fråga om en materiell investering (t.ex. maskin, anordning, linjenät) eller ett infrastruktur- eller byggprojekt. Skylten ska finnas på en synlig plats i anslutning till investeringen. Det räcker att skylten är uppe medan åtgärden genomförs, det vill säga åtminstone tills du har fått slutbetalningen. Uppgifterna kan också visas på en elektronisk skärm.
Du får en informationsskylt från Leader-gruppen.
Permanent informationsskylt för investeringar över 500 000 euro
När du har fått ett offentligt stöd på över 500 000 euro för infrastruktur eller byggprojekt, sätt upp en skylt vid objektet genast när du inleder åtgärden och låt den vara på plats åtminstone under egendomens användningstid. Skylten kan finnas i anslutning till investeringen, på byggnadsobjektet eller i lokalerna.
Skylten ska vara på plats minst så länge som egendomens användningstid anges i stödbeslutet. Mottagarna av företagsstödet ska använda den egendom som är föremål för det stöd som beviljats för investeringen i minst tre år.
Du får en informationsskylt från Leader-gruppen.
Så här ansöker du om stöd
Fråga din egen Leader-grupp om urvalskriterierna.
Gör din ansökan elektroniskt i Hyrrä-tjänsten.
​Stödansökan görs i det nya användargränssnittet
Systemet öppnas i det ursprungliga användargränssnittet. Gå till det förnyade användargränssnittet genom att klicka på knappen i mitten på sidans övre kant med texten ”Hyrrä förnyas. Gå till Hyrräs förnyade webbtjänst”.
Du är i det nya användargränssnittet när knappen uppe på sidan har texten ”Gå till Hyrräs ursprungliga webbtjänst”.
Kontrollera dina profiluppgifter
Uppe till höger på skärmen kan du se den organisation vars representant du är inloggad som.
Under Profil kan du lägga till och ändra bland annat dina egna och din organisations uppgifter. Du kan också ändra dessa uppgifter i ansökan.
Om du har loggat in utan FO-nummer ser du endast dina egna uppgifter.
Om du inte tidigare har loggat in i Hyrrä öppnas Profilen automatiskt för granskning. Fyll i ditt telefonnummer och din e-postadress i profiluppgifterna om de saknas. Du kan fylla i ansökan först när dessa uppgifter har angetts.
Systemets språk är automatiskt det språk som har antecknats i dina personuppgifter i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas register. Om du vill kan du byta språk under punkten för språkval.
Så här börjar du fylla i ansökan
Kontrollera att du befinner dig i det nya användargränssnittet. (Se punkten ”Stödansökan görs i det nya användargränssnittet”)
Välj Ny ansökan i menyraden och önskad stödansökan i rullgardinsmenyn som öppnas. Klicka på Bekräfta.
Den nya ansökan öppnas för ifyllande.
Så här fyller du i ansökan
Ansökan är indelad i avsnitt. Öppna ett avsnitt genom att klicka på Visa innehåll. När avsnittet är öppet står det istället Dölj innehåll på samma ställe. Fyll i eller redigera avsnittet med knappen Redigera.
De obligatoriska uppgifterna som ska kompletteras är märkta med en asterisk och en gul ruta med den obligatoriska informationen. Även under avsnittets namn finns i den gula rutan anmärkningen ”Den här delen har inte fyllts i alls, eller obligatoriska uppgifter i delen har inte fyllts i ännu” tills du har fyllt i alla obligatoriska uppgifter. Du kan underteckna och skicka in ansökan först när du har fyllt i alla obligatoriska fält.
Spara de uppgifter du fyllt i genom att klicka på Spara och stäng. Om du inte vill spara dina ändringar, klicka på Ångra. Systemet handleder dig i ifyllandet av ansökan.
Anvisningar för ifyllandet av varje avsnitt finns under avsnittets namn i vyn Redigera. Närmare anvisningar om hur du fyller i en enskild punkt får du genom att klicka på frågetecknet.
Kontrollera i ansökans övre kant Fylla i ansökan vilka obligatoriska fält du ännu inte har fyllt i. Knappen Skicka ansökan aktiveras först när du har fyllt i alla obligatoriska fält i ansökan och hänvisar dig till avsnitten Underskrift och Skickandet.
Klicka på knappen Jag försäkrar att de uppgifter jag lämnat är riktiga och klicka på knappen Underteckna. När den sista undertecknaren har undertecknat ansökan aktiveras knappen Skicka. Klicka på den. Du får ett meddelande om att sändningen lyckades.
Till sist ska du underteckna och skicka in ansökan.

Du hittar din ansökan och tillhörande dokument i avsnittet Mina projekt
I anvisningen beskrivs funktionen i det nya användargränssnittet. (Se punkten "Stödansökan görs i det nya användargränssnittet")
I avsnittet Mina projekt ser du dina ansökningar, halvfärdiga ansökningar, inkomna begäran om tilläggsuppgifter och erhållna stödbeslut.
I det nya användargränssnittet visas endast ansökningar som gjorts i det nya användargränssnittet och tillhörande dokument. Om du har gjort ansökningar i det gamla användargränssnittet ser du dem genom att klicka på knappen Gå till Hyrräs ursprungliga webbtjänst i övre hörnet. I det gamla användargränssnittet finns organisationens projekt på menyraden under Projekten.

