Så här framskrider stödansökningsprocessen i Hyrrä
1. Kontakta oss på förhand: Ta kontakt med till Livskraftcentrumet eller Leader-gruppen i din egen region. Kontrollera vilken stödform du ska ansöka om och från vilken aktör (NTM-central eller Leader-gruppen). Planera projektet omsorgsfullt innan du loggar in i Hyrrä.
2. Fyll i ansökan: Hyrrä hjälper dig att fylla i ansökan och ger råd om vilka bilagor du ska bifoga till ansökan. Om du behöver hjälp eller råd ska du kontakta den aktör från vilken du ansöker om stöd (NTM-centralLivskraftcentrum eller Leader-gruppen).
3. Ansökan anhängiggörs: Ansökan blir anhängig direkt efter att den skickats in. Du får ett separat meddelande när en handläggare har valts och handläggningstiden har uppskattats för din ansökan. Du kan börja genomföra projektet på eget ansvar direkt efter att du skickat in ansökan.
4. Begäran om komplettering: Om din ansökan måste kompletteras innan ett beslut fattas får du en begäran om komplettering som du hittar i Hyrrä. Ett meddelande om begäran om komplettering skickas till din e-post.
5. Stödbeslut: När ett stödbeslut har fattats för din ansökan skickas ett meddelande om detta till din e-post. Projektets beslut finns i Hyrrä.
6. Betalningsansökan: Kostnader uppstår när projektet pågår. Gör en betalningsansökan för kostnader som har betalats i Hyrrä. Om handläggaren behöver kompletteringar för behandlingen av betalningsansökan gör hen en begäran om komplettering i Hyrrä. Ett meddelande om detta skickas till din e-post. Du ska svara på begäran om komplettering via Hyrrä.
När ansökan får ett betalningsbeslut hittar du beslutet i Hyrrä och pengarna betalas in på ditt konto.
7. Sista utbetalningen: När projektet har slutförts är det dags att göra den sista betalningsansökan. I samband med den sista betalningsansökan ska du fylla i projektets uppföljningsuppgifter samt en slutrapport för projektstöden.
Alla ansökningar och uppgifter sparas i Hyrrä, där de är tillgängliga även senare.
1. Hyrrä-tjänsten fungerar bäst med de senaste versionerna av webbläsarna Google Chrome och Mozilla Firefox. Vi rekommenderar att du tömmer cacheminnet i webbläsaren innan du loggar in i systemet. Anvisning
2. Logga in i e-tjänsten Hyrrä på adressen https://hyrra.ruokavirasto.fi.
3. Identifiera dig i tjänsten med bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt identitetskort.
- Identifiering med bankkoder
- Om du väljer identifiering med bankkoder styr tjänsten dig automatiskt till inloggningssidan för den bank du valt. Mer information om identifiering får du från din egen bank.
- Certifikatkort (identitetskort med chip)
- Du behöver en kortläsare och kortets PIN-kod för att identifiera dig med identitetskort.
- Mobilcertifikat
- Anvisningar om hur du använder mobilcertifikat finns på din mobiloperatörs webbplats.
Du kan uträtta ärenden för organisationens räkning om du har de rättigheter som behövs i Suomi.fi-fullmaktens bas- eller fullmaktsregister. Anvisningar för Suomi.fi-fullmakter.
Med personbeteckningen kan du endast lämna in följande ansökningar:
- Startstöd för unga jordbrukare
- Ansökan om att bli rådgivare
Du kan uträtta ärenden för organisationens räkning om du har de rättigheter som behövs i Suomi.fi-fullmaktens bas- eller fullmaktsregister.
Hyrräs fullmaktskoder är:
- Söka stöd och ersättningar för landsbygden och fiskerinäringen (rätt att fylla i, underteckna och skicka ansökan i Hyrrä)
- Bereda ansökningar om stöd och ersättning för landsbygden och fiskerinäringen (rätt att fylla i ansökan)
- Läsa uppgifter om stöd och ersättningar för landsbygden och fiskerinäringen (rätt att bläddra i ansökningarna i Hyrrä)
När det gäller e-tjänster och användning av Hyrrä-tjänsten kan du kontakta ditt eget NTM-central eller Leader-grupp.
