Hyrrä-asiointipalvelu

hyrrä- logo

Maaseudun yritys- ja hanketuet, neuvontakorvauksen sekä maatiloille tarkoitetut investointi- ja aloitustuet voit hakea sähköisesti Hyrrä-verkkopalvelun kautta.

Hyrrä-asiointipalvelun kautta voit hakea seuraavia tukia:

Tärkeimmät Hyrrä-vinkit

  • Ota yhteyttä ELY-keskukseen tai Leader-ryhmään ennen hakemuksen tekemistä (hae oman alueesi yhteystiedot tästä). Hanketta kannattaa suunnitella ja ohjeisiin perehtyä ennen Hyrrään kirjautumista.
  • Käytä oikeaa selainta. Hyrrä-palvelu toimii parhaiten Google Chrome- ja Mozilla Firefox -selainten uusimmilla versioilla.
  • Tyhjennä välimuisti ja käytä selaimen Yksityinen selaus -toimintoa. Ohje välimuistin tyhjentämiseen. Kirjaudu sitten vasta Hyrrään. Ohje kirjautumiseen (video).
  • Jos sinulla on yrityksesi asiointi- ja nimenkirjoitusoikeus kaupparekisterissä tai YTJ:ssä, voit asioida suoraan Hyrrä-asiointipalvelussa yrityksesi nimissä ilman erillisiä valtuutuksia.
  • Jos haluat valtuuttaa hakemuksen tekijäksi sellaisen henkilön, jolla ei ole organisaatiosi nimenkirjoitusoikeutta, tee valtuutukset Suomi.fi-palvelussa.
  • Kiinnitä huomiota hakemuksen perustietoihin: mitä tukimuotoa haet, haetko tukea ELY-keskuksesta vai Leader-ryhmästä? Saat lisätietoa tukimuodoista ja tuen hakemisesta ELY-keskuksesta ja Leader-ryhmästä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä Hyrrästä

Näin hakemusprosessi etenee

  1. Täytä hakemus ja lähetä se sähköisesti viranomaiselle Hyrrässä. Hyrrä ohjaa ja opastaa sinua hakemuksen täyttämisessä, tarvittavien liitteiden lisäämisessä ja lähettämisessä. Hakemus allekirjoitetaan sähköisesti.
  2. Saat ilmoituksen siitä, että hakemuksesi on tullut vireille. Samalla saat tiedon hakemuksen käsittelijästä ja arvion käsittelyajasta.
  3. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat tukipäätöksen Hyrrän kautta. Jos hakemusta tarvitsee täydentää, saat asiasta täydennyspyynnön.
  4. Kun olet aloittanut hankkeen ja kustannuksia on syntynyt, hae maksua Hyrrässä. Jos maksuhakemusta tarvitsee täydentää, toimita täydennykset Hyrrän kautta. Kun maksupäätös on tehty, saat tiedon siitä Hyrrään ja rahat tulevat tilille.

Kaikki toimittamasi hakemukset tietoineen tallentuvat Hyrrään, josta ne ovat myöhemminkin sekä sinun että viranomaisen saatavilla.

Hankerekisteri

Maaseutuverkoston sivulla löydät Maaseudun kehittämisohjelmasta rahoitettujen kehittämishankkeiden hankerekisterin.

Hankkeen alkutiedot saadaan rekisteriin Hyrrään tallennetuista julkisista tiedoista ja näistä luodaan ns. Hankekortti. Uudet tiedot ladataan rekisteriin kerran vuorokaudessa Hyrrästä.
Tietojen lataamisen jälkeen hankkeen Hyrrässä merkitystä vastuuhenkilöstä tulee automaattisesti hankkeen pääkäyttäjä hankerekisterissä. Hänen täytyy kuitenkin luoda maaseutuverkosto.fi osoitteessa käyttäjätunnuksen itselleen ja linkittää se Hyrrässä hankkeelle. Tämän jälkeen hän voi ylläpitää hankkeen tietoja hankekortilla sekä lisäämään ja poistamaan muita henkilöitä ylläpitämä sitä.
Hankekortille lisätyt tai muutetut tiedot eivät päivity Hyrrään. Hankekorttia voidaan pitää pienimuotoisena hankkeen kotisivuna.
Ohjeet käyttäjätunnuksen luomisesta ja hankekortin päivittämisestä löydät täältä.

Sivu on viimeksi päivitetty 11.10.2022