Så här fortsätter du att fylla i en tidigare påbörjad ansökan
I anvisningen beskrivs funktionen i det nya användargränssnittet. (Se punkten "Stödansökan görs i det nya användargränssnittet")
När du öppnar en ny ansökan får du genast ett projektnummer och sparar den i avsnittet Mina projekt. Ansökans status är halvfärdig tills du har undertecknat och skickat den.
Du kan lämna ansökan på hälft och fortsätta fylla i den senare. När du fortsätter att fylla i ansökan, klicka på Mina projekt, välj projektet i fråga och välj Öppna ansökan.
Handläggaren av ansökan gör en begäran om komplettering ifall hen behöver preciseringar eller tillägg till ansökan. Svara på begäran om komplettering i ärendehanteringstjänsten Hyrrä. När du har kompletterat din ansökan ska du underteckna den och skicka in den på nytt för behandling.
Logga in
Logga in i e-tjänsten Hyrrä på adressen https://hyrra.ruokavirasto.fi. Anvisning för inloggning
Systemet öppnas i det ursprungliga användargränssnittet. Gå till det förnyade användargränssnittet genom att klicka på knappen i mitten på sidans övre kant med texten ”Hyrrä förnyas. Gå till Hyrräs förnyade webbtjänst”.
Du är i det nya användargränssnittet när knappen uppe på sidan har texten ”Gå till Hyrräs ursprungliga webbtjänst”.
Öppna menyn Egna projekt
Alla ansökningar från din organisation hittar du i menyraden under Egna projekt. Varje ansökan har en egen ruta där du ser en sammanställning av projektets uppgifter. Till vänster på sidan finns en sökfunktion med vilken du kan söka efter ett enskilt projekt eller avgränsa vyn. Om din organisations projekt inte ryms på en sida ser du antalet sidor längst ner på sidan och du kan byta sida.
I det nya gränssnittet visas endast ansökningar som har gjorts via det nya gränssnittet. Om det behövs åtgärder av den sökande för en stöd- eller utbetalningsansökan kommer det att finnas en röd triangel med ett utropstecken och texten Observera längst upp i rutan. Dessutom kommer det att stå Öppnad för komplettering för ansökningar som behöver ytterligare information.

Öppna projektets uppgifter
Klicka med musen på den ansökan som behöver tilläggsuppgifter. Projektets uppgifter öppnas i ansökningsmappvyn.
Ansökningsmappen består av två delar:
- Projektets stöd- och ändringsansökningar: ansökningar, ändringsansökningar och beslut som du skickat samt begäran om tilläggsuppgifter. Om du behöver göra ändringar i din ansökan eller skicka ytterligare information till handläggaren kan du göra det i det här avsnittet.
- Projektets betalningar: gör en ansökan om utbetalning i detta avsnitt.
Den ansökan som behöver tilläggsuppgifter är markerad med röd text Öppnad för komplettering. Den röda triangeln med ett utropstecken förtydligar detta ytterligare.
Komplettera din ansökan
Klicka på Visa innehåll uppe till höger i rutan. Du får fram knappen Öppna ansökan samt andra uppgifter om ansökan i fråga.
De begärda tilläggsuppgifterna och dess delar finns överst på ansökan:
- Handläggarens kompletteringar: Handläggaren kan på din begäran komplettera eller ändra ansökan om du har skickat en skriftlig begäran på annat sätt.
- Begäran om komplettering: Tidsfrist inom vilken du har tid att komplettera ansökan samt en lista över punkter som kräver komplettering. Klicka på de punkter som kräver komplettering och du går vidare till att komplettera uppgifterna.
- Meddelande till handläggaren: Om du vill kan du skicka ett meddelande till handläggaren.
- Tidigare begäran om komplettering: Tidigare gjorda begäranden om komplettering.
Du hittar också den punkt som kräver komplettering genom att bläddra i ansökan. Du kan avskilja den punkt som ska kontrolleras från den röda kanten samt via rubriken Kontrolldel.
Du kan redigera punkten via knappen Redigera (indikeras med en pil i figuren nedan).
Om du inte vill redigera eller komplettera punkten, klicka på Redigera under Ett meddelande till handläggaren om du inte vill ändra eller komplettera informationen i ansökan och motivera varför du inte gör redigeringen. Du kan också använda detta fält i samband med redigeringen om du vill meddela något om punkten till handläggaren. Använda detta fält bara om du inte vill redigera eller komplettera din ansökan.
När punkten har redigerats visas en gul ruta överst med texten: Kompletterad.
I samband med begäran om komplettering kan du också redigera andra punkter i ansökan. I sådana fall visas den gula rutan överst med texten: Redigerat.

Underteckna ansökan och skicka in begäran om komplettering
När du har tagit ställning till varje punkt i begäran om komplettering, underteckna ansökan och skicka in den för handläggning.
Välj Jag försäkrar att de uppgifter jag lämnat är riktiga och klicka på knappen Underteckna. När den sista undertecknaren har undertecknat ansökan aktiveras knappen Returnera begäran om komplettering. Klicka på den. Du får ett meddelande om att returneringen lyckades.
Behöver du hjälp?
Leader-gruppens experter ger råd om hur man ansöker om stöd.