Finansieringsperiod 2023–2027
- Så här ansöker du om stöd i e-tjänsten Hyrrä
- Ifyllande av punkten Kostnader och finansiering i stödansökan
- Så här svarar du på en begäran om komplettering
- Så här gör du en ändringsansökan
- Så här gör du en betalningsansökan
- Ifyllande av kostnaderna för ansökan om utbetalning och punkten om finansiering
- Så här gör en ansokan on tillstånd att lyfta lån
- Registrering av uppföljningsuppgifter
- Kontrollera dina profiluppigifter
- Så här lögger su till en bilaga till din ansökan
- Sista betalningsansökan
Finansieringsperiod 2014–2022
Informationssäkerhets- och dataskyddsbeskrivning för ärendehanteringstjänsten Hyrrä
Uppgifter kan utlämnas till utomstående endast om de lagstadgade förutsättningarna för utlämnande av uppgifter föreligger. Det går inte att förhindra att uppgifter lämnas ut för skötsel av myndighetsuppgifter och för vetenskaplig forskning.
Uppgifter i Hyrrä kan lämnas ut för följande ändamål:
- Skötsel av myndighetsuppgifter
- Uppgifterna kan lämnas ut till tillsynsmyndigheter (bland annat Statens revisionsverk, EU-kommissionen, den attesterande myndigheten (för närvarande BDO), Europeiska revisionsrätten), för myndigheters planerings- och utredningsuppgifter samt andra motsvarande myndighetsuppgifter
- Historisk och vetenskaplig forskning samt statistikföring
- Övrigt utlämnande av uppgifter
Uppgifter om en person får med tillstånd av Livsmedelsverket lämnas ut endast om sökanden har rätt att behandla dem med stöd av lag. Personuppgifter får till exempel användas för att kontrollera att uppgifterna i ett kundregister stämmer eller överlåtas för redaktionella syften.
Du kan bekanta dig med dataskyddsbeskrivningarna här: Informationssäkerhet och dataskydd i e-tjänsten Hyrrä
Tilläggsuppgifter
Mer information om dataskydd får du av Livsmedelsverkets dataskyddsombud (tietosuojavastaava@ruokavirasto.fi) och på adressen tietosuoja.fi. På webbplatsen finns mycket material och lagstiftning om dataskydd samt ett omfattande informationspaket om EU:s allmänna dataskyddsförordning som trädde i kraft 2018.
Uppgifter om utvecklingsprojekt som har finansierats av programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland har publicerats i projektregistret.
Projektets inledande uppgifter fås från de offentliga uppgifter som sparats från projektregistret i Hyrrä. Uppgifterna om finansierade projekt laddas i registret en gång per dygn från Hyrrä. Om du är projektets ansvarsperson kan du komplettera uppgifterna i projektregistret och ge andra rättigheter att administrera uppgifterna. Observera dock att uppgifter som lagts till eller ändrats i projektregistret inte uppdateras i Hyrrä. Projektkortet för projektregistret är en småskalig webbplats för ditt projekt.
Anvisningar för uppdatering av uppgifterna i projektregistret finns här.
-
Ta kontakt med NTM-centralen eller Leadergruppen innan du gör ansökan (kontaktuppgifterna för ditt eget område hittar du här). Det lönar sig att planera projektet och studera anvisningarna innan du loggar in i Hyrrä.
- Fyll i ansökan. Hyrrä vägleder dig och ger dig råd när det gäller ifyllandet samt bifogandet och sändningen av bilagor som behövs. Var uppmärksam när det gäller basuppgifterna i ansökan: vilken stödform söker du, ansöker du om stöd hos NTM-centralen eller Leadergruppen? Mer detaljerad information om stödformerna och om uppgörandet av ansökan ger NTM-centralen och Leadergruppen. Underteckna ansökan och skicka den elektroniskt till myndigheten via Hyrrä.
-
Du får ett meddelande om att din ansökan har blivit anhängig. På samma gång får du veta vem som kommer att handlägga ansökan och ungefär när handläggningen kan väntas bli färdig .
-
Efter att din ansökan har handlagts får du stödbeslutet via Hyrrä. Om ansökan behöver kompletteras får du en begäran om komplettering.
-
När du har påbörjat projektet och kostnader har uppkommit, ansök då via Hyrrä om utbetalning. Om utbetalningsansökan behöver kompletteras så ge in kompletteringarna via Hyrrä. Efter att beslut om utbetalningen har fattats får du besked om saken via Hyrrä, och pengarna sätts in på kontot.
Informationen i alla ansökningar som du lämnar in plus bilagorna till dem lagras i Hyrrä. Där är de tillgängliga för både dig och myndigheterna också längre fram.