Omavalvonta ravintolassa

Omavalvonnalla ravintolat voivat tunnistaa ja hallita oman toimintansa riskejä. Taloudellista hyötyä syntyy, kun hävikkiä tulee vähemmän. Tärkeintä on tarjota asiakkaille turvallista ja hyvää ruokaa.

Näin huolehdit omavalvonnasta ravintolassa 

Tulosta ohjeet tai katso videot.

Tulostettavat ohjeet

Videot Ruokaviraston YouTube-kanavalla

Miksi ravintolassa tarvitaan omavalvontaa?

Yleisiä ohjeita elintarviketyöhön 
Kun työskentelet keittiössä, sinulla tulee olla hygieniapassi. Kun valmistat ruokaa, muista myös hyvät työtavat.

Lämpötilojen tarkastaminen
Lämpötilojen hallinta on tärkeää raaka-aineiden vastaanotosta ruoan valmistukseen ja tarjoiluun asti. Varmista oikeat lämpötilat mittaamalla.

Kypsentäminen
Kun valmistetaan ruokaa, on tärkeää kypsentää tai kuumentaa se riittävän kuumaksi.

Jäähdytys
Silloin kun ruokaa ei tarjoilla heti valmistuksen jälkeen, ruoka on jäähdytettävä nopeasti. Liian hitaasti jäähdytetty ruoka on yleisin ruokamyrkytysten syy.

Pakastaminen ja sulatus
Pakastaminen ei tuhoa mikrobeja. Sen vuoksi on tärkeää esimerkiksi pakastaa ruoka heti jäähdyttämisen jälkeen.

Allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet
Ravintolan on noudatettava huolellisuutta, kun valmistetaan erityisruokia. Allergiselle henkilölle pienikin määrä sopimatonta ruoka-ainetta voi aiheuttaa hengenvaarallisia oireita.

Elintarvikkeista annettavat tiedot
Ravintolassa tarjoiltavasta ruoasta on annettava asiakkaalle oikeat, riittävät ja helposti ymmärrettävät tiedot. Tiedot eivät saa johtaa harhaan.

Elintarvikekontaktimateriaalit
Elintarvikkeiden kontaktimateriaaleja ovat astiat, ruoanvalmistusvälineet ja -laitteet sekä kaikki muut materiaalit, joiden kanssa elintarvikkeet joutuvat kosketuksiin.

Sivu on viimeksi päivitetty 5.9.2023