Näin teet valtuushakemuksen virkailijavaltuuttamispalveluun

Joissakin organisaatioissa, kuten kunnissa, seurakunnissa, oppilaitoksissa, säätiöissä, elinkeinoyhtymissä ja osassa yhdistyksistä, valtuustietoa ei saada suoraan rekistereistä. Tällöin valtuushakemus tehdään virkailijavaltuuttamispalvelun kautta.

Virkailijavaltuuttamispalvelussa organisaatio hakee yhdelle henkilölle valtuutusoikeudet. Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, voi tämä valtuutusoikeudellinen henkilö antaa asiointivaltuuksia muille organisaation henkilöille omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa.

Toimi näin

  1. Täytä valtuushakemus Suomi.fi - Hakemuksella valtuuttaminen -verkkosivustolla. Valtuushakemuksen voi tehdä kuka tahansa organisaation työntekijä. Ohjeet hakemuksen tekemiseen ja hakemus valtuuden rekisteröimiseksi (suomi.fi)
  2. Hakemuksen allekirjoittavat organisaation nimenkirjoitusoikeuden omaavat henkilöt. Hakemuksen voi allekirjoittaa joko sähköisesti tai käsin, kunhan kaikki allekirjoitukset on tehty samalla tavalla.
  3. Lisää hakemukseen tarvittavat liitteet. Hakemuksen liitteenä tulee olla muun muassa kopio allekirjoittajien henkilökortista tai passista (ajokortti ei käy). Liite voi olla tiedostomuodoltaan pdf, png, jpg tai jpeg eli esimerkiksi valokuva passista. Liitteet voivat vaihdella hakijan organisaatiosta ja valtuutettavista henkilöistä riippuen. Varmista, että hakemuksessa on mukana tarvittavat liitteet, jotta se saadaan käsiteltyä mahdollisimman nopeasti.
  4. Lähetä valtuushakemus sähköisesti Suomi.fi-verkkosivustolla, toimita se palvelupisteeseen tai lähetä postitse. 
  5. Kun valtuutusoikeudet on rekisteröity, valtuutusoikeudellinen henkilö antaa asiointivaltuuksia muille organisaation henkilöille omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Tällä sivulla on kohta kohdalta etenevä ohje asiointivaltuuksien antamiseen Suomi.fi-valtuuksissa.

 

Sivu on viimeksi päivitetty 9.7.2021