Näin pyydät valtuutusta

Suomi.fi-valtuuksissa voit pyytää organisaatiolta asiointivaltuuden. Valtuuspyyntö muuttuu voimassa olevaksi asiointivaltuudeksi vasta, kun pyynnön vastaanottaja on hyväksynyt sen. Tarvitset organisaation Y-tunnuksen, jotta voit pyytää organisaatiolta asiointivaltuutta.

  1. Tunnistaudu osoitteessa www.suomi.fi omilla pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
  2. Valitse ylävalikosta Valtuudet.
  3. Jos sinulla on valtuuksia johonkin organisaatioon, voit valita asioitko organisaation puolesta vai henkilönä.
  4. Klikkaa ”Pyydä valtuutta” -painiketta.
  5. Valitse ”Lisää valtuuttaja” -kohdasta ”Lisää yritys”. Valitse ”Lisää yritys” myös siinä tapauksessa, kun pyydät valtuutta esimerkiksi yhdistykseltä, kunnalta, oppilaitokselta tai muulta organisaatiolta. Kirjoita Y-tunnus avautuvaan kenttään ja valitse sen jälkeen avautuvasta valikosta oikea organisaatio. Voit hakea organisaation myös nimellä, jos olet varma nimestä.
  6. Kirjoita ”Hae valtuusasia” -kenttään valtuus, jota pyydät. Hyrrässä ovat käytössä seuraavat valtuudet:
    • Maaseudun ja kalatalouden tukien ja korvauksien hakeminen: tällä valtuudella voi täyttää, allekirjoittaa ja lähettää hakemuksen.
    • Maaseudun ja kalatalouden tuki- ja korvaushakemusten valmistelu: tällä valtuudella voi avustaa hakemuksen täyttämisessä, mutta ei allekirjoittaa eikä lähettää hakemusta. Tätä valtuutta voi käyttää esimerkiksi neuvoja tai tilitoimisto.
    • Maaseudun ja kalatalouden tuki- ja korvaustietojen katselu: tällä valtuudella voi vain tarkastella hakemuksia, ei täyttää, allekirjoittaa eikä lähettää hakemuksia.
  7. Määritä pyytämäsi valtuuden voimassaoloaika.
  8. Tarkista valtuuspyyntösi ja klikkaa sen jälkeen ”Vahvista valtuuspyyntö” lähettääksesi pyynnön.
  9. Valtuuspyynnön vastaanottaja saa tiedon valtuuspyynnöstä Suomi.fi-viesteihin. Ellei vastaanottava organisaatio ole ottanut Suomi.fi-viestejä käyttöön, tulee sinun itse ilmoittaa valtuuspyynnöstä vastaanottajalle.

 

Sivu on viimeksi päivitetty 16.12.